لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۴

ظریف: عربستان اقدامات مناسب برای نجات جان حجاج انجام نداده‌ است


محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران به شدت ار برخورد عربستان با حجاج ایرانی انتقاد کرد
محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران به شدت ار برخورد عربستان با حجاج ایرانی انتقاد کرد

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران،روز سه شنبه،با انتقاد از عربستان سعودی گفت:«احساس می‌کنیم دولت عربستان و مسئولان حج آن کشور، اقدامات مناسب را برای نجات جان حجاج و همچنین رسیدگی به وضعیت جان باختگان انجام نداده‌اند.»

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی،نیز روز دوشنبه از اینکه در میان تمام کشورهای اسلامی، تنها این ایران بود که به حادثه منا اعتراض کرد، به شدت انتقاد کرد.

سایت دفتر آقای خامنه‌ای گزارش داده که رهبر جمهوری اسلامی، دوشنبه ۲۷ مهر و در جمع دست‌اندرکاران مراسم حج، با اشاره به «مسئولیت دولت میزبان در قبال جان ‌باختن هفت هزار مسلمان» گفته است: «پس از این حادثه باید صدای واحد و اعتراض دنیای اسلام بر می‌خاست اما متأسفانه به جز صدای جمهوری اسلامی ایران صدایی شنیده نشد.»

عربستان سعودی تعداد قربانیان این حادثه را نزدیک به ۸۰۰ نفر اعلام کرده است اما خبرگزاری آسوشیتدپرس بر اساس آماری که از کشورهای مختلف جمع‌آوری کرده، ‌ تعداد قربانیان را دست‌کم ۲۱۲۱ نفر دانسته است.

در این گزارش سخنان محمد بن نایف بن عبدالعزیز، ولیعهد و وزیر کشور عربستان سعودی ذکر شده که بر ادامه تحقیقات تا یافتن دلایل حادثه تأکید کرده است.

رئیس سازمان حج و زیارت ایران چند روز پیش به نقل از مقام‌های سعودی گفته بود که تعداد قربانیان «به مرز شش هزار نفر» رسیده اما رهبر جمهوری اسلامی در آخرین سخنرانی‌اش مدعی کشته شدن هفت هزار نفر در جریان حادثه اخیر شده است.

تعداد کشته‌شدگان ایرانی این حادثه ۴۶۴ یا ۴۶۵ نفر اعلام شده است. غضنفر رکن‌آبادی، سفیر سابق جمهوری اسلامی در لبنان و علی‌اصغر فولادگر، رئیس دفتر اطلاعات راهبردی سپاه پاسداران و تعدادی دیگر نیز در این حادثه مفقود شده‌اند که همچنان خبری از آن‌ها در دست نیست.

XS
SM
MD
LG