لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۳۴

سیرجانی‌ها و بزرگ‌ترین سفره هفت‌سین


بازار نوروز (عکس تزئینی است)
بازار نوروز (عکس تزئینی است)
سفری هفت‌سین مهم‌ترین سنت نوروز است که هر سال ایرانیان تقریبا هرجای دنیا که باشند با چیدن آن خود را برای نوروز و تحویل سال آماده می‌کنند.

چیدن این سفره ظاهرا آسان است؛ کافی است هفت سین آن را آماده کرد و تمام...

ولی هر جا و در هر شهر و در میان هر قوم ایرانی شکل و شمایل این سفره کمی با جای دیگر فرق می‌کند.

بعضی‌ها هم در فکر این می‌افتند تا در چیدن این سفره نوآوری کنند.

اهالی سیرجان از جمله کسانیند، که امسال در فکر نوآوری افتادند؛ سیرجانی‌ها می گویند امسال بزرگترین سفره هفت سین را خواهند گسترد: سفره ای هزار مترمربعی.

داود قاسمی نژاد، شهردار سیرجان که مسئولیت برپا کردن این سفره عظیم را بر عهده دارد، در گفت‌وگویی با رادیو فردا از سفره هفت سین سیرجانی می‌گوید:

شهر سيرجان به دليل قرار گرفتن بر سر چهارراه اصلی جنوب کشور، مسير گذر يک و نيم ميليون مسافر در سال است و سيرجان مسير گذر بسياری از استان‌های کشور در مسافرت‌های زمينی است.

سفره هفت‌سين نماد نوروز است که ايرانی‌ها هر سال در منازل خود پهن می‌کنند. ما به خاطر اين که به وضعيت منطقه سيرجان اهميت بيشتری بدهيم و شناخت بيشتری در ذهن مسافرانی که از اين شهر عبور می کنند ايجاد کنيم، بحث بزرگ‌ترين سفره هفت‌سين را مطرح کرديم.

آيا اين طرح هزينه زيادی در بر داشته است؟


به طور قطع هيچ کاری را بدون هزينه نمی‌توان انجام داد، اما چون در بخش عمده کار از نيرو و امکانات بومی منطقه استفاده کرديم، هزينه چشمگيری نداشت.

مساحت اين سفره هفت سين بی‌سابقه چقدر است؟

در سال‌های اخير که شهرداری‌ها متولی کارهای تزيينی و فرهنگی در سطح شهر هستند، سفره‌های هفت سينی در گوشه‌هايی از بلوارها، ميادين و يا پارک‌ها ايجاد می‌کنند.

ما در باره سفره‌های هفت‌سينی که در بيشتر شهرها پهن شده بود، تحقيقياتی انجام داديم و متوجه شديم که مساحت اين سفره ها کمتر از ۱۰۰ متر مربع بوده است. ولی فضايی که ما برای اين سفره در نظر گرفته‌ايم بيش از ۱۲۰۰ متر مربع است.

اين ۱۲۰۰ متر مربع را با چه چيزهايی پر خواهيد کرد؟

جعبه‌هايی برای اين کار در نظر گرفته‌ايم و مقياس سين‌هايی که برای سفره هفت‌سين استفاده می‌شود، بزرگنمايی شده است. اين سين‌ها با مصالح جديدی ساخته شده و رنگ آميزی آنها مطابق با واقعيت است که در اين جعبه‌ها قرار می‌گيرند.

اين جعبه‌ها مدل‌سازی و نمادی از صندوقچه‌های قديمی است که در ايران استفاده می‌شده و اکنون هم بعضا يافت می‌شود؛ صندوق‌هايی که در قديم برای نگهداری لباس و لوازم به کار می‌رفت.

شهروندان سيرجانی که با راديو فردا تماس گرفتند، بسيار هيجان زده به نظر می‌رسيدند و می گفتند قرار است داورانی از طرف گينس بيايند و اين سفره را در کتاب رکورد گينس ثبت کنند. اين مسئله صحت دارد؟

رايزنی‌هايی در اين رابطه با صدا و سيمای جمهوری اسلامی انجام شده است. آن‌ها تمايل داشتند گزارشی به صورت مستقيم در لحظه سال تحويل از اينجا داشته باشند. در مورد ثبت در کتاب گينس هم رايزنی‌هايی انجام شده و قرار است از اين هفت سين تعدادی عکس و فيلم تهيه شود که انجام خواهد شد.

همچنين ما فراخوان داده ايم تا مسافران نوروزی که عبور آنها منتهی به سال تحويل است، آنجا توقف داشته باشند و پذيرايی کوچکی هم از آنها به عمل خواهد آمد.

يعنی با چای و شيرينی از آنها پذيرايی خواهد شد؟

بله همين طور است.

تشريک مساعی شهروندان با شما چه اندازه بوده است؟

پس از طرح اين موضوع در شهرداری، استقبال بسيار خوبی توسط شهروندان انجام شد. حتی روزنامه‌ها و هفته نامه‌های محلی سيرجان هم استقبال بسيار خوبی کردند و اين چند روز موجی در شهر ايجاد شده است و شهروندان راغب هستند بدانند اين کار چگونه انجام می‌شود.
XS
SM
MD
LG