لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۱

«ظریف و عراقچی تلاش می کنند به افکار عمومی بگویند جلوی ضرر را گرفتیم»


محمد جواد ظریف و عباش عراقچی در وین
محمد جواد ظریف و عباش عراقچی در وین

عباس عراقچی،‌ معاون وزارت امور خارجه ايران و عضو ارشد مذاکره کننده هسته‌ای می‌گويد تصويب توافق هسته‌ای ايران و گروه ۵+۱ در مجلس شورای اسلامی به مصلحت نيست و در صورت تصويب در مجلس اقدامات داوطلبانه ايران در متن توافق به قانون تبديل می‌شود و بايد اجرا گردد.

به گزارش روزنامه اعتماد، عباس عراقچی روز شنبه در جمع مديران خبر صدا و سيما گفت برنامه هسته‌ای با معيارهای اقتصادی به گفته او «خسران بزرگی» است. وی افزود: اما ما اين هزينه‌ها را برای عزت،‌ استقلال و پيشرفت‌مان داده‌ايم برای اينکه به گفته وی «زير باز زورگويی ديگران نرويم.»

گزارش حسین قویمی در مورد سخنان عباس عراقچی
please wait

No media source currently available

0:00 0:07:18 0:00
لینک مستقیم

مهران مصطفوی، کارشناس هسته‌ای و مسائل سياسی در پاريس به راديو فردا در اين زمينه چنين می‌گويد: «من سالهاست به طور مداوم تکرار می‌کنم که سياست هسته‌ای رژيم جمهوری اسلامی از نظر اقتصادی يک فاجعه است و شما هر طور محاسبه کنيد می‌بينيد که يک خسران بسيار بزرگی است همينطور که آقای عراقچی گفته. البته آقای عراقچی هزينه‌هايی که بابت اين سياست طی تحريم‌های اقتصادی بر ايران و مردم ايران تحميل شده را، محاسبه نکرده و فقط هزينه‌های بسيار مستقيم سياست‌های هسته‌ای را. آقای عراقچی و آقای ظريف و همينطور آقای صالحی دارند تلاش می‌کنند که به افکار عمومی بگويند ما جلوی ضرر را گرفتيم. يعنی قبول کردند که اين سياست‌ها بسيار پرهزينه بوده.»

من سالهاست به طور مداوم تکرار می‌کنم که سياست هسته‌ای رژيم جمهوری اسلامی از نظر اقتصادی يک فاجعه است و شما هر طور محاسبه کنيد می‌بينيد که يک خسران بسيار بزرگی است همينطور که آقای عراقچی گفته. البته آقای عراقچی هزينه‌هايی که بابت اين سياست طی تحريم‌های اقتصادی بر ايران و مردم ايران تحميل شده را، محاسبه نکرده است.
مهران مصطفوی، کارشناس مسایل هسته ای و سیاسی ایران در پاریس

در همين حال عليرضا نامور حقيقی مدرس بخش تاريخ در دانشگاه تورونتو در کانادا می‌گويد: «حرف اساسی آقای عراقچی اين است که با قبول برنامه ‌هسته‌ای ايران از سوی شورای امنيت در حقيقت ايران توانسته به عنوان يک بازيگر منطقه‌ای توسط قدرتهای بزرگ شناسايی شود و دوم اينکه توانسته نشان بدهد که اراده قدرتهای بزرگ برای مسئله غنی‌سازی که در موردش قطعنامه صادر شده بر ايران تحميل نتوانسته شود و ايران توانسته مقاومت کند و آن قطعنامه را برگرداند.»

به گزارش روزنامه اعتماد،‌ عباس عراقچی همچنين درباره مسئله پذيرش نظارت‌های بازرسان آژانس گفته است که با همه ارگان‌های مربوطه مثل وزارت اطلاعات، وزارت دفاع و سازمان انرژی اتمی چک شده است.

به گفته او در دولت قبل بازرسان آژانس بين‌المللی انرژی اتمی تقريبا‌ً در هفته چهار پنج روز در تاسيسات ايران بودند و اکنون نيز با بازرسی مشکلی وجود ندارد.

مهران مصطفوی درباره بازرسی‌های آژانس بين‌المللی انرژی اتمی از تاسيسات ايران چنين می‌گويد: «اين کاملا‌ً‌ درست است. قبلا‌ً‌ بازرسی‌هايی می‌شده و ايران پذيرفته که ۲۵۰ نماينده آژانس در ايران حضور داشته باشند و طبق توافق جداگانه‌ای که با آژانس امضا کرده پذيرفته که از سايت‌های نظامی مثل سايت پارچين بازديد شود. البته بازديد مديريت شده که کم و زياد نوع بازديد را نمی‌دانيم. و با متخصصان و دانشمندان ايرانی که حضور دارند در مراکز هسته‌ای مصاحبه شود. اين دو امر اموری بودند که آقای خامنه‌ای آنها را خطوط قرمز جمهوری اسلامی می‌داند ولی در عمل آنها را قبول کرده و آقای عراقچی می‌خواهد بازهم زمينه را آماده کند.»

