لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۴۷

فستیوال کن؛ بازگشت ایران «با سینمایی متفاوت»


شصت دومین فستیوال فیلم کن آغاز شد؛ رویدادی که بسیاری از نامداران سینمای جهان را گرد هم آورده است.

برخلاف سال‌های گذشته در این فستیوال سینمای ایران هم حضور دارد و رسانه‌های فرانسوی زبان هم در مطالبی به حضور دوباره سینمای ایران پرداخته‌اند.

محمد حقیقت منتقد سینمایی و عضو کمیته اولیه انتخاب فستیوال فیلم کن به رادیو فردا می‌گوید: امسال هم طبق معمول تعداد زيادی از فيلم ها برای حضور در «فستيوال فيلم کن» ارائه شده بود، به ويژه اسم های بزرگ و کارگردان های بسيار مشهور که متاسفانه عده ای از آنها نتوانستند به بخش مسابقه راه پيدا کنند، مانند فرانسيس فورد کوپولا، جيم جارموش و سايرين.

بهمن قبادی با فیلم «کسی از گربه‌های ایرانی خبر ندارد» در فستیوال کن ۲۰۰۹ حاضر شده است.
از ميان تمام فيلم‌های ارائه شده، در نهايت ۲۰ فيلم برای بخش مسابقه و ۲۰ فيلم هم برای بخش نوعی نگاه انتخاب شد. در اين ميان فيلم «کسی از گربه‌های ايرانی خبر ندارد»، به کارگردانی بهمن قبادی از ايران برای افتتاحيه بخش نوعی نگاه انتخاب شده و قرار است فردا شب طی مراسمی رسمی روی فرش قرمز تمام گروه اين فيلم از پله‌ها بالا بروند و اين فيلم برای مطبوعات، خريداران فيلم و ساير تماشاگران و حرفه‌ای‌هايی که از سراسر دنيا می‌آيند به نمايش در می‌آيد.

امروز روزنامه «ليبراسيون» در پاريس نوشته بود: « ما روی اين فيلم حساب می‌کنيم و قسم می خوريم که اين شوک اول فستيوال است». در اخبار هم شنيده شد که قرار است اين فيلم برای فرانسه به مبلغی حدود ۵۰۰ هزار يورو خريداری شود.

رادیو فردا: مدتی بود که حضور ايران در رقابت‌های بين‌المللی کم‌رنگ شده بود، به ويژه در فستيوال کن. حضور امسال ايران از چه جهتی می‌تواند حائز اهميت باشد؟

امسال خوشبختانه فيلم جديد بهمن قبادی، يک نوع سينمای متفاوت نسبت به آن چه درگذشته از ايران نمايش داده شده بود، ارائه داد و اين باعث شد که فيلم با استقبال خوبی روبه‌رو شود و بلافاصله آن را بپذيرند، منظور استقبال پخش‌کننده‌های فرانسوی و هیأت فستيوال کن است که فيلم‌ها را انتخاب می‌کنند.

مدتی بود سينمای ايران تکراری شده بود و به تدريج اين مسئله سينمای ايران را به حاشيه رانده بود.

با توجه به اين که امسال بيش از ۳۰ فيلم از ايران به فستيوال کن پيشنهاد شده بود و فيلم آقای قبادی انتخاب شد، اين مسئله می‌تواند شانس خوبی برای ساير فيلم‌های ايرانی در سال‌های اخير باشد.
XS
SM
MD
LG