لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۱

«خواب زمستانی» برنده نخل طلای کن شد


 نوری بیگله جیلان (وسط) در کنار كوينتين تارنتينو، کارگردان آمریکایی (چپ) و اوما تورمن، هنرپیشه آمریکایی
نوری بیگله جیلان (وسط) در کنار كوينتين تارنتينو، کارگردان آمریکایی (چپ) و اوما تورمن، هنرپیشه آمریکایی
«خواب زمستانی» نخل طلای جشنواره فیلم کن را از آن خود کرد. این فیلم را نوری بیگله جیلان، کارگردان ترک، کارگردانی کرده و این ششمین حضور این کارگردان در جشنواره فیلم کن به شمار می‌رود.

«خواب زمستانی» داستان زندگی آیدین، هنرپیشه‌بازنشسته تئاتر است که در روستایی در دل کوهستان در مرکز آناتولی همراه با همسر و خواهرش زندگی می‌کند. بخش اعظم این فیلم سکانس‌های طولانی گفت‌وگوها بین آیدین و شخصیت‌های پیرامون اش است که درباره مسائل مختلف، از اسلام گرفته تا بنیادهای خیریه، با هم بحث می‌کنند.

فیلم‌نامه این فیلم به قلم نوری بیگله جیلان و ابرو جیلان (همسر آقای جیلان) نوشته شده و بر اساس گفته‌های هالوک بیلگینر (بازیگر نقش آیدین ) بحث‌های طولانی و شبانه این زوج با یگدیگر سرمنشا نگارش این فیلم‌نامه بوده است.

بیگله جیلان نخستین بار در سال ۱۹۹۵ با فیلم کوتاه «پیله» به جشنواره فیلم کن آمد و پس از آن در سال‌های ۲۰۰۳، ۲۰۰۶، ۲۰۰۸ و ۲۰۱۱ برای فیلم‌های (به ترتیب) «دور»ُ (برنده جایزه بزرگ هیئت داوران) ، «اقلیم‌ها»، «سه میمون» (برنده بهترین کارگردانی) و «روزی روزگاری آناتولیا» (برنده جایزه بزرگ هیئت داوران) در جشنواره فیلم کن حاضر بوده است.

بر اساس گفته‌های آقای جیلان در زمان دریافت نخل طلاُ، امسال کشور ترکیه صدسالگی صنعت سینمای خود را جشن می گیرد. آقای جیلان نخل خود را به تمامی جوانان ترکی اهدا کرد که سال گذشته در ترکیه جان خود را از دست داده‌اند.

هیئت داوران جشنواره فیلم کن همچنین جایزه بزرگ خود را به آلیس روهرواخر، کارگردانی ایتالیایی، داد. خانم روهرواخر امسال با فیلم «شگفت‌انگیزها» در جشنواره کن حاضر بود. آلیس روهرواخر که از پدری آلمانی در ایتالیا به دنیا آمده، زندگی یک خانواده روستانشین در شمال ایتالیا را تصویر می‌کند که در کار تولید عسل‌اند. شخصیت اصلی این فیلم، جلسومینا، دختر بزرگ خانواده، در نبود هیچ فرزند ذکوری در خانواده تمامی مسئولیت‌های مزرعه را برعهده دارد. فیلم روهرواخر پس از اکران با واکنش مثبت منتقدان روبرو شد، هرچند این منتقدان شانس این فیلم برای دریافت نخل طلا را بسیار پایین می‌دانستند.

همچنین جایزه هیئت داوران به طور مشترک به فیلم «مامی» به کارگردانی اگزاویه دولان و فیلم «خداحافظی با زبان» به کارگردانی ژان لوک گدار رسید. دولان کارگردان ۲۵ ساله کانادایی کارگردانی شش فیلم را در کارنامه خود دارد که از میان آن‌ها سه فیلم پیشتر در جشنواره کن به نمایش درآمده‌اند.

دولان جوان‌ترین کارگردان حاضر در مسابقه اصلی جشنواره و ژان لوک گدار پیرترین نام در این لیست است.

بسیاری از روزنامه‌نگاران پس از اعلام نام گدار در این بخش به آن واکنش منفی نشان داده و آن را مسخره کردند.

۹ داور بخش اصلی جشنواره همچنین نخل طلای بهترین بازیگر زن را به جولین مور برای بازی در فیلم نقشه‌هایی به سوی ستارگان به کارگردانی دیوید کرانینبرگ دادند. مور در این فیلم نقش یک بازیگر هالیوودی را برعهده دارد که مادرش سال‌های پیش، زمانی که او کودک بوده، در جریان یک آتش سوزی جان خود را از دست داده است. مور زنی عصبی با لب‌های تزریقی است که برای به دست آوردن نقش دست به هر کاری می‌زند.

