لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۵

روايت علی عباسی از آنچه در جشن منتقدان گذشت


علی عباسی
علی عباسی

اهدای جوايز منتقدان و اعلام نامزدهای جشن خانه سينما دو رويداد مهم هفته گذشته سينمای ايران بود. در جشن خانه سينما که امسال پس از وقفه‌ای سه ساله برگزار می‌شود، دو فيلم «ملکه» ساخته محمدعلی باشه‌ آهنگر و «پذيرايی ساده» به کارگردانی مانی حقيقی با نامزدی در ۱۱ رشته صدرنشين فهرست فيلم‌های کانديد شده بودند.

صحنه شماره ۱۳۰ از بابک غفوری آذر
please wait

No media source currently available

0:00 0:10:36 0:00
لینک مستقیم

پس از اعلام نامزدها انتشار گزارش‌هايی درباره حضور فيلم‌های تعدادی از داوران حاضر در جشن در فهرست نامزدها، باعث بروز حاشيه‌هايی برای اين جايزه معتبر شده است. مديران شانزدهمين جشن خانه سينما تاکنون پاسخی به اين انتقادها نداده‌اند اما گفته‌اند تلاش کرده‌اند بهترين شيوه داوری را در نظر بگيرند.

اما در جوايز منتقدان سينمايی که هرساله بر اساس آرا نويسندگان و منتقدان سينمای ايران از ميان فيلم‌های نمايش داده شده در جشنواره فيلم فجر به برگزيدگان اهدا می‌شود، توجه به چند فيلمی که هنوز اکران نشده‌اند، قابل توجه بود. فيلم پرحاشيه «خانه پدری» ساخته کيانوش عياری در اين جشن جايزه بهترين فيلم را گرفت. فيلمی که باوجود گذشت بيش از ۴ سال از ساختش و استقبال منتقدان، همچنان امکان نمايش نيافته است.

در جشن منتقدان ديگر فيلم تاکنون به نمايش درنيامده «عصبانی نيستم» هم جوايزی بدست آورد از جمله ديپلم افتخار بهترين کارگردان برای سازنده‌اش رضا درميشيان و همچنين جايزه بهترين بازيگر مرد برای بازيگر اصلی‌اش نويد محمدزاده.

علی عباسی: گفتند فيلم‌هايت را آتش نزديم

اما ديگر اتفاق مهم اين جشن استقبال از صحبت های علی عباسی تهيه کننده قديمی سينمای ايران بود که پس از خروج از ايران در دهه ۶۰ در فرانسه اقامت دارد. آقای عباسی در اين جشن در صحبت‌هايی تاثربرانگيز از اينکه به او اجازه فعاليت در سينمای بعد از انقلاب ايران داده نشد، انتقاد و گلايه کرد. گلايه‌هايی که به نوشته رسانه های داخل ايران باعث ابراز احساسات حاضران و همدلی با اين تهيه‌کننده فيلم‌هايی چون «رضا موتوری»، «تنگنا» و «سوته‌دلان» شد.

آقای عباسی درباره اتفاقات آن مراسم خود چنين می‌گويد:
«من به دعوت يکی از دوستانم در جشن توزيع جوايزی که انجمن منتقدان سينما برگزار می‌کرد، حاضر شدم آن هم صرفا به عنوان يک تماشاچی و به اميد اينکه دوستان دوران گذشته خودم را ببينم.

البته من هرسال به ايران می‌روم ولی اصولا در انزوا هستم و کسی از ياران گذشته را نمی‌بينم. وقتی که من به آن مراسم رفتم تا يک ساعتی هم همين برنامه‌ام بود تا اينکه يکی از همکاران گذشته من که يکی از فيلم‌های مرا ساخته آقای عليرضا داودنژاد، گويا مراسم بزرگداشتی برای او برپا بود، ضمن همين برنامه بزرگداشت، ايشان محبت کرد و خاطراتی از همکاری گذشته‌اش با من را گفت و از من خواست که به روی سن بروم.

