لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۳۶

سيف الله داد کارگردان و معاون سابق سينمايی وزارت ارشاد در گذشت


سيف الله داد، کارگردان سينمای ايران و معاون پيشين سينمايی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی روز سه شنبه، ۶ مرداد، در پی ابتلا به سرطان در سن ۵۴ سالگی درگذشت.

آقای داد، که از سرطان رنج می برد از ۲۹ تيرماه به دليل عارضه قلبی در بيمارستان بستری شده بود.

در پی درگذشت سيف الله داد، محمد خاتمی رئيس جمهوری پيشين ايران در پيام تسليتی به همين مناسبت گفت: «
عزیزی با مناعت طبع مثال زدنی، دانش و بینش روشن، هنرمندی و هنرشناسی و دردآشنای انسان و انسانیت و پای بند دین و ارزشهای اصیل انقلاب مردمی - اسلامی، امروز در میان ما نیست و چه خسارت سنگینی برای ایران و ایرانی و همه هنرمندان و اندیشه وران و فرهیختگان این مرز و بوم. بدون تردید آثار هنری و نقش والای مدیریتی او در عرصه فرهنگ و هنر این کشور هیچگاه از یادها نخواهد رفت.»

سيف الله داد، يکی از سازندگان فيلم تبليغاتی محمد خاتمی در جريان انتخابات رياست جمهوری سال ۱۳۷۶ بود و پس از ساخت اين فيلم به عنوان معاون سينمايی عطاءالله مهاجرانی وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی در کابينه اول محمد خاتمی انتخاب شد.

از دوران معاونت وی، به عنوان يکی از دوره های خوب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه سينما ياد شده است.

سيف‌الله داد متولد ۱۳۳۴ خرمشهر، فارغ‌التحصيل جامعه شناسي از دانشگاه شيراز بود. وی فعاليت هنری خود را در سال ۱۳۵۷ به عنوان سرپرست توليد راديو و تلويزيون مرکز شيراز آغاز کرد.

آقای داد فعاليت سينمايی خود را با در سال ۱۳۶۴ با کارگردانی فيلم «زير باران» آغاز کرد و پس از آن، در کنار فيلمسازی مسئوليت هايی را در حوزه سينمايی ايران به عهده داشت.

بازمانده، کانی مانگا از جمله آثار اين کارگردان سينمای ايران است. آقای داد، به خاطر ساخت فيلم بازمانده، سيمرغ بلورين جايزه ويژه هيات داوران جشنواره فيلم فجر را در سال ۱۳۷۴ از آن خود کرد.

سيف الله داد همچنين تدوين فيلم های «ابليس» به کارگردانی احمد رضا درويش، «در مسلخ عشق» به کارگردانی کمال تبريزی، «بچه های طلاق» ساخته تهمينه ميلانی، «عمليات کرکوک» ساخته جمال شورجه و «هور در آتش» به کارگردانی عزیزالله حمید نژاد را انجام داده است.

او همچنين تدوينگر فيلم «فرزند صبح» به کارگردانی بهروز افخمی بود و در نظر داشت يکی از اپيزودهای فيلم سه اپيزودی «تهران در جست و جوی زيبايی» را بسازد.

آقای داد مجری طرح فيلم«از کرخه تا راین» ساخته ابراهیم حاتمی کیا نيز بود.

تدوین فیلم «فرزند صبح» ساخته بهروز افخمی از جمله آخرین فعالیت های هنری آقای داد بود اما او قصد داشت که يکی از سه «اپیزود» فیلمی به نام «تهران در جستجوی زیبایی» را بسازد که مراحل اولیه آن انجام شده بود اما به مرحله فیلمبرداری نرسید. قرار بود دو «اپيزود» ديگر اين فيلم را داريوش مهرجويی و مهدی کرم پور بسازند، اما اين فيلم به مرحله فيلمبرداری نرسيد.

او در بيش از دو دهه گذشته در مسئوليت هايی چون عضو شورای بررسی فيلمنامه و بازبينی فيلم شبکه اول سيما، عضو شورای فرهنگی بنياد سينمايی فارابی، موسس موسسه سينمايی سينا فيلم، مسئول واحد تهيه طرح بنياد سينمايی فارابی، رييس هيأت مديره خانه سينما و معاون سينمايی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حضور داشت.

قرار است مراسم تشييع جنازه آقای داد، صبح روز چهارشنبه ۷ مرداد از مقابل خانه سينما انجام گيرد.
XS
SM
MD
LG