از سوی ديگر عليرضا نامور حقيقی در اين زمينه معتقد است که: «من فکر می‌کنم که در مورد مواردی که ايران تعهداتی را برای انجام قبول کرده، همانطور که آقای عراقچی گفته، با نهادهای مختلف چک شده و هماهنگ شده. حالا ممکن است فرمانداران سپاه شعارهايی هم بدهند. اما من بعيد می‌دانم که وزارت خارجه بدون هماهنگی اين نظارت‌ها را قبول کرده باشد. البته در مورد نظارت‌های مربوط به محل‌های نظامی، نظارت مديريت شده است. بايد مواردی را که فکر می‌کنند خلاف هست بايد ببرند و ايران توضيح بدهد وگرنه می‌رود در آن کميته هشت نفره که مشخص شده است.»

من فکر می‌کنم که در مورد مواردی که ايران تعهداتی را برای انجام قبول کرده، همانطور که آقای عراقچی گفته، با نهادهای مختلف چک شده و هماهنگ شده. حالا ممکن است فرمانداران سپاه شعارهايی هم بدهند. اما من بعيد می‌دانم که وزارت خارجه بدون هماهنگی اين نظارت‌ها را قبول کرده باشد.
علیرضا نامور حقیقی، استاد تاریخ در کانادا

اظهارات عباس عراقچی در ديدار با شورای خبر صدا و سيما ابتدا در خبرگزاری اين سازمان منتشر شد. اما اين خبرگزاری ساعاتی پس از انتشار اين سخنان نوشت که انتشار اين خبر ناشی از يک خطای برداشت بوده است و آن را غيرقابل استناد دانست. آقای عراقچی نيز از انتشار اظهارات خود ابراز شگفتی کرده و اين اقدام را غيرحرفه‌ای، غيراخلاقی و مغاير با منافع و امنيت ملی دانسته و خواستار پی‌‌گيری آناز سوی مقامهای سازمان صدا و سيما شده است.

مهران مصطفوی در اين باره می‌گويد: «صحبت‌های آقای عراقچی و همينطور آقايان صالحی و ظريف و فعاليت‌هايی که می‌کنند، به خصوص آقای عراقچی و صالحی که به اصطلاح از طرف گرايش نزديک به دلواپسان بودند که در اين مذاکرات حضور داشتند، برای اين بوده که قانع کنند مديران رسانه‌های ايران را و توضيح دهند که اينها کارهايی که کردند برای اين بوده که جلوی ضرر گرفته شود. اما نکته‌ای که بسيار جالب است اين که آقای عراقچی گفته انتشار اين صحبت‌ها خلاف امنيت ملی است. آيا انتشار يک مسئله اقتصادی می‌تواند خلاف امنيت ملی باشد؟ اين نشان می‌دهد که اينها امنيت ملی را امنيت رژيم می‌دانند و اصرار دارند که مردم ايران از ابعاد وسيع اين فاجعه اقتصادی آگاه نشوند.»

از سوی ديگر عليرضا نامور حقيقی، از منظری متفاوت به انتشار اظهارات عباس عراقچی نگاه می‌کند: «اين متن خبر را آقای جلالی که معاون خبر صدا و سيما است بيرون داده که سخنگوی شورای امنيت بود در دوره آقای جليلی و بخشی از اين صحبت‌ها معمولا‌ً‌ چون «آف ده رکورد» بوده برای جلسات خصوصی است،‌ نبايد انتشار پيدا کند. معلوم نيست که آقای جلالی اين را از راه رقابت... يعنی حس رقابتی که با دولت جديد درباره نوع مذاکره دارند و انتقاداتی که به تيم مذاکره کننده قبلی شده، خواسته باشد يک جوری تيم مذاکره کننده را در موقعيت متفاوتی قرار دهد، در يک موقعيت انتقادی قرار دهد، منتشر شده و خب بعدا‌ً هم با اعتراض روبه‌رو شده و برداشته شده است.»

عباس عراقچی گفته است اگر شورای عالی امنيت ملی توافق هسته‌ای وين را تصويب و رهبر جمهوری اسلامی آن را امضا کند به گفته او «اين مصوبه تبديل به قانون می‌شود.»

XS
SM
MD
LG