لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۴

«مردی برای تمام فصول» کنار صحنه تئاتر در انتظار مجوز


بهمن فرمان‌آرا
بهمن فرمان‌آرا
«مردی برای تمام فصول»، اثر نمایشی «رابرت بالت» که بهمن فرمان آرا کارگردان ایرانی آن را برای اجرا روی صحنه تئاتر آماده کرده است، همچنان در انتظار کسب اجازه نمایش است و مشخص نیست بلاخره روی صحنه می‌رود یا خیر.

آقای فرمان آرا چند روز پیش نیز در نامه‌ای به رفتارهای به گفته او «متناقض» مرکز هنرهای نمایشی درباره اجرای تئاترش و دیگر تئاترهایی که در تالار وحدت به روی صحنه رفته‌اند، اعتراض کرده بود. اما اعتراض‌ها با این نامه به پایان نرسید.

بهمن فرمان آرا یکشنبه بیستم اردیبهشت ماه نیز در یک نشست خبری از عملکرد مسئولان مرکز هنرهای نمايشی به خاطر عدم صدور مجوز برای نمایش « مردی برای تمام فصول» انتقاد کرد.

آقای فرمان آرا که برای اولین بار می‌خواهد صحنه تئاتر را تجربه کند در این نشست خبری گفت: « اين روزها شایعاتی شنیده می‌شود که مقامات بالاتر گفته‌اند پای فرمان آرا را به تئاتر باز نکنید.»

به گفته بهمن فرمان آرا مسئولان مرکز هنرهای نمایشی برای تمرین نمایش هایی مثل «افرا» و «شکار روباه » که در تالار وحدت اجرا شدند تاییديه صادر کرده اند، اما برای نمایش « مردی برای تمام فصول» می گویند که تالار وحدت زیر مجموعه اين مرکز نیست و آنها نمی توانند دستوری را برای مسئولان اين تالار صادر کنند.

آقای فرمان آرا در نشست خبری خود همچنین به نامه‌ای که روز نوزدهم اردیبهشت ماه به حسین پارسایی مدیر مرکز هنرهای نمایشی نوشته است اشاره کرد و گفت تا کنون هیچ جوابی از او نگرفته است.

کارگردان فیلم‌هايی چون «بوی کافور عطر یاس» و «یک بوس کوچولو» در نامه خود خواستار صدور مجوز و نوبتی برای اجرای نمایش « مردی برای تمام فصول» در تالار اصلی مجموعه تئاتر شهر شده است.

بهمن فرمان آرا در نشست خبری خود گفت: «نمایشنامه «مردی برای تمام فصول» را به‌خاطر پردازش مذهبی آن انتخاب كردم و جالب اینجاست كه قبل از انقلاب نیز فیلم این اثر به همین دلیل توقیف شده بود و حال پرسش اینجاست كه چرا اجازه اجرای این نمایش داده نمی‌شود؟»

آقای فرمان در پایان این نشست گفت: «عدم صدور مجوز برای من مهم نیست و من اهل ناامید شدن نیستم و گرنه بعد از ده فیلمنامه ناکام «بوی کافور عطر یاس» را نمی ساختم.»

رضا کیانیان بازیگر سینما و تئاتر که قرار است در نقش «سرتامس مور» در این نمایشنامه ایفای نقش کند نیز در این نشست خبری حضور داشت.

آقای کیانیان گفت نزدیک به پنج سال است که برای اجرای نمایش«مردی برای تمام فصول» وقت گذاشته‌ام و برای اجرای آن آماده‌ام، اما همچنان شرایط اجرای این نمایش فراهم نیست.

«مردی برای تمام فصول» نوشته« رابرت بالت» یكی از معروف‌ترین نمایشنامه‌های كلاسیک جهان است.

این نمایشنامه داستان زندگی یک نویسنده و فیلسوف انگلیسی در قرن شانزدهم است که سرش را به خاطر اعتقاداتش به دستور پادشاه با گیوتین از بدن جدا کردند.

در این نمابشنامه که بر اساس ترجمه فرزانه طاهری تنظیم شده است، قرار است رضا كیانیان در نقش (سرتامس مور)، عزت‌الله انتظامی (كاردینال ولزی)، هدیه تهرانی (مارگرات مور)، آتیلا پسیانی (تامس كرامول)، مهتاج نجومی (آلیس مور) و حسن معجونی (مرد عامی) هنرنمایی کنند.

طراحی صحنه و موسیقی این نمایشنامه نیز به ترتیب برعهده محسن شاه ابراهیمی و احمد پژمان خواهد بود.

نگار اسكندرفر‌ و محمد رحمانیان، تهیه‌كنندگان این نمایش همچنان امیدوار هستند این نمایشنامه به روی صحنه برود.
XS
SM
MD
LG