لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۰۸

«سرمست»؛ مریم آخوندی و گروه باربد با آلبومی نو



گروه باربد

مريم آخوندی، هنرمند موسيقی در آلمان، ۱۰ سال پیش گروه «بانو» را که ترانه های بومی و محلی ايران باز اجرا می کند، بنيان نهاد. وی پيش از گروه بانو، گروه موسيقی «باربد» را راه اندازی کرده بود. اینک پس از وقفه کوتاهی مريم آخوندی بار ديگر گروه باربد را وارد گشت های هنری خود کرده و اين بار «شراب» را موضوع ترانه هايش قرار داده است.

مريم آخوندی درباره کار خود به راديو فردا می گويد: « اين پروژه در واقع اجرای آلبوم تازه من به نام "سرمست" است که بر اساس شعرهايی از خيام و حافظ با موضوع شراب اجرا می شود. من به همراه دو همکار عزيزم مسيح مدنی و نريمان حجتی برای اين قطعات آهنگ سازی کرديم و اين بار کار را با ارکستر بزرگتری اجرا می کنيم. اين کار درمورد شراب و مستی و معنای فلسفی آن در شعرهای حافظ و خيام است».

در واقع بحث محوری کار شما «شراب» است؟

بله، دقيقاً همين طور است و اين شعرها محور اصلی پروژه است. وقتی من اين شعرها را خواندم دلم می خواست آن را به گوش ديگران هم برسانم و بعد اين ملودی ها به من الهام شد.

پروژه اين طور است که ابتدا يک نفر فرياد می زند:

شراب تلخ می خواهم که مردافکن بود زورش
که تا يک دم بياسايم ز دنيا و شر و شورش

در حقيقت اين فرياد انسان امروزی است که دنبال لحظه ای آرامش و درخود فرو رفتن می گردد و بهترين شکل آن را در شعرهای حافظ و خيام می بينيم. من هم ازاين موضوع استفاده کردم و روی شعرها ملودی گذاشتم و لباس های ملوديک بر تنش پوشاندم و آن را اجرا می کنم.

عزم آن دارم كه امشب مست مست
پای‌كوبان كوزه دردی به دست

سر به بازار قلندر برنهم
پس به يکf35_ ساعت ببازم هرچه هست

نريمان حجتی، مسيح مدنی، سعيد کامجو و سياوش رستانی، مريم آخوندی را در کنسرت های بهاری گروه «باربد» ياری می دهند.
XS
SM
MD
LG