لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۲

«نگرانم که موکلانم قربانی شوند»


فرزاد کمانگر
فرزاد کمانگر
فعالان حقوق بشر نگران اجرای احکام اعدام زندانیانی هستند که در ماه های اخیر اجرای حکمشان به تاخیر افتاده است. از جمله این افراد می توان به فرزاد کمانگر، علی حیدریان، حامد روحی نژاد، احمد کریمی فرهاد وکیلی اشاره کرد.

اجرای حکم فرزاد کمانگر که به جرم محاربه به اعدام محکوم شده است، در کنار دیگر کسانی که در انتظار این حکمند چند بار به تعویق افتاده است ولی هنوز به در خواست وکیل وی برای بررسی مجدد حکم صادره رسیدگی نشده است.

سازمان های بین المللی از مقام های قوه قضایی ایران خواسته اند پرونده این افراد بدون اغراض سیاسی بررسی شود.

فرزاد کمانگر در کنار فرهاد وکیلی و علی حیدریان متهم به همکاری با یک گروه کرد هستند. آنها در مردادماه سال ۸۵ بازداشت شدند و به گفته فعالان حقوق بشر پس از شکنجه و طی «روندی مبهم» به اعدام محکوم و حکم صادره در دیوان عالی کشور قطعی شده است.

حامد روحی نژاد -دانشجو- نیز که در نیمه دوم سال ۱۳۸۷ و پس از بازگشت از سفر به ایران به همراه محمدرضا علی‌ زمانی و احمد کریمی بازداشت شد، همراه این دو تن متهم به همکاری با گروهی به نام «انجمن پادشاهی ایران» است.

به دلیل سرکوبی های اخیر مدافعان حقوق بشر نگرانی اجرای قریب الوقوع احکام اعدام زندانیانی هستند که به گفته آنها پرونده‌شان نیازمند بررسی مجدد و بی طرفانه است.

خلیلی بهرامیان، وکیل، که ماه های طولانی به دنبال این است که حکم فرزاد کمانگر مجددا بررسی شود به رادیو فردا می گوید: پرونده در جریان این رفت و آمدها الان معلوم نیست کجاست. دادگاه تا حالا هم تصمیم نگرفته و اضطراب ما ناشی از این است که اخیراً به نحوی که فرزاد مطرح کرده، همان مامور اعلام کرده که همانقدر که احتمال نجات هست، همانقدر احتمال اعدام هست. که خواه ناخواه من با توجه به ملاقاتی که پریروز با فرزاد کمانگر و آقای بداغی در خود زندان اوین داشتم، اضطراب مرا زیاد کرد به این که در این تندروی ها امکان دارد این بچه را قربانی کنند.

اصولاً الان موکلین من، چه آقای بداغی (رسول بداغی: معلم و عضو صنفی معلمان)، چه آقای کمانگر و چه آقای روحی نژاد و چه آقای احمد کریمی اینجا در وضعیت نابسامانی هستند که من فقط می توانم از آیت الله خامنه ای، رهبری جمهوری اسلامی درخواست کنم، ازشان استدعا کنم که دستور بدهند جلوی این تندروی ها گرفته شود که این نوع اقدامات به هیچ وجه به خصوص در منطقه کردستان که منطقه حساسی است که اکثریت قریب به اتفاق مردم کردستان افراد وطن پرست ایرانی و متعصب در حفظ استقلال ایران هستند، جلوی تندروی و ماجراجویی ها گرفته شود که خواه ناخواه به ضرر مملکت است.

