لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۲۸

نادیا ساوچنکو خلبان اوکراینی در روسیه به ۲۲ سال زندان محکوم شد


نادیا ساوچنکو خلبان اوکراینی
نادیا ساوچنکو خلبان اوکراینی

دادگاهی در روسیه نادیا ساوچنکو خلبان نظامی اوکراینی را مجرم شناخت و به ۲۲ سال زندان و پرداخت جریمه ۳۰ هزار روبل (معادل ۴۴۰ دلار) محکوم کرد.

به گزارش رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی، قاضی دادگاهی در شهر دونتسک در جنوب روسیه، در پایان این دادرسی بحث برانگیز در حکم خود اعلام کرد که مدت بازداشت خانم ساوچنکو از ۳۰ ژوئن ۲۰۱۴ جز دوره زندان او محسوب خواهد شد.
جلسه دادگاه مدتی قبل از صدور حکم وقتی که نادیان ساوچنکو خواندن یک سرود ملی اوکراینی را شروع کرد مختل شد.

دفتر دادستانی روسیه با صدور بیانیه‌ای رضایت خود از این حکم را اعلام کرد. خبرگزاری روسی اینترفکس نیز از قول یک مقام نیروهای انتظامی روسیه بدون ذکر نام او گزارش داد که اگر دولت اوکراین رسما تقاضا کند ممکن است ۱۰ روز پس از رسمیت یافتن این حکم نادیا ساوچنکو به دولت اوکراین تحویل داده شود.

وزیر خارجه اوکراین در پیام خود روی شبکه توئی‌تر گفت صدور چنین حکمی «قابل پیش بینی» بود و این آغاز گام جدیدی در مبارزه برای آزادی نادیا ساوچنکو است.
پترو پروشنکو رییس جمهور اوکراین گفت دولت این کشور حاضر است دو تبعه روس را که در درگیریهای شرق اوکراین اسیر شده و احتمالا از نفرات ارتش روسیه هستند با خانم ساوچنکو مبادله کند. او در عین حال خواستار اعمال تحریم‌های فردی در مورد قاضی و دادستان‌های دخیل در پرونده خانم ساوچنکو و مقامات دیگری شد که در محاکمه سایر شهروندان اوکراینی از جمله اوله سنتسوف فیلمساز اوکراینی دخالت داشته‌اند.

وکیل مدافع خانم ساوچنکو پس از پایان جلسه دادگاه گفت تضمین می‌کند که موکلش دوران حبس خود را در زندانهای روسیه طی نخواهد کرد و افزود: «او آزاد خواهد شد.»

وکلای خانم ساوچنکو افزودند که او قرار است در روزهای آینده اعتصاب غذای خشک را آغاز کند.

حکم محکومیت نادیا ساوچنکو شامل ۱۸ سال زندان به خاطر مشارکت در مرگ دو خبرنگار روس در جریان درگیریهای شرق اوکراین در ژوئن ۲۰۱۴ و علاوه بر این ۱۰ سال زندان به خاطر مشارکت در اقدام به کشتن غیرنظامیان روس در‌‌ همان حادثه است. جریمه نقدی مربوط به عبور غیرقانونی از مرزهای روسیه است.

مقامات روسیه می‌گویند او مسئول خمپاره باران یک پست بازرسی شبه نظامیان اوکراینی مورد حمایت روسیه است که بر اثر آن دو خبرنگار روس کشته شده‌اند. دادستانی حکم ۲۳ سال زندان برای خانم ساوچنکو را درخواست کرده بود.
قاضی دادگاه استدلال‌های وکیل مدافع در مورد مصونیت سیاسی او را نپذیرفت.

نادیا ساوچنکو عضو پارلمان اوکراین و عضو هیئت پارلمانی اوکراین در شورای اروپا است.

خانم ساوچنکو این جرایم را تکذیب کرده و می‌گوید دادگاههای روسیه را به عنوان محکمه‌ای عادلانه به رسمیت نمی‌شناسد. او در جلسه دادگاه تی شرتی با نمادهای میهن پرستانه اوکراین به تن داشت و در سرپیچی از مقررات جلسه دادگاه هنگام صحبت و صدور حکم توسط قاضی از جای خود بلند نشد.

محاکمه بحث برانگیز خانم ساوچنکو از سپتامبر ۲۰۱۵ آغاز شد. او در اعتراض به محاکمه خود تاکنون بار‌ها اعتصاب غذا کرده است.

سخنگوی رییس جمهور اوکراین گفت این کشور به اعمال فشار به روسیه برای آزادی خانم ساوچنکو ادامه خواهد داد.

XS
SM
MD
LG