واقعا ترديد داشتم که بروم. مقداری هم امتناع کردم ولی خب محبتی که شد و ابراز لطفی که دوستان کردند باعث شد که بروم روی سن. من يکی دو دقيقه از عشقی که به سينما داشتم و فيلم‌هايی که ساخته بودم مثل تنگسير، سوته‌دلان، تنگنا و بيست و چند فيلمی که به هر حال قابل توجيه بودند، صحبت کردم و علت قطع ارتباطم با سينما را هم در چند کلمه توضيح دادم.

اينکه سال ۶۷ جريان جمع‌آوری فيلم‌ها و نگاتيوها و پوزيتيوها از دفاتر سينمايی از جمله دفتر من باعث شد که يک دوران خيلی تلخی را در غربت بگذرانم. گفتند که اين فيلم‌ها را به آتش کشيدند البته بعد بيست سال گفتند که فيلم‌های تو را نسوزانديم، ولی خب اين آتش در دل من افروخته بود و اين ملال هميشه در دلم جا داشت. همه اينها را در چند کلام گفتم که با محبت و مهر دست‌اندرکاران سينما مواجه شد.»

استقبال از حضور علی عباسی اين گمانه را تقويت کرده که ممکن است امکان فعاليت دوباره او در سينمای ايران فراهم شود.

خود او درباره درستی اين گمانه‌ها چنين می‌گويد: «به هرحال وقتی که از نوجوانی حتی قبل از نوجوانی به اين حرفه پيوند خورده باشی - من تنها ۳۴ سالم بود که امکان فعاليتم در ايران گرفته شد - هميشه اين شوق در تو وجود دارد که به حرفه‌ات برگردی. البته گذشت زمان به هرحال يک مقداری فاصله می‌اندازد در توانايی‌های انسان. ولی به هر حال انسانی که غوطه ور هست و آغشته بوده نمی‌تواند به طور کلی عاری از هرگونه توانايی باشد برای پيوند مجدد به حرفه‌اش. دليلی هم که به خارج آمدم، بخاطر تحصيل بچه‌هايم بود که حالا با اتمام تحصيلاتشان مرتفع شده. اين آرزو را دارم و در اين فکر هستم که برگردم و وقتی هم برمی‌گردم بالطبع دلمشغولی‌ام همين حرفه سينماست. اميدوارم که بتوانم قدمی بردارم و اين قدمم هم مثبت باشد.»

ادامه موفقيت «کلاشينکف» در اکران عيد فطر

در اکران سينماها، وضعيت فروش فيلم‌های اکران عيد فطر تغيير چندانی نکرده است و همچنان فيلم «کلاشينکف» پرفروش‌ترين فيلم است.

مجموع فروش اين ساخته سعيد سهيلی پس از گذشت يک ماه از نمايشش در تهران به حدود ۷۸۰ ميليون تومان رسيده است. پس از اين فيلم، فروش فيلم «آذر، شهدخت، پرويز و ديگران» نيز به مرز ۶۰۰ ميليون تومان رسيده و به اين ترتيب اين ساخته بهروز افخمی دومين فيلم موفق اکران عيدفطر محسوب می‌شود. از ديگر تحولات اکران سينماها در ايران، تعويق نمايش فيلم «مدرسه موشهای ۲» باوجود برگزاری مراسم افتتاحيه نمايش آن است. مسولان شورای صنفی نمايش گفته‌اند به دليل تعطيلی سينماها در روزهای عزاداری آخر هفته تصميم به تمديد اکران آن گرفته‌اند.

  • 16x9 Image

    بابک غفوری آذر

    بابک غفوری‌‌آذر تهیه‌کننده پادکست «صحنه» در رادیوفرداست و در این پادکست تحولات حوزه سینما و تئاتر  را دنبال می‌کند. او که از سال ۱۳۸۹ به رادیوفردا پیوست، گزارش‌های تحقیقی مختلفی را نیز درباره اتفاقات دهۀ اول استقرار حکومت جمهوری اسلامی منتشر کرده است. بابک غفوری آذر روزنامه‌نگاری را از سال ۱۳۸۰ در ایران آغاز کرده است.

XS
SM
MD
LG