اشاره کردید به برخی دیگر از موکلین خود که شرایط نابسامانی در زندان دارند. این شرایط چیست؟

مثلاً در مورد آقای بداغی که بند ۳۵۰ است سیستم تغذیه است که اصولاً گوشت به اینها داده نمی شود، این طور که من گفته شده. در جایی که اینها هستند سوسک فراوان است. فاضلاب از وسط این بند ۳۵۰ رد می شود و بوی نابسامان این فاضلاب همه را ناراحت کرده و سیستم تغذیه، در هفته این طور که گفته می شود سه روز برنج خالی می دهند. بعد میوه نیست و از این جهت، از جهت وضع بهداشتی و تغذیه سلامتی بچه ها را تهدید می کند و عملاً یک نوع به صورت تبعیض جسمی بچه ها با این قضایا خواه ناخواه آثاری ایجاد می کند که واقعاً تاسف بار است.

حامد روحی نژاد
در مورد حامد روحی نژاد این پسر دچار ام اس بسیار سنگین است. حالت نیمه فلج دارد. من خودم دیدم یک چشمش کار نمی کند و چشم دیگرش کم سو شده و حتی برای نوشتن گاهی دستش فلج می شد و الان در وضعیت بسیار نابسامانی است. این بچه و هم احمد کریمی دو نفر هستند که واقعاً بی گناه بودند و هیچ کاری نکردند و متاسفانه حکم اعدامشان صادر شده است. من برای پرونده احمد کریمی هم به دادگاه انقلاب می روم. من اعتراض به رای را نوشتم. لایحه ام را نوشتم. به دادگاه می دهم که پرونده به دادگاه تجدید نظر برود. خواه ناخواه برای ا ینها مضطربم. به خصوص آقای بداغی هم، به این صورت که یک معلم است. معلمی است که تمام هم و غم اش بچه های مدرسه اند.

آقای روحی نژاد در مورد محاکمه خودش یا اتهامی که به ایشان وارد شده بود، و احیاناً پرونده اش کلاً صحبتی نکرده که حاکی از این باشد که اتهاماتی که به ایشان زده اند، درست نیست؟

چرا. من خب وکیلش هستم، اعتراض کردم. وکیل مرحله بدوی یکی از همکارانم بود که در دادگاه چندان دفاعی از ایشان به عمل نیامد. البته اگر هم می آمد، رای از قبل معلوم بود. این پسر اصولاً کاری نکرده است. یک اصلی داریم، اصل ۱۶۸ قانون اساسی در مورد پرونده ها و اتهام های سیاسی: باید هیئت منصفه باشد. باید دادگاه علنی باشد. چند قاضی باشد. رسیدگی دقیق شود. متاسفانه یک قاضی با توجه به نگاه محدود خودش، عملکردی دارد که احکامی صادر می کند که این احکام خواه ناخواه از جهات قانونی خدشه دار است. اتهام سیاسی برای این که مقوله این اتهام اصولاً تفکر و اندیشه ورزی بشر است در آخرش...، این با یک قاضی هست و خیلی فرمالیته این دادگاه ها تشکیل می شود و همان گزارش مقامات امنیتی بر اساس آن رای صادر می شود.

هنوز اعلام نشده که حکمشان به اجرا در می آید؟

در مرحله تجدید نظر است و تجدید نظر هنوز رای خودش را اعلام نکرده و منتظرم ببینم فردا چه خبر است. امیدوارم که قضات دادگاه تجدید نظر توجه لازم را بکنند و این رای را بشکنند. این پسر هیچگونه...نه این نه کریمی... کار خلافی انجام نداده اند. برایشان پرونده سازی شده است.
  • 16x9 Image

    روزبه بوالهری

    روزبه بوالهری که فعالیت خود را به عنوان روزنامه‌نگار از سال ۱۳۶۸ آغاز کرده، از اسفند سال ۱۳۸۴ به تحریریه رادیو فردا پیوست.

    او که پیش از پیوستن به رادیوفردا، در شماری از روزنامه‌های ایران نیز به عنوان دبیر سرویس بین‌الملل فعالیت کرده، در کنار تهیه خبر و گزارش، برنامه هفتگی کارنامه را تهیه می‌کند که به مسائل کارگران، معلمان و فعالان صنفی در ایران می‌پردازد.

XS
SM
MD
LG