لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۰۰

«آب کرمان سرطان‌زاست»


کمال جوانمرد،نماینده کرمان در شورای عالی استان‌ها
کمال جوانمرد،نماینده کرمان در شورای عالی استان‌ها

کمال جوانمرد،نماینده کرمان در شورای عالی استان‌ها با اشاره به مشکلات بهداشتی مردم این استان گفت: «هنوز در کرمان آبرسانی به مردم از طریق لوله‌های آزبست صورت می‌گیرد، در حالی که استفاده از این لوله‌ها در شبکه آبرسانی موجب ابتلا به سرطان می‌شود.»

شورای‌عالی استان‌ها مرکب از نمایندگان شوراهای شهر استان‌های کشور است. شورای هر استان نیز از نمایندگان منتخب شوراهای شهر شهرستان‌های آن استان تشکیل می‌شود.

براساس قانون اساسی شورای‌عالی استان‌ها حق دارد در حدود وظایف خود طرح‌هایی تهیه و مستقیماً یا از طریق دولت به مجلس شورای اسلامی پیشنهاد کند.

به گزارش روز جمعه،هفتم خرداد ماه ایلنا، آقای جوانمرد با بیان اینکه در حال حاضر حدود ۹۰۰ روستای کرمان با تانکر آبرسانی می‌شود و بیلان آب کرمان منفی است،افزود: «در دشت‌هایی مثل رفسنجان فرو چاله‌هایی وجود دارد که موجب نشست زمین شده که نشان‌دهنده این است که مسئولان باید روی بحران آب تمرکز بیشتری داشته باشند.»

کمال جوانمرد افزود: «در کرمان همچنان آبرسانی به مردم از طریق لوله‌های آزبست صورت می‌گیرد و این لوله‌ها هنوز از رده خارج نشده‌اند.»

این نخستین بار نیست که در مورد سرطان زا بودن آب کرمان بحث میشود. حدود دو سال پیش معصومه ابتکار، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفته بود: «شائبه وجود آلودگی در آب کرمان و احتمال سرطان‌زا بودن آن تکذیب می‌شود و اجازه استفاده از سفره‌ها آلوده برای شرب داده نمی‌شود.»

آقای جوانمرد تاکید کرد: «رابطه مستقیمی بین میزان بالای سرطان در کرمان و استفاده از لوله‌های آزبست وجود دارد که نشان می‌دهد؛ یکی از متغیرهایی قابل تأمل در رابطه با میزان بالای سرطان در کرمان همین لوله‌های آزبست و مواد خطرزا در آب است.»

XS
SM
MD
LG