لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۰۷

خود ایده‌آل پنداری و توهم آخرالزمان در دولت احمدی‌نژاد


دولت محمود احمدی نژاد از حیث ایدئولوژیک به مقوله‌ی تازه‌ای در عالم سیاست در ایران تعلق دارد: اسلامگرایی ِنظامی‌گرایِ موعود گرا. انتظار برای ظهور مهدی از منظر فرقه احمدی نژادی تنها با حکومت مطلقه‌ی منتظران و توسل به قوای قهریه قابل تصور است. از همین جهت قائلان به این دیدگاه در جمهوری اسلامی، از آغاز به نهادهای امنیتی و نظامی‌ و انتظامی‌ سرازیر شدند و به تدریج قدرت را از سیاسیون گرفتند. غنی سازی و دست یافتن به بمب اتمی‌ نیز یکی از تمهیدات ظهور منجی است. این گروه که اکنون همه‌ی نهادهای اقتصادی و سیاسی و فرهنگی و قضایی کشور را در اختیار دارند نه تنها خود را در مقام مدیریت کشور بلکه در مقام اداره‌ی جهان می‌بینند. این فرقه نه تنها خود را گروه برگزیده بلکه دولت خود را دولت برگزیده و دوره‌ی خود را دوره‌ی آخر الزمان می‌داند.

الگوی جدید بشریت

احمدی نژاد معتقد است «مردم در این انتخابات استیلای قدرت، ثروت، حزب و رسانه را در هم شكستند و الگوی جدیدی برای بشریت ارائه كردند.» این بدین معنی است که نفس وجود دولت وی یک الگوی جدید برای بشریت است. او در همین صحبت الگوی تازه‌ای برای رفتار با منتقدان خود نیز عرضه می‌کند: «بگذارید مراسم تحلیف برگزار شود، دولت كارش را شروع كند، یقه‌شان را می‌گیریم و سرشان را می‌‌چسبانیم به سقف.» (اعتماد ملی، ۱۱ مرداد ۱۳۸۸) دولت آرمانی احمدی نژاد و ولایت فقیه دولتی است که در سطح ملی هرگونه انتقاد و مخالفت را ریشه کن می‌کند تا فقط مدل اسلامی مدیریت جامعه یعنی کنترل تمایمت طلبانه محقق شود. نظام نوین جهانی در نگاه نظامی‌گرایانِ موعودگرا از سلطه‌ی استکبار جهانی نجات می‌یابد تا زیر سلطه‌ی اسلامگرایان شیعه قرار گیرد.

موعودگرایی به علاوه‌ی نظریه‌ی توطئه

احمدی نژاد می‌گوید: «همین‌هایی که آمدند عراق را اشغال کردند ظاهرش آن است که آمدند نفت را ببرند ... یک لایه پشتش اینها تحلیل دارند. مطلع شدند که بناست در این منطقه یک اتفاقی بیفتد.»



عین این سخن که نخست در جمع محدودی بیان شد بعدا در یک بلند گوی عمومی‌ در اصفهان ابراز شد: «سند داریم که آمریکا می‌خواهد جلوی ظهور امام زمان را بگیرد.» (تابناک، ۱۳ آذر ۱۳۸۸) در بیانی که در اصفهان از این موضوع شد ادعای سند نیز می‌شود بدون آن که سندی به مردم ارائه شده باشد.

بنا به این تحلیل احمدی نژاد، آمریکایی‌ها خبر دار شده‌اند که قرار است امام زمان در عراق ظهور کند و برای جلوگیری از وی به عراق حمله کرده‌اند. در این تحلیل، آمریکایی‌ها زمان ظهور را فهمیده‌اند و به دنبال امام زمان می‌گردند: «در جبهه استكبار پرونده امام زمان كامل شده است و فقط به دنبال آدرس می‌گردند تا بروند كار را تمام كنند، در همین تهران عناصر بیگانه‌ای هستند كه از عرفا و مومنان خانه و محل ملاقات امام عصر (عج) را سراغ می‌گیرند تا مانع تحقق حاكمیت عدل الهی شوند.» (محمود احمدی نژاد، فارس، ۱۹ اردیبهشت ۱۳۸۶) اگر این موضوع را کنار بگذاریم که دیک چنی و بوش از شنیدن این موضوع چه حالی پیدا خواهند کرد، این نوع نگاه به همه‌ی موضوعات و رخداد ها یک نگاه آخر الزمانی توطئه اندیشانه است.