همچنین تیموثی اسپال برای بازی در نقش ترنر در فیلم آقای ترنر به کارگردانی مایک لی، کارگردان سرشناس بریتانیایی برنده نخل طلای بهترین بازیگر مرد شد. اسپال از بازیگران دائمی فیلم‌های مایک لی است و پیش‌تر در فیلم‌های «تاپسی تروی» و«رازها و دروغ‌ها» هر دو به کارگردانی مایک لی بازی کرده بود. این جایزه توسط مونیکا بلوچی به اسپال داده شد.

جایزه بهترین فیلم‌نامه نیز امسال نصیب فیلم لویاتان به کارگردانی آندری زویاگینتسف از روسیه شد. زویاگینتسف دو سال پیش با فیلم النا در بخش نوعی نگاه حاضر و برنده جایزه ویژه هیئت داوران این بخش شده بود. همچنین در سال ۲۰۰۷ فیلم «تبعید» او در بخش اصلی مسابقه کن به نمایش درآمده و نامزد دریافت نخل طلا شده بود.

هیئت داوران جشنواره فیلم کن همچنین جایزه بهترین کارگردانی را به بنت میلر، کارگردان آمریکایی برای فیلم فاکس کچر دادند. بنت میلر پیش‌تر کارگردانی فیلم‌های کاپوتی و مانی‌بال را برعهده داشته است. فیلم فاکس‌کچر پس از اکران در جشنواره فیلم کن توجه بسیاری به ویژه منتقدان آمریکایی را به خود جلب کرد و ماه‌ها پیش از برگزاری مراسم اسکار سال آینده، بسیاری این فیلم را از مهم‌ترین فیلم‌های اسکار آتی معرفی کردند.

در ادامه جوایز، هیئت داوران جشنواره فیلم کن جایزه دوربین طلایی ( که به کارگردان‌هایی تعلق می‌گیرد که با فیلم اول خود در جشنواره حضور دارند) را به سه کارگردان فیلم فرانسوی «دختر مهمانی» دادند. این فیلم به کارگردانی سموئل تیس، ماری آماچوکلی و کلر برگر در بخش نوعی نگاه جشنواره اکران شد و توانست روز ۲۳ ماه مه، جایزه جمعی هیات داوران بخش نوعی نگاه را نیز از آن خود کند. این فیلم داستان زندگی زن میانسالی است که تمامی عمر خود را در استریپ‌کلاب کار کرده و حال در آستانه ازدواج با یکی از مردانی است که از مشتریان سابقش بوده است. پایان‌بندی این فیلم و همچنین بازی سونیا تیس در نقش این زن میانسال از جمله نقاطی بود که بسیار مورد توجه منتقدان قرار گرفت.

لیلا حاتمی (بازیگر ایرانی)، کارول بوکه (بازیگر فرانسوی)، سوفیا کاپولا (کارگردان آمریکایی)، جائن دایان (بازیگر اهل کره جنوبی)، ویلیان دفو (بازیگر آمریکایی)، گائل گارسیا برنال (بازیگر و فیلمساز مکزیکی)، ژيا ژانگ‌که (فیلمساز چینی)، نیکولا ویندینگ رین (فیلمساز دانماریکی) اعضای هیئت داوران بخش اصلی مسابقه امسال جشنواره فیلم کن به ریاست جین کمپیون فیلمساز (فیلمساز نیوزلندی) بودند.

لومبرت ویلسون، بازیگر فرانسوی اجرای مراسم اختتامیه را برعهده داشت و در ابتدای مراسم با اشاره به این که «تنها هژده روز تا آغاز جام جهانی فوتبال باقی مانده» حاضران را به خنده انداخت.

عباس کیارستمی رئیس هیئت داوران بخش فیلم‌های کوتاه سینه‌فونداسیون نیز در ابتدای مراسم روی صحنه آمد و جایزه بهترین فیلم کوتاه را به فیلم «لیدی» به کارگردانی سیما مسوـ سوتو دادند. این فیلم روایتی از چند ساعت زندگی دختری کلمبیایی است که همراه با فرزند خردسالش برای ساعاتی به دنبال همسر خود می‌گردد که کارش شستن اتوبوس است.

همچنین شب گذشته فدراسیون بین‌المللی منتقدان فیلم (فیپرشی) جایزه اول خود را به فیلم «خواب زمستانی» اعطا کرد. این فدراسیون در سال ۲۰۰۶ نیز جایزه خود را به فیلم «اقلیم‌ها» ساخته بیگله جیلان داده بود.
XS
SM
MD
LG