لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۳۰

اولین نشست جهانی بشردوستانه سازمان ملل در استانبول آغاز شد


رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه و انگلا مرکل صدراعظم المان
رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه و انگلا مرکل صدراعظم المان

نخستین کنفرانس جهانی بشر دوستانه سازمان ملل روز دوشنبه با سخنرانی بان کی مون دبیر کل این نهاد، در استانبول آغاز شد.

بان کی مون با تاکید بر اینکه این نشست برای ساختن آینده‌ای متفاوت برگزار شده از شرکت کنندگان خواست نه تنها برای زنده نگاه داشتن مردم بلکه برای به وجود آوردن امکان زندگی شرافتمندانه برای مردم تلاش کنند.

دبیر کل سازمان ملل از رهبران جهان خواست برای کاهش تعداد آوارگان اقدام کنند.
او گفت: «من از شما می‌خواهم برای کاستن از تعداد آوارگان و رساندن آن به نصف تا سال ۲۰۳۰ متعهد شوید. ما باید راه حلهای بهتری برای حل مشکل پناهندگان و آوارگان بر اساس تقسیم مشترک مسئولیت ها پیدا کنیم.»

رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه و میزبان این کنفرانس دو روزه در استانبول هم گفت سیستم فعلی برای پاسخگویی به نیازهای فوری انسانها کافی نیست. به گفته او رهبران و نمایندگان نهادهای بین المللی تنها در صورت حرکت به‌سوی اهداف و ایده‌های مشترک موفق می‌شوند.

آقای اردوغان تاکید کرد که «حتی اگر این موج مهاجرت سوری‌ها، عراقی‌ها و دیگران ادامه یابد ما هرگز درهای خود را به روی مردمی که از بمباران و تهدیدهای جدی فرار کرده‌اند نمی‌بندیم.»

ترکیه میزبان نزدیک به سه میلیون پناهجو از کشورهای جنگ زده سوریه و عراق است.


آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان نیز که یکی از میهمانان اصلی این نشست است گفت در بسیاری از موارد وعده‌هایی داده می‌شود اما پول به‌دست آنهایی که بیشتر از همه نیاز دارند نمی‌رسد.

در نشست استانبول رهبران حدود ۶۰ کشور جهان و نمایندگان دهها نهاد بین المللی از ۱۸۵ کشور شرکت کرده‌اند.

هدف این نشست که تهیه مقدمات آن چهار سال طول کشیده به گفته استفان او برایان، مسئول دفتر کمکهای انساندوستانه سازمان ملل یافتن استراتِزی کامل و جامع در برخورد با بحرانها است و نه جمع آوری کمکهای مالی.

به گزارش سازمان ملل بیش از ۶۰ میلیون نفر از جمعیت جهان آواره هستند و ۱۲۵ میلیون نفر هم به کمک و محافظت از جانشان نیاز دارند.

بسیاری از دست اندرکاران این نشست و رهبران شرکت کننده در آن تاکید می‌کنند که با توجه به بحرانها و جنگهای داخلی و منطقه‌ای نیاز به پیش گیری از بحران و محافظت از جان مردم بیش از پیش احساس می‌شود.

در نشست دو روزه استانبول رهبران بسیاری از کشورهای جهان مانند هلند، ایرلند، تشکیلات خود گردان فلسطین، اوکراین، گرجستان، لیبی، کویت، یونان، بلغارستان و فنلاند شرکت کرده‌اند.

سازمان پزشکان بدون مرز که نهادی برای رساندن کمکهای پزشکی به ساکنان مناطق بحرانی و جنگ زده جهان است این نشست را تحریم کرده است.

اما نمایندگان دیگر نهادهای بشر دوستانه بین المللی در نشست استانبول شرکت کرده‌اند و امیدوارند رهبران جهان بتوانند برای کاستن از تعداد پناهجویان و آوارگان که ناشی از جنگ و تغییرات اقلیمی است به راه حلی طولانی مدت و بنیادین دست یابند.

XS
SM
MD
LG