لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۶

پيشتازی ايران در جام جهانی کشتی آزاد


تيم ملی کشتی آزاد ايران با کسب سه پيروزی پياپی، شروع درخشانی در جام جهانی ۲۰۱۴ به ميزبانی لس آنجلس داشت. ايران به ترتيب از سد ارمنستان، ترکيه و آمريکا گذشت.

شاگردان رسول خادم اگر در گروه خود بر هندوستان غلبه کنند، راهی فينال خواهند شد.
پس از پيروزی ايران مقابل آمريکا که حساس‌ترين مسابقه روز نخست بود، زکی جونز سرمربی آمريکا در نشست خبری گفت: «از اين باخت واقعاً ناراحتيم. چيزهای کوچکی که بايد برای پيروزی انجام می‌داديم را ناديده گرفتيم. رقابت ما با ايران هميشه ميليمتری بوده و اينچ‌ها تعيين‌ کننده تيم برتر. به اندازه کافی خوب عمل نکرديم. ايران برتر از ماست اما ما هم در حال پيشرفتيم.»
مسابقات روز اول با حضور بيش از پنج هزار تماشاگر در تالار ۱۷ هزار نفری LA Forum به انجام رسيد که حضور پر تعداد تماشاگران ايرانی چشمگير بود. ايران در صورت راهيابی به فينال، احتمالاً با روسيه مواجه خواهد شد که فعلاً در گروه خود پيشتاز است.
تيم ملی ايران در اين مسابقات غير از نفرات اصلی، جمعی از کشتی‌گيران جوان و آينده‌دار اما کم تجربه را نيز به همراه دارد. نتايج انفرادی رقابت‌های ايران در ادامه آمده است.
ايران ۸ ارمنستان ۰
آزادکاران ايرانی در نخستين مبارزه با نتيجه مقتدرانه ۸ بر صفر از سد ارمنستان گذشتند. در اين مسابقه دست تمام کشتی‌گيران ايران با اختلاف حداقل ده امتياز فنی و اجرای فنون زيبا، خصوصاً زيرگيری‌های بی نقص، به عنوان فرد پيروز بالا رفت.
۵۷ کيلوگرم: حسن رحيمی ۱۲-۰ آرتاک هوانسيان. قهرمان سال ۲۰۱۳ جهان در دو دقيقه و ۲۶ ثانيه به برتری رسيد.
۶۱ کيلوگرم: مسعود اسماعيل پور ۱۱-۱ والوديا فرانگوليان را تسليم کرد. اين اولين مبارزه اسماعيل پور پس از کسب مدال برنز جهانی در بوداپست بود.
۶۵ کيلوگرم: ميثم نصيری ۱۴-۴ آرتور آراکليان را شکست داد. نصيری که تجربه بين‌المللی چندانی ندارد کشتی را پر افت و خيز شروع کرد و وقت اول را باخت اما در وقت دوم با دوخم، دو بار حريفش را به پل زد.
۷۰ کيلوگرم: مصطفی حسين خانی ۱۱-۰ ديويد آپويان را برد. حسين خانی نيز مانند هم‌تيمی‌های خود در سه کشتی قبلی اجازه نداد وقت قانونی به پايان برسد. آپويان با غلبه بر مارابل، تنها پيروزی ارمنستان مقابل آمريکا را رقم زد.
۷۴ کيلوگرم: عزت الله اکبری ۱۱-۱ واروژان کاجويان را تسليم کرد. نايب قهرمان مسابقات جهانی بوداپست و پديده وزن ۷۴ کيلوگرم ايران کشتی را کاملاً در اختيار داشت و با شروع وقت دوم، با اجرای فن ۴ امتيازی کار را تمام کرد.
۸۶ کيلوگرم: احسان لشکری ۱۰-۰ واهه تمرزيان را پشت سر گذاشت. لشگری که هم مدال جهانی دارد و هم المپيک در مبارزه يک طرفه، حريف خود را با چند خاک پياپی شکست داد.
۹۷ کيلوگرم: رضا يزدانی دارنده دو مدال طلای جهانی ۱۴- ۲ ويکتور کازيشويلی را برد. يزدانی ابتدا در خاک حريف خود نشست و دو امتياز از دست داد اما در ادامه پشت حريفش را با تشک آشنا کرد.
