لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۵۱

صدها هزار معترض برزیلی بار دیگر راهی خیابان‌ها شدند


​در آستانه برگزاری جام جهانی فوتبال و پس از نزدیک به سه هفته از آغاز اعتراضات اولیه در برزیل به افزایش بهای بلیت اتوبوس، سی‌ام خرداد ماه، حضور پرشمار معترضان برزیلی در خیابان‌های شهرهای بزرگ باعث شد تا دیلما روسف، رئیس‌جمهوری، سفر کاری خارجی خود را لغو کند.

اعتراضات سبب شد تا مقام‌های برزیلی اعلام کنند که بهای بلیت را افزایش نمی‌دهند، اما این جلوی راه‌پیمایی و حضور معترضان در خیابان‌ها را نگرفته است.

معترضان این روزها شعارهایی از جمله علیه جام جهانی فوتبال سر داده‌اند، فساد دستگاه‌ها دولتی را به باد انتقاد گرفته‌اند و حضور پرشمارشان در خیابان‌ها باعث شده است که رئیس‌جمهوری آن کشور از سفر کاری خود به ژاپن در هفته آینده منصرف شود.

روز و شب گذشته خیابان‌های شهرهای بزرگ برزیل مانند ریو دو ژانیرو، برازیلیا، پایتخت فدرال این کشور، یا سالوادور مملو از جمعیتی بود که با وجود عقب‌نشینی دولت از افزایش بهای بلیت به مسائلی مانند فساد یا خرج و مخارج جام جهانی معترض‌اند.

بنا برگزارش‌ها یک نفر «در پی تصادف با خودرویی که راننده‌اش از محل گریخته» کشته شده است.

یکی از معترضان به شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان گفته است که «دلیل اصلی حضور آنها در خیابان‌ها، مجموعه‌ای از خواست‌هاست ولی جایی برای بیان آن وجود ندارد. بهای بلیت تنها یکی از بسیار است».

مقام‌های برزیلی گفته بودند که افزایش بهای بلیت از نرخ تورم کم‌تر بوده است. خانم روسف، رئیس‌جمهوری این کشور نیز با ستایش از معترضان به دلیل بیان خواست‌های خود گفته بود دولت او به آنها گوش می‌کند. اما به نظر می‌رسد هیچ‌یک از اینها معترضان را قانع نکرده است تا به خانه‌های خود بازگردند.

پلیس در برخی موارد برای متفرق کردن معترضان از گلوله‌های پلاستیکی و گاز اشک‌آور استفاده کرده است.

روز پنج‌شنبه نیز در شهر سالوادور، پلیس پس از آنکه معترضان تلاش کردند تا از سد آنها بگذرند، با آنها درگیر شد.

پلیس تعداد معترضان در ریو دو ژانیرو، دومین شهر بزرگ این کشور را، ۳۰۰ هزار نفر عنوان کرده است. گزارش‌های خبرگزاری نشان می‌دهند که روز گذشته در این شهر نیز درگیری‌هایی میان پلیس و معتر ضان رخ داده و در مواردی به سوی معترضان گاز اشک‌آور شلیک شده است. منابع محلی از تجمع یک میلیون نفر در تازه‌ترین دور اعتراضات در برزیل خبر داده‌اند.

نشریه کریستین ساینس مانیتور، با مقایسه اعتراض‌های برزیل به آنچه در ترکیه و هند رخ داده است می‌نویسد، کشورهای دمکراتیکی که با سرعت زیادی در رشد اقتصادی هستند با موجی از اعتراض‌های خیابانی روبه‌رو شده‌اند. این نشریه می‌گوید خواست اصلی معترضان در همه این کشورها «ترمیم دموکراسی»ست.

اعتراضات در هند با خبر تجاوز به یک دختر آغاز شد و به سرعت میلیون‌ها نفر را با خیابان‌های این کشور آورد. معترضان از جمله خواستار بهبود وضع طبقه متوسط و امنیت خود بودند.

در ترکیه ساخت‌وساز در یک پارک به اعتراضات گسترده خیابانی کشید؛ راه‌پیمایان از جمله به اسلامی شدن کشور و تمامیت‌خواهی دولت معترض‌اند.

در برزیل نیز افزایش بهای بلیت حمل‌ونقل عمومی جرقه حضور خیابانی را زد و اندکی بعد به اعتراضات گسترده به فساد مالی تبدیل شد.
XS
SM
MD
LG