بنا به تحلیل آخرالزمانی، مهم ترین هدف امپریالیسم آمریکا جلوگیری از ظهور امام زمان است و نه سلطه بر منابع و در اختیار گرفتن ثروت ملت های ضعیف: «درست است که این مستکبران، به دنبال نفت و ثروت این کشور هستند، اما در زیر همه اینها یک استدلال برای خود دارند و بر اساس آن عمل می‌کنند. البته آن را در خبرها افشا نمی‌کنند. ما اسناد آن را به دست آوردیم که آنها معتقدند یکی از خاندان پیامبر اکرم در این نقطه ظهور کرده و ریشه همه ظالمان عالم را خواهد خشکاند. آنها همه این نقشه‌ها را کشیده‌اند که جلوی ظهور حضرت را بگیرند و می‌دانند ملت ایران زمینه‌ساز این حادثه بوده و یاران این حکومت خواهد بود.» (احمدی نژاد، تابناک، ۱۳ آبان ۱۳۸۸) این گونه تحلیل از ماجرای ظهور متوجه بر ساختن یک برنامه‌ی عمل است که برای مقابله با امپریالیسم آمریکا باید در زیر پرچم امام زمان قرار گرفت و تبلیغ کرد که این پرچم در اختیار نیروهای اقتدارگرا و نظامی‌گرای ایرانی است. و این نیروها با تمسک به ایده‌ی فوق قادر خواهند شد مدیریت جهانی را به دست گیرند و امپریالیسم خیر خود را در برابر امپریالیسم شر آمریکا بر پا دارند.

موعودگرایی مثبت- موعودگرایی منفی

موعودگرایی آیت‌الله مصباح یزدی و شاگرد معنوی‌اش، محمود احمدی نژاد، فقط به تبلیغ مهدویت و اقدامات مثبت برای ظهور محدود نمی‌شود بلکه او به نوعی موعودگرایی منفی یا قهرآمیز باور دارد. از نگاه مصباح دوران ما همان دوران آخرالزمان است و نشانه‌ها این را تایید می‌کنند: «اراده الهی بر این است كه زمینه رشد انسانها در آخر زمان به صورت تصاعدی باشد برای اینكه زمینه انتخاب و اختیار فراهم شود. كارهای شیطانی گسترش می‌یابد و با سرعت پیش می‌رود و در مقابل، امكان كارهای خیر هم به همان نسبت افزایش می‌یابد.» (تابناک، ۲۱ شهریور ۱۳۸۸) با اتکا به همین دیدگاه، او وظیفه‌ی سپاه را نه تنها انجام کارهای مثبت بلکه جلوگیری از فساد با اتکا به قوه‌ی قهریه می‌داند.

نقش سپاه پاسداران و بسیج و لباس شخصی‌ها دفع همه‌ی تهدیدات در این دوره‌ی آخرالزمان است و به همین دلیل اینها مقدس‌ترین نهادها هستند. مصباح خطاب به مسئولان مرکز بررسی جرائم سازمان یافته‌ی سپاه که سایت های اینترنتی را رصد و برای آنها پرونده سازی می‌کند می‌گوید: «شما عزیزان باید افتخار كنید كه در میان همه نهادهای مقدس جمهوری اسلامی، در مقدس‌ترین نهاد قرار گرفته‌اید و در زیر سایه مقام معظم رهبری با هر آنچه كه در توان دارید می‌توانید حركتی انجام بدهید و قدمی بردارید و در نزد شهدا روسفید باشید.» علت قرار گرفتن قوای قهریه در صدر نهادهای مقدس آن است که تنها اعمال زور می‌تواند با حفظ حکومت استبدادی موجود این موعودگرایی را به انجام برساند: «ما هم باید شاكر باشیم كه الحمدلله در این نظام نهادی وجود دارد كه در مواقع حساس به كمک رهبری می‌شتابد و خطرها را دفع می‌كند.» (تابناک، ۲۱ شهریور ۱۳۸۸)