۱۲۵ کيلوگرم: کميل قاسمی ۱۵-۴ آندرانيک گالستيان را پشت سر گذاشت. نماينده وزن آخر هم مثل يزدانی با تعلل شروع کرد و يک خاک و يک بارانداز داد اما در ادامه، هشتمين شکست ارمنستان را به اين تيم تحميل کرد. طبق اعلام سايت برگزاری مسابقات، نتيجه فنی اين ديدار ۴۱ بر ۴ به نفع ايران رقم خورد.
ايران ۷ ترکيه ۱
ايران در حالی که با يک ترکيب جوان به مصاف ترکيه رفته بود با نتيجه ۷ بر يک از سد اين تيم گذشت.
۵۷ کيلوگرم: مهران رضا زاده ۲۰ بر ۸ مقابل نبی اوزون پيروز شد.
۶۱ کيلوگرم: مسعود اسماعيل پور در برابر رجب توپال به برتری ضربه فنی رسيد.
۶۵ کيلوگرم: سيداحمد محمدی ۱۱-۰ صلاح‌الدين کيليسالايان را شکست داد.
۷۰ کيلوگرم: پيمان ياراحمدی که تجربه مهم بين‌المللی در رده بزرگسالان ندارد در حالی که ۹-۰ جلو بود، ۱۱- ۹ به مصطفی کايا باخت تا تنها پيروزی ترکيه به ثبت برسد.
۷۴ کيلوگرم: رضا افضلی در برابر مراد ارترک ۱۱ بر صفر پيروز شد.
۸۶ کيلوگرم: عليرضا کريمی نماينده جوان ايران با فاتح اردين کشتی گرفت و او را با نتيجه ۱۱ بر يک تسليم کرد.
۹۷ کيلوگرم: حامد طالبی زرين کمر قهرمان جوانان جهان ۱۰-۰ علی بونچی اوغلو را به زانو در آورد.
۱۲۵ کيلوگرم: پرويز هادی ۱۱-۰ حمزه اوزکارادنيز را از پيش رو برداشت.
ايران ۵ آمريکا ۳
۵۷ کيلوگرم: حسن رحيمی ۸-۰ آنخل اسکوبدو را شکست داد.
۶۱ کيلوگرم: مسعود اسماعيل پور ۱۰-۸ ريس همفری را مغلوب کرد تا کشتی نزديک و نفسگير اين دو در مسابقات جهانی بوداپست تکرار شود. اين بار هم همفری پيش افتاد اما مثل بوداپست، برتری نهايی از آن نماينده ايران بود.
۶۵ کيلوگرم: ميثم نصيری ۸ برنت مت کالف ۱۱. نصيری با پيچ کمر برق‌آسا ۴ امتياز گرفت. اما در وقت دوم با تحليل قوای جسمانی نصيری، برتری نصيب حريف آماده و پرتوان او شد.
۷۰ کيلوگرم: مصطفی حسين خانی ۱-۰ بر نيکلاس مارابل چيره شد. کشتی‌گيری که يک ماه قبل جردن باروز را برده و تنها شکست او در دوران قهرمانی‌اش در رده بزرگسالان را رقم زده بود، مغلوب نماينده پر انگيزه ايران شد.
۷۴ کيلو: عزت‌الله اکبری ۱-۷ به جردن باروز باخت تا برای سومين بار مغلوب او شود. باروز از ابتدا عنان مسابقه را در اختيار گرفت و مسلط‌تر از فينال مسابقات جهانی بوداپست به پيروزی دست يافت.
۸۶ کيلوگرم: احسان لشگری با نتيجه ۵-۷ به کليتون فاستر باخت. او دو بار فرصت اجرای کنده يک چاک و سر و ته يکی را داشت و هر دو بار با تعلل، بخت پيروزی را از خود گرفت.
۹۷ کيلوگرم: رضا يزدانی ۸ بر صفر مقابل جيمز برگمن پيروز شد. يزدانی از اين که نتوانسته حريفش را ۱۰ بر صفر و با امتياز عالی شکست دهد ناراحت بود!
۱۲۵ کيلوگرم: کميل قاسمی ۱-۰ تراول دلاگنف را از پيش رو برداشت و برتری خود در مسابقه رده بندی المپيک لندن را تکرار کرد.
با اعلام سايت فدراسيون جهانی کشتی بردهای انفرادی تعيين‌کننده تيم پيروز در جام‌جهانی است. بحث بر سر اين که بردهای انفرادی تعيين‌کننده هستند يا مجموع امتيازات مثبت تيمی، در روز مسابقات جام‌جهانی هم وجود داشت اما فيلا رسماً اعلام کرد، بردهای انفرادی تکليف تيم پيروز را مشخص می‌کند. فقط وقتی که دو تيم ۴ بر ۴ شوند، امتيازات مثبت محاسبه خواهد شد.
XS
SM
MD
LG