لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۱۷

پیتر بروک به جشنواره فجر نمی‌آید؛ توضیحات سخنگو


پیتر بروک
پیتر بروک
پیتر بروک، کارگردان مشهور بریتانیایی که بنا بود در جشنواره تئاتر فجر شرکت کند، از شرکت در این جشنواره انصراف داد.

ستاد برگزاری بیست و هشتمین جشنواره تئاتر فجر، اتصراف آقای بروک را با انتشار اطلاعیه‌ای چنین بیان کرده است:«دعوت از نمایش مفتش بزرگ به كارگردانی پیتر بروک بازتاب‌های متفاوتی در پی داشته است و برخی حضور نمایش ایشان را در ایران برنمی‌تابند. ستاد برگزاری جشنواره علی‌رغم تمهیدات قبلی ضمن پوزش، اجرای این اثر را با توافق گروه به زمانی دیگر موكول كرد.»

اما دلیل انصراف این کارگردان مشهور از شرکت در جشنواره دولتی ایران چیست؟

مارکو رنکوف، سخنگوی گروه تئاتر پيتر بروک، در يک گفت‌وگوی اينترنتی به راديو فردا گفت: «تمامی اعضای گروه معتقد بودند که در اين مقطع انجام چنين پروژه‌ای صحيح نيست و در حال حاضر پرونده اين موضوع بسته شده است.»

مارکو رنکوف افزود: «هرگز به موافقت نهايی برای اجرای نمايش مفتش بزرگ در ايران نرسيده بوديم. دعوت‌نامه‌ای از سوی جشنواره تئاتر ايران دريافت کرده بوديم و صحبت‌های رايجی انجام شده بود، اما به نتيجه نرسيده بود.»

مارکو رنکوف در ادامه گفت: «از جشنواره تئاتر در ايران خواسته بوديم در اين مورد تا رسيدن به موافقت نهايی خبری را منتشر نکنند.»

بسیاری از هنرمندان مشهور ایرانی از شرکت در جشنواره‌های فجر امسال صرف نظر کرده‌اند. (در عکس: پوستر جشنواره سال گذشته فیلم فجر)

همه چيز از درج يک نام بزرگ تئاتر جهان در جدول برنامه بيست و هشتمين جشنواره بين المللی تئاتر فجر تهران آغاز شد؛پيتر بروک نمايشی را با عنوان «مفتش بزرگ» به روی صحنه می‌برد. اين نمايش بزرگ اقتباس از فصلی به همين نام از روی رمان معروف «برادران کارامازوف» نوشته داستايوسکی، نويسنده شهير روسی است.

اين گونه بود که بحث «تحريم جشنواره دولتی تئاتر، آری يا نه؟» که از ماه‌ها قبل در ميان هنرمندان در گرفته بود با درج اين خبر دوباره داغ شد به طوری که به سرعت گروهی در حدود ۱۰۰۰ نفر در فيس بوک شکل گرفت که اعضای آن از پيتر بروک خواسته بودند به علت وقايع پس از انتخابات رياست جمهوری در ايران و نشان دادن اعتراض به دولت کنونی در فستيوال دولتی تئاتر فجر شرکت نکند.

تعدادی از هنرمندان مطرح تئاتر ايران نيز طی نامه‌ای از پيتر بروک خواسته‌ بودند در جشنواره تئاتر فجر شرکت نکند. در اين نامه که خطاب آن به پيتر بروک است اما همه گروه‌های تئاتر خارجی که قصد شرکت در جشنواره تئاتر فجر را دارند مورد خطاب قرار می‌دهد، آمده است: «ترديد نکنيد که برگزار کنندگان جشنواره شما را تنها برای آراستن جشنواره‌ای می‌خواهند که امسال با بحران آشکاری از سوی هنرمندان و مخاطبان مواجه است.»

اين گروه ۲۸ نفره از هنرمندان مطرح تئاتر ايران حضور پيتر بروک در جشنواره تئاتر فجر را نه تنها مسرت‌بخش نمی‌دانند بلکه شنيدن چنين خبری را مبهوت کننده عنوان کردند و در نامه خود علت اين امر را چنين توضيح می‌دهند: «فکر می‌کرديم از رويدادهايی که هر روز در سرزمين ما در جريان است آگاه هستيد و همين امر سبب می‌شود تا موضعی جدی در برابر آن اتخاذ کنيد.»

در پايان این نامه با اشاره به اين که ايرانی‌ها مردمی مهمان نوازند، از پيتر بروک عذرخواهی شده و آمده است: «اين بار از حضورتان در جشنواره فجر خوشحال نخواهيم شد و به آن معترضيم.»

در جشنواره بيست و هشتم تئاتر تهران که از دوم تا يازدهم بهمن ماه برگزار می‌شود، نام بسياری از بزرگان تئاتر ايران از جمله بهرام بيضايی، علی رفيعی، حميد سمندريان و همين طور نويسندگان و کارگردانان مطرح تئاتر ايران مانند محمد چرمشير، محمد يعقوبی، محمد رضايی راد، محمد رحمانيان و حميد امجد ديده نمی‌شود.

پيتر بروک که اکنون ۸۵ سال دارد متولد لندن و تحصيل کرده دانشگاه آکسفورد است که با نوآوری و بدعت و استفاده از عناصر تئاتر شرق بر تئاتر قرن بيستم جهان تاثير گذاشت و به شهرتی جهانی دست يافت. او در سال ۱۳۵۱ و در جشن هنر شيراز به ايران آمد و تئاتر «اورگاس» را با حضور بازيگران ايرانی به روی صحنه برد. او در ميان جامعه تئاتری ايران بسيار شناخته شده و محبوب است.
XS
SM
MD
LG