«بنا به تحلیل آخرالزمانی، مهم ترین هدف امپریالیسم آمریکا جلوگیری از ظهور امام زمان است و نه سلطه بر منابع و در اختیار گرفتن ثروت ملت های ضعیف. این گونه تحلیل از ماجرای ظهور متوجه بر ساختن یک برنامه‌ی عمل است که برای مقابله با امپریالیسم آمریکا باید در زیر پرچم امام زمان قرار گرفت و تبلیغ کرد که این پرچم در اختیار نیروهای اقتدارگرا و نظامی‌گرای ایرانی است.»
مدیریت امام زمانی


این دیدگاه همچنین دست امام زمان را در کار مدیریت کشور به وضوح می‌بیند (البته وقتی احمدی نژاد حاکم باشد): «امام زمان دارد جهان را مدیریت می‌کند و ما داریم می‌بینیم دست هدایت آقا امام زمان در همه امور کشور نمایان است.» نام اعضای کابینه و نمایندگان مجلس در این حکومت آخر الزمانی توسط امام زمان به رئیس جمهور و شورای نگهبان داده می‌شود تا بر اساس آن فهرست به گزینش بپردازند: «هنگامی كه فهرست كارها را خدمت حضرت مهدی (عج) می‌برند، به خصوص فهرست نمایندگان مجلس هفتم را، بنده معتقدم كه ایشان امضا كردند. (علی مشکینی، ایلنا، ۸ آذر ۱۳۸۴) بر اساس همین دیدگاه آخرالزمانی باید مخالفان داخلی به سرعت سرکوب می‌شدند تا هیئت حاکمه به انقلاب جهانی‌اش بپردازد: «من به عنوان دیده بان امین به شما بگویم: حرکت آخر آغاز شده است. ما باید داخل ایران را سریع جمع و جور کنیم و به مسئولیت های جهانی انقلاب بپردازیم.»

ایده‌ی نیابت

کسانی که این دیدگاه را یدک می‌کشند خود را در همه حال موید به کمک امام زمان می‌دانند و در واقع نیابت وی را به خود نسبت می‌دهند و از همین جهت خود را نمایندگان ملت ایران معرفی می‌کنند. احمدی نژاد در مورد حمله به وی در ژنو می‌گوید: «یک دهم ثانیه از ذهنم عبور کرد و گفتم امام زمان دماغ اینها را به خاک بمال. اینها چقدر بدبخت هستند که فکر کرده‌اند با پرتاب اشیا ملت ایران صحنه را خالی می‌کند.» (سایت خبری انتخاب، ۱۰ اردیبهشت ۱۳۸۸) تیم نظامی‌امنیتی ولایت فقیه خود را تنها مومنان واقعی و بدین لحاظ وارثان حقیقی زمین و خلیفه‌ی خدا در آن می‌دانند. (کیهان، ۱۲ مرداد ۱۱۳۸۸)

جامعه‌ی مهدوی

فرقه‌ی احمدی نژادی بهترین الگوی جامعه‌ی ایده‌ال را «جامعه مهدوی» می‌داند. (ایسنا، ۱۸ شهریور ۱۳۸۸) در این جامعه‌ی مهدوی هیچ صدایی بجز صدای موعودگرایان قهرگرا شنیده نمی‌شود و مشت آهنین قدرت همه را مقهور خود می‌کند. این جامعه زمانی محقق می‌شود که قدرت و ثروت و منزلت در اختیار نظامیان موعودگرا باشد.انتخابات ۲۲ خرداد گامی‌مهم برای تحقق این جامعه‌ی مهدوی از منظر اقتدارگرایان نظامی‌گرا در ایران بود.

-----------------------
دیدگاه‌های انعکاس یافته در این یادداشت، الزاماً بازتاب نظرات رادیو فردا نیست.
XS
SM
MD
LG