لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۳۴

«گروپن»؛ پديده جديد اينترنت


اندرو میسون
اندرو میسون
مجله آمریکایی فوربز در مطلبی طولانی به مشخصات و چگونگی فعاليت يک موسسه تجاری جديد روی شبکه اينترنت پرداخته و براساس موفقيت های تا به امروز آن را بزرگترين نمونه از رشد و سودآوری يک ابتکار تجاری در اينترنت معرفی می کند.

سايت « گروپن » (Groupon) که عنوان آن ترکيبی است از دو کلمه « گروپ» و «کوپن»، فعاليت خود را از سال گذشته آغاز کرده و سرعت رشد و توسعه تجاری آن حتی از فيس‌بوک نيز سريعتر بوده است.

مجله فوربز می نويسد که اندرو ميسون مغز متفکر و بنيانگذار اين وب سايت تجاری بر خلاف بنيانگذاران سايت های موفق ديگر مثل فيس‌بوک يا يوتيوب هيچ سابقه طولانی در عرصه کامپيوتر و اينترنت ندارد ولی ثابت کرده که ايده های لازم برای کسب موفقيت را بيشتر از ديگران دارد. وب سايت«گرومن» در تاريخ اينترنت سريعترين رشد را داشته و آن را می توان نمونه عملی از آن چيزی دانست که سالها پيش به رونق تجارت اينترنتی معروف شده بود فروش سريع، سودآوری بسيار سهل و ايجاد شبکه ای فعال و موثر بين توليدکنندگان کالا و خريداران.

روش کار « گروپن» عرصه کالاها و خدمات شرکت های نسبتا کوچک از طريق ابزارهای تبليغاتی گوناگون حتی فيس بوک و گوگل و مشترکين مستقيم اين وب سايت است. اين کالاها و محصولات در آخرين ساعات فروش به صورت حراجی و با قيمت نازل عرضه می شوند و شرط موفقيت هر يک از اين حراج ها اين است که تعداد معينی و يا حداقل شمار مشخصی از مشتريان آنرا خريداری کنند.

به نوشته مجله فوربز هيچيک از وب سايت ها يا فعاليت های تجاری اينