لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۷

راهبرد جدید آمریکا در افغانستان


مقامات دفاعی و امنیتی کاخ سفید روز پنجشنبه اعلام کردند که دولت باراک اوباما به زودی استراتژی آمریکا در افغانستان را پس از بازبینی، اعلام خواهد کرد. در این راهبرد جدید تمرکز اصلی بر جلب مشارکت دولت پاکستان در مبارزه با تروریسم و تصحیح اهداف و انتظارات آمریکا در بعد نظامی این کارزار خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس مقام‌های دولت آمریکا گفته‌اند که جزئیات این سیاست جدید هفته آینده اعلام خواهد شد و انتظار می‌رود که باراک اوباما به هنگام شرکت در اجلاس سران کشورهای عضو ناتو در ماه آینده جزئیات آن را با هم‌پیمانان آمریکا در میان بگذارد.

در راهبرد بازبینی شده و جدید آمریکا –که شورای امنیت ملی کاخ سفید آن را پی‌ریزی کرده است- استراتژی سه تا پنج ساله آمریکا در افغانستان طراحی شده، ولی نه به این معنی که نیروهای آمریکایی در پایان این مدت از افغانستان خارج خواهند شد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش می‌دهد که احتمالا این راهبرد در راستای ۱۵ هدف استراتژیکی است که اخیرا ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا طی گزارشی محرمانه آن را به کاخ سفید ارائه داده است.

یکی از اهداف مندرج در این گزارش نابود کردن پناهگاه‌ها و مناطق امن نیروهای شورشی و تروریست در پاکستان و در پیش گرفتن سیاست هماهنگ منطقه‌ای برای کاهش خطر تروریسم و افراط‌گرایی در هر دو کشور افغانستان و پاکستان است.

به گفته یک مقام ارشد نظامی هدف آمریکا باید تقویت دولت مرکزی افغانستان باشد، که اکنون تحت فشار طالبان با خطر سرنگونی روبه‌رو است؛ این هدف فقط از طریق جلب مشارکت پاکستان، تقویت ارتش ملی افغانستان و افزایش کمک‌های اقتصادی و بشردوستانه به منطقه قابل تحقق است.

دریادار مایک مولن، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا، روز پنجشنبه در یک مصاحبه تلویزیونی گفت: «بازبینی استراتژی نظامی آمریکا در افغانستان یعنی تعیین تکلیف مناطق امن تروریست‌ها در خاک پاکستان و در عین حال تضمین این نکته که افغانستان در دراز مدت به محیطی برای گسترش فعالیت و بازگشت طالبان و القاعده بدل نشود.»

او افزود اين استراتژی علاوه بر ثبات و امنیت، توسعه و کمک اقتصادی، بهبود نظام سیاسی و کارکرد دولت و تقویت و گسترش ارتش افغانستان را نيز مد نظر قرار دارد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس از قول یک مقام آمریکایی بدون ذکر نام وی می‌نویسد با وجودیکه این بازبینی هنوز تکمیل و رسمی نشده ولی یکی از محورهای مهم آن، این است که پاکستان باید بپذیرد که مبارزه با تروریسم به نفع امنیت خود این کشور است.

مبنای این بازبینی گزارشی است که از وضعیت افغانستان در ۶ ماهه گذشته وعمل‌کرد نیروهای آمریکایی و پیمان ناتو تهیه شده است. در این گزارش -مانند مصاحبه خود رئیس جمهور با روزنامه نیویورک تایمز در هفته گذشته- آینده ای ناروشن برای افغانستان ترسیم شده و اذعان شده که آمریکا در شرایط فعلی بختی برای پیروزی در آن کشور ندارد.

آسوشیتدپرس می‌نویسد ژنرال دیوید پترائوس، فرمانده نیروهای آمریکایی مستقر در خاورمیانه و غرب آسیا، و ریچارد هولبروک، فرستاده ویژه باراک اوباما در امور پاکستان و افغانستان، روز پنجشنبه در جلسه‌ای خصوصی با چندين تن از اعضای مجلس سنا دیدار کردند.

با وجودی که این دیدار محرمانه بود، ولی بخشی از تلاش دولت جدید آمریکا برای جلب حمایت از ترمیم و تصحیح کارزاری است که رئیس جمهور قبلی کشور در پی حوادث یازدهم سپتامبر ۲۰۰۱ آن را در افغانستان آغاز کرد.

هنوز مشخص نیست که آیا باراک اوباما با موضوع افزایش بیشتر نیرو برای افغانستان در سال جاری -بیشر از ۱۷ هزار نفری که تاکنون اعلام کرده- موافقت کند؛ ژنرال دیوید مک کییمن، فرمانده نظامی آمریکا در افغانستان، خواهان اعزام ۳۰ هزار پرسنل بیشتر است.

انتظار می‌رود که در خطوط کلی استراتژی آمریکا در افغانستان دولت باراک اوباما به مبارزه با شورشیان و بستن رخنه‌ای که در فضای امنیتی و سیاسی و اجتماعی آن کشور ایجاد کرده‌اند ادامه دهد و در عین حال انتظارات آمریکا از رشد دمکراسی و خودکفایی حکومت افغانستان را کاهش دهد.

رابرت گیتس وزیر دفاع آمریکا اخیرا در مصاحبه‌ای گفت: «به نظر من ماموریت ما حداقل این است که از بازپس گرفت قدرت توسط طالبان جلوگیری کنیم. سرنگونی دولت منتخب و بازگشت طالبان به قدرت باری دیگر افغانستان را به پناهگاهی امن برای القاعده و سایر گروه‌های تندرو بدل خواهد کرد.»

بخشی از بازبینی سیاست آمریکا در افغانستان اعزام ۱۷ هزار نیروی اضافی است، که رئیس جمهوری آمریکا آن را تصویب کرده است. آن‌ها قرار است در فصل‌های بهار و تابستان که تحرک نیروهای طالبان افزایش می‌یابد نبردهای موضعی را با طالبان ادامه دهند، تا فرصت لازم برای پیاده‌سازی استراتژی‌های طولانی مدت فراهم شود.
XS
SM
MD
LG