لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۱۶

پیشرفت‌های جدید در تشخيص زودهنگام آلزايمر


پژوهشگران آمريکايی روز دوشنبه اعلام کردند که روش تازه ای برای تشخيص زود هنگام بيماری آلزايمر در مراحل نخستين اين بيماری و پيش از بروز ضايعات جدی ناشی از آن ابداع کرده اند.

به گزارش خبرگزاری رويترز، پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی پنسيلوانيای آمريکا می گويند که از طريق اندازه گيری مايع نخاعی توانستند در ۸۷ درصد موارد احتمال بروز آلزايمر را در افراد مبتلا به اختلالات حافظه ای پيش بينی کنند.

تيمی از محققان دانشگاه پنسيلوانيا در جريان مطالعات خود که نتايج آن در نشريات تخصصی منتشر شده است، مايع نخاعی ۴۱۰ بيمار را مورد آزمايش قرار دادند. يافته های دانشمندان نشان می دهد، بيماران که در مايع نخاعی آنها ميزان پروتئين آموليد بتا ۴۲ کمتر است، بيشتر در معرض خطر ابتلا به بيماری آلزايمر قرار دارند.
همچنين افزايش ميزان پروتئين موسوم به تاو در مايع نخاعی نيز به پيشرفت بيماری آلزايمر کمک می کند. به گفته دانشمندان مرگ و مير سلول های عصبی موجب افزايش اين نوع پروتئين در مايع نخاعی می شود.

روش جديد تشخيص زود هنگام آلزايمر همچنين بر روی افراد داوطلب نيز انجام شده است که در حدود ۹۵ درصد موفقيت آميز بوده است.

به گفته دکتر لسلی شاو از دانشگاه پنسيلوانيا، اگر بتوان اين بيماری را در مراحل اوليه آن تشخيص داد، بهتر و موثرتر می توان مانع پيشرفت آن شد.

هم اکنون حدود بيست و شش ميليون نفر در سراسر جهان از بيماری آلزايمر رنج می برند که انتظار می رود اين ميزان تا سال ۲۰۵۰ به ۱۰۶ ميليون نفر برسد.

آلزايمر در ايران

به گفته معصومه صالحی، از اعضای انجمن آلزايمر ايران، هم اکنون ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار نفر در ايران از اين بيماری رنج می برند.

وی در گفت و گو با خبرگزاری فارس گفته است، تاکنون بيش از دو هزار و پانصد نفر از بيماران آلزايمری به انجمن تازه تاسيس آلزايمر ايران مراجعه کرده اند که تعداد اندکی از آنها زير ۶۰ سال هستند. از بيماری آلزايمر در ايران با عنوان زوال عقل نيز ياد می شود.

آلزایمر، بیماری است که بیمار بر اثر ابتلا به آن حافظه خود را از دست می دهد. این بیماری نخست بر حافظه کوتاه مدت انسان تاثیر می گذارد. تازه ترین تحقیقات نشان می دهد که این بیماری ارثی است. نام این بیماری از نام خانوادگی آلویس آلزهایمر، پزشک و محقق آلمانی گرفته شده است.
XS
SM
MD
LG