لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۵

رخدادهای ایران و جهان عرب؛ دو نگاه متفاوت


مخالفان و موافقان عرب ِ جمهوری اسلامی مواضع کاملا متفاوتی گرفته‌اند
مخالفان و موافقان عرب ِ جمهوری اسلامی مواضع کاملا متفاوتی گرفته‌اند
دنیا در این روزها با نگاهی سرشار از حیرت به ایران خیره است، اما جهان عرب و به ویژه همسایگان عرب ِ ایران چه مواضعی در برابر اعتراضات آرام مردم ایران گرفته‌اند؟

این پرسشی است که از حسن هاشمیان، کارشناس مسائل کشورهای عربی و خاورمیانه پرسیده‌ایم.

حسن هاشمیان:
کشورهای عربی تحت تاثير موضوع طرفداران ايران در جهان عرب و مخالفان ايران درجهان عرب، درباره حوادث اخير ايران موضع‌گيری کرده و مسائل را دنبال کرده‌اند؛ آن‌هايی که به شدت مخالف ايران بودند، ابتدا وقوع علايم يک انقلاب درايران را طرح کردند تا از اين طريق بتوانند هواداران و گروه‌هايی که به نوعی به ايران نزديک هستند، مانند حزب الله يا حماس را تحت فشار قرار دهند.

بعد از پايان هفته اول و شروع هفته دوم و به ويژه پس از صحبت‌های آقای خامنه‌ای در خطبه‌های نماز جمعه که از همه خواست به اين تظاهرات پايان دهند و بعد از اين که حوادث روز شنبه رخ داد، همين افراد روی اين مسئله متمرکز شدند که ميرحسين موسوی و تظاهر کنندگان در برابر رهبر و ولايت فقيه ايران ايستاده‌اند و مقالات زيادی در اين زمينه نوشتند و حتی کاريکاتورهايی هم درباره اين موضوع در روزنامه‌های خود ارائه داده‌اند.

اما موافقان جمهوری اسلامی در جهان عرب به خصوص آقای حسن نصرالله، اتفاقات ايران را يک «ابر گذرا» توصيف کرد که به زودی از بين می‌رود و اوضاع به حالت عادی باز می‌گردد.

سوريه هم گفت که موضوع ايران يک مسئله داخلی است و به ما ربطی ندارد و ايرانيان می‌تواند مسايل خود را حل کنند. فقط در عراق يک نوع نگرانی مشاهده شد به خصوص ميان سياست‌مدارانی که فکر می‌کردند اگر درگيری‌ها و تظاهرات درايران ادامه يابد و اين درگيری به مواجه شدن ايران با آمريکا بينجامد، ممکن است رويارويی ايران و آمريکا به طرف عراق کشيده شود و تاثير منفی بر امنيت و استقرار عراق بگذارد.

مسئله‌ای که دراين ميان به شدت مورد توجه مخالفان جمهوری اسلامی در جهان عرب قرار گرفته بود، اين بود که بگويند چيزی تحت عنوان دموکراسی يا جامعه ايده آل اسلامی و مدل ولايت فقيه همان است که اکنون با شهروندان خود به اين شکل برخورد می‌کند. آنها بيشتر تصاوير درگيری‌های پليس با مردم و کتک زدن مردم را نشان می‌دادند و تلاش کردند از اين مسئله استفاده تبليغاتی وسيعی برای خود انجام دهند.

برخورد گروه‌هايی مانند حماس و گروه‌هايی که از ايران به طور مستقيم کمک مالی می‌گيرند، در رابطه با حوادث اخير چطور بوده است؟

بعد از اين که تظاهرات خيابانی شروع شد، حماسی‌ها سکوت اختيار کرده اند، ولی مسايل ايران را به دقت دنبال می‌کنند و مايلند هر چه زودتر اين ماجرا در ايران خاتمه يابد.
XS
SM
MD
LG