لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۰۲

روحانیان اصولگرا؛ تصمیم‌های «گرفته نشده» انتخاباتی


یک عضو «جامعه روحانیت مبارز» کمتر از دو ماه مانده به زمان برگزاری انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری در ایران می‌گوید «جامعه روحانیت مبارز به نتیجه‌ای كه بتواند آن را اعلام كند،‌ نرسیده است.»

به گفته غلامرضا مصباحی مقدم در جلساتی که این تشکل نزدیک به اصولگرایان برگزار کرده «آرای موافق اعضای جامعه روحانیت در حمایت از محمود احمدی‌نژاد به حدی نبود كه به نصاب قابل اعلام برسد.»

غلامرضا مصباحی مقدم در عین حال با اشاره به مباحث انتخاباتی مطرح شده در جامعه روحانیت گفت که «اصلا بحث كاندیدای دیگر مطرح نیست بلكه مخالفین معتقدند كه اعلام حمایت ما ممكن است این تلقی را بوجود آورد كه ما با عملكرد آقای احمدی نژاد كاملاَ‌ موافق هستیم.»

آقای مصباحی مقدم همچنین به خبرگزاری ایلنا گفت که سكوت در موضع انتخابات یكی از راه‌حل‌های موجود است.

جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ، دیگر تشکل روحانیان نزدیک به اصولگرایان ، نیز تاکنون از معرفی کاندیدای مورد حمایت خود در انتخابات ریاست جمهوری ۲۲ خرداد خودداری کرده است.

آیت الله مرتضی مقتدایی، نایب رئیس جامعه مدرسین، در هفته آخر فروردین از برگزاری جلسات انتخاباتی در این تشکل روحانیان در قم خبر داد، اما به خبرگزاری ایسنا گفت که «هنوز تصمیم گرفته نشده است، (که) آیا جامعه مدرسین از مصداق خاصی حمایت می‌کند یا اینکه فقط مردم را به مشارکت در انتخابات تشویق کند.»

سایت اینترنتی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نیز از قول حجت الاسلام محمد غروی عضو جامعه مدرسین خبر داد که: «این جامعه، هنوز در خصوص انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری به تصمیم مشخصی نرسیده و همچنان در حال بررسی موضوع است.»

حجت الاسلام محمود رجبی یک عضو دیگر شورای مرکزی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به طور تلویحی خواستار حمایت از محمود احمدی نژاد در انتخابات ریاست جمهوری شد، و روز سه شنبه به روزنامه رسالت گفت «متفرق شدن آراء اصولگرایان و تکثر کاندیداها بدون شک نه به مصلحت اصولگرایان و نه به مصلحت کشور است.»

آیت الله محمد یزدی رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم زمستان گذشته و در جریان گسترش بحث عبور از احمدی نژاد در میان اصولگرایان حاکم، به خبرگزاری‌ها گفت که «در شرایط فعلی هیچ مجوزی برای عبور از آقای احمدی‌نژاد نمی‌بینیم. »

اما مرتضی مقتدایی در روزهای اخیر گفت که رئیس جامعه مدرسین در آن مصاحبه نظر شخصی خودش را گفته‌ و نظر جامعه مدرسین پس از پایان بحث‌ها اعلام می‌شود.

اگرچه تشکل‌های روحانیان اصولگرا تاکنون نظر انتخاباتی خود را اعلام نکرده‌اند اما برخی روحانیان نزدیک به جناح حاکم در روزهای اخیر به صورت انفرادی اظهار نظرهای انتخاباتی داشته‌اند، که از آن جمله علی فلاحیان وزیر اسبق اطلاعات به خبرگزاری فارس گفت: «احمدی‌ نژاد رای‌ آورترین گزینه برای اصولگرایان است. »

همچنین انتشار خبری در مورد حمایت علی اکبر ناطق نوری از اعضای قدرتمند «جامعه روحانیت مبارز» از میرحسین موسوی، کاندیدای گروه بزرگی از اصلاح طلبان، از سوی خبرگزاری فارس، انتقادهای حامیان محمود احمدی نژاد به ناطق نوری را به دنبال داشت.

اما دفتر بازرسی ویژه رهبر جمهوری اسلامی که ناطق نوری ریاست آن را بر عهده دارد چنین حمایتی را تکذیب و اعلام کرد که خبر منتشر شده در خبرگزاری فارس «ضمن آنكه منبع معتبر و مشخصی ندارد از اساس كذب است و اقدامی غیراخلاقی و مغرضانه است.»

برخلاف دو تشکل «جامعه روحانیت مبارز» و «جامعه مدرسین حوزه علمیه قم» که هر دو از گروه‌های متنفذ در جناح حاکم و نزدیک به دولت محمود احمدی نژاد به شمار می‌روند ، «مجمع روحانیون مبارز» و «مجمع مدرسین و محقیقن حوزه علمیه قم» دو تشکل روحانیان اصلاح طلب مواضع روشن‌تری در انتخابات اعلام کرده‌اند.

«مجمع روحانیون مبارز» روز ۲۴ فروردین میرحسین موسوی را به عنوان کاندیدای مورد حمایت خود معرفی کرد. این تصمیم در حالی اعلام شد که دبیرکل سابق مجمع روحانیون، مهدی کروبی خود نیز کاندیدای انتخابات است.

«مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم» دیگر تشکل روحانیان اصلاح طلب نیز اعلام کرده که به زودی کاندیدای مورد حمایت خود در انتخابات را از میان مهدی کروبی و میرحسین موسوی معرفی می‌کند.

اعضای مجمع محققین و مدرسین در روزهای اخیر جلسه مشترکی با مهدی کروبی برگزار کردند، و به گفته آیت الله مهدوی مازندرانی، این مجمع قرار است جلسه‌ای نیز با میرحسین موسوی داشته باشند.

آقای مهدوی مازندرانی گفت که مجمع مدرسین پس از آن موضع خود برای اعلام حمایت قطعی از مهدی کروبی یا میرحسین موسوی به عنوان «کاندیدای مورد نظر» یا «حمایت از هر دو کاندیدا» را اعلام می کند.
XS
SM
MD
LG