لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۰

شخصیت‌هاى برجسته در کاروان بشردوستانه براى غزه


ارتش اسرائیل، یکی از کشتی‌های کاروان را به سوی بندر هدایت می‌کند
ارتش اسرائیل، یکی از کشتی‌های کاروان را به سوی بندر هدایت می‌کند
تعداد زیادى از شخصیت هاى سرشناس فرهنگى و مدافعان با سابقه صلح از جمله هنینگ منکل نویسنده مشهور و مایرید کوریگان – مگوایر برنده جایزه صلح نوبل در میان سرنشینان کاروان کشتى هاى کمک هاى بشردوستانه اى بودند که عازم غزه بود.

روزنامه گاردین مى نویسد این بزرگترین کاروان انتقال کمک هاى بشردوستانه براى شکستن محاصره اقتصادى نوار غزه بود ولى در عین حال بیش از ۶۰۰ نفر سرنشین داشت که گفته مى شود حداقل ۲۷ نفر از آنها اتباع بریتانیا بوده اند.

تعدادى از شخصیت هاى سرشناس بین المللى از جمله روزنامه نگاران ، فیلمسازان ، سیاستمداران و فعالان صلح از کشورهاى اروپایى، خاورمیانه، آمریکا و کانادا نیز از جمله این مسافران بوده اند.

یکى از این شخصیت هاى معروف هنینگ منکل نویسنده کتاب هاى پر فروش جنایى است که قرار بود از طریق تماس مستقیم از عرشه یکى از این کشتى ها براى جشنواره «هى» صحبت کند ولى این تماس برقرار نشد.

یکى دیگر از سرشناس ترین فعالان صلح بین المللى هویدا عارف است که متولد آمریکا و فرزند پدر عرب-اسرائیلى و یک مادر فلسطینى است. او یکى از بنیانگذاران جنبش بین المللى «همبستگى علیه حمله اسرائیل» به کرانه باخترى رود اردن است که در سال ۲۰۰۱ تشکیل شد.

گاردین مى افزاید از دیگر سرنشینان سرشناس کشتى هاى عازم غزه مایرید کوریگان – مگوایر برنده جایزه صلح نوبل و از بنیانگذاران انجمن صلح مردم ایرلند شمالى و از فعالان قدیمى انتقال کمک به نوار غزه است. سال گذشته هنگامى که ارتش اسرائیل یکى از همین کاروانهاى دریایى را متوقف و بازرسى کرد وى به مدت کوتاهى بازداشت شد.

حسن غانى روزنامه نگار و مستند ساز ۲۴ ساله اسکاتلندى نیز سوار بر یکى از این کشتى ها به نام ماوى مرمره بود. این کشتى ترکیه توسط نیروهاى اسرائیلى مورد حمله قرار گرفت. او به هنگام وقوع حمله در حال تهیه گزارش براى پرس تى وى – شبکه تلویزیونى انگلیسى زبان ایران- بود.

در قطعات کوتاه ویدئویى که روى وب سایت یوتیوب قابل دسترسى است حسن غانى در گزارش خود مى گوید: « این کشتى ام سى مرمره است و حسن غانى براى شبکه پرس تى وى گزارش مى دهد، ما چند مجروح اینجا داریم که حال یکى از آنها بسیار وخیم است. زخم او در ناحیه سر است و اگر کمک پزشکى به ما نرسد احتمالا او جان خود را از دست خواهد داد.»

در ادامه این گزارش حسن غانى مى گوید: « سربازان اسرائیلى با گاز اشک آور و نارنجک هاى مشقى به ما حمله کرده اند. یک کشتى جنگى در آن سوى ما قرار دارد. این جا حریم دریایى بین المللى است و نه قلمرو اسرائیل و نه در منطقه ممنوع کشتیرانى است. ما در آب هاى بین المللى و به شکلى کاملا غیرقانونى مورد حمله قرار گرفته ایم.»

به گزارش روزنامه گاردین خانواده و اقوام اتباع بریتانیایى که سوار بر این کشتى ها بوده اند مى گویند که وزارت خارجه آن کشور در مورد کسب خبر و یا کمک به این خانواده ها هیچ کمکى نمى کند. تعداد زیادى از اتباع بریتانیایى که در این کاروان دریایى به سمت غزه شرکت کرده اند یا خبرنگار یا فعالان صلح و یا هواداران گروه هاى مدافع فلسطینیان هستند.

یک سخنگوى وزارت خارجه بریتانیا گفت که دولت قادر به تحقیق کامل و یا تایید این نکته نیست که دقیقا چند نفر از اتباع این کشور در این کاروان بوده و هر کدام سوار بر کدام کشتى بوده اند.

گفته مى شود که سه عضو پارلمان آلمان ، آنته گروث سخنگوى کمیسیون حقوق بشر پارلمان، اینگه هوگر، عضو کمیسیون امور دفاعى پارلمان و نورمن پانک که استاد دانشگاه حقوق در هامبورگ نیز هست از جمله مسافران این کاروان بوده اند.

به نوشته روزنامه گاردین وب سایت « جنبش غزه آزاد » فهرستى از اسامى سرنشینان را منتشر کرده که در آن اتباع کشورهاى هلند، بلژیک ، آمریکا ، ایرلند ، بریتانیا، یونان ، لهستان، سرزمین های فلسطینى و آلمان دیده مى شود. اکثر این مسافران سوار بر کشتى ترکى ماوى مرمره بودند.

سالخورده ترین مسافر این کاروان یک تهیه کننده فیلم به نام دیوید شرمرهورن ۸۰ ساله و اهل آمریکا است. هدى اپستاین ۸۵ ساله که از جمله معدود جان به دربردگان نسل کشتى یهودیان در دوران آلمان نازى است، در آخرین لحظات تصمیم خود براى پیوستن به این سفر را لغو کرد. او اکنون در دفتر « جنبش غزه آزاد» در قبرس در حال کار براى اطلاع یافتن از سرنوشت مسافران است.

از جمله دیگر مسافران سرشناس این کاروان گیورگو کلونتزاس راننده مسابقات اتومبیلرانى از یونان بود.
XS
SM
MD
LG