لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۳۲

صادق صبا از «بی بی سی» فارسی می‌گوید


نایجل چپ‌من (مدیر سرویس جهانی بی بی سی)، پونه قدوسی (مجری بی بی سی فارسی) و بهروز آفاق (مدیر بخش آسیا و اقیانوسیه سرویس جهانی بی بی سی) در یک کنفرانس خبری در لندن
نایجل چپ‌من (مدیر سرویس جهانی بی بی سی)، پونه قدوسی (مجری بی بی سی فارسی) و بهروز آفاق (مدیر بخش آسیا و اقیانوسیه سرویس جهانی بی بی سی) در یک کنفرانس خبری در لندن
در پی گذشت نزدیک به سه سال از ارایه طرح تاسیس تلویزیون فارسی زبان بی بی سی، و پس از ماه ها آموزش و آزمون، سر انجام ساعت پنج بعد از ظهر روز چهارشنبه، ۲۵ دی ماه، این تلویزیون کار خود را آغاز کرد.

از طرح ایجاد این تلویزیون، سه سال پیش، گوردون براون، نخست وزیر کنونی بریتانیا، که در آن زمان وزیر خزانه داری یا دارایی بود، پرده برداشت.

آقای براون، در پاییز سال ۲۰۰۶ میلادی اعلام کرد که بودجه‌ای معادل ۱۵ میلیون لیره استرلینگ، نزدیک به ۲۲ میلیون دلار در سال، برای راه اندازی بخش فارسی تلویزیون بی بی سی اختصاص داده است.

صادق صبا، یکی از تحلیلگران بی بی سی، از لحظات پر شور و هیجان در آستانه آغاز کار این شبکه فارسی زبان یاد کرده و به رادیو فردا از مشکلات اصلی برای راه‌اندازی بی بی سی فارسی می گوید:

صادق صبا: يکی از مشکلات اصلی راه اندازی تلويزيون فارسی، کمبود خبرنگاران تلويزيونی بوده است.

در ايران و خارج از ايران و بين فارسی زبانان، کسانی که تجربه کار تلويزيونی داشته باشند، محدود هستند.

روند آشنايی با معيارهای بی بی سی توسط کسانی که از ايران استخدام شده اند، برای مديران بی بی سی چالشی بوده است و در حال حاضر مديران فکر می کنند که بر اين مشکل غالب شده اند.

رادیو فردا: بودجه تلويزيون فارسی زبان بی بی سی از کجا تامين می شود؟


بودجه خاص برای تلويزيون فارسی ۱۵ ميليون پوند است، که از بودجه های عمومی بریتانیا تامين می شود، يعنی بودجه ای که دولت بریتانیا در اختيار بی بی سی قرار داده است.

در تلويزيون فارسی زبان بی بی سی به چه نکات ويژه ای توجه خواهيد کرد و رويکرد شما چه خواهد بود؟

«اين تلويزيون نيز بر اصل بی طرفی استوار است، اين که خبرها مبتنی بر واقعيت باشند و اگر تحليلی صورت می گيرد، انصاف در آن رعايت شود.»

صادق صبا
رويکرد خبری معمولی تلويزيون فارسی بی بی سی مانند ديگر برنامه های بی بی سی خواهد بود.

بی بی سی يک منشور خبر رسانی دارد که ۶۰ يا ۷۰ سال به آن پايبند مانده است و تلويزيون فارسی هم جدای از ديگر برنامه های بی بی سی نخواهد بود.

اين تلويزيون نيز بر اصل بی طرفی استوار است، اين که خبرها مبتنی بر واقعيت باشند و اگر تحليلی صورت می گيرد، انصاف در آن رعايت شود.

آقای صبا! آيا تلويزيون فارسی بی بی سی فقط ترجمه ای از برنامه های شبيه به برنامه جهانی بی بی سی است، يا رويکرد شما مربوط به مسائل مردم ايران و خود ايران خواهد بود؟

توجه اصلی تلويزيون فارسی زبان بی بی سی، مسايل ايران خواهد بود.

گويا از نظر سياسی هم با مخالفت هایی در ایران رو به رو شده ايد، از جمله اين که آقای محسنی اژه‌ای (وزیر اطلاعات ایران) گفته است که اين تلويزيون خلاف امنيت ملی جمهوری اسلامی است و اقدامات لازم در مورد آن انجام خواهد گرفت.

درست است. مقام های ايرانی در هفته ها و ماه های اخير اظهارات مشابهی داشته اند و نگرانی هايی را در مورد اين که تلويزيون فارسی ممکن است اهداف ديگری داشته باشد، ابراز کرده اند.


بعد از اين که تلويزيون کار خود را آغاز کند، هم مقام های ايرانی و هم مردم فارسی زبان متوجه خواهند شد که اين برنامه قصد خاصی ندارد، جز خبر رسانی، و بازيگر ديگری در عرصه بزرگ خبر رسانی در بين فارسی زبانان دنيا خواهد بود.

بنابراين مقام های ايران و از جمله وزير اطلاعات، در روزهای آينده متوجه خواهند شد که اين نگرانی ها موردی ندارد و اين تلويزيون فقط خبر رسانی خواهد کرد.

کارمندان تلويزيون فارسی زبان بی بی سی چند نفر هستند؟

اين تلويزيون در حدود ۱۰۰ خبرنگار دارد و ۵۰ نفر نيز در کارهای مديريتی و فنی تلويزيون مشغول فعاليت هستند.
XS
SM
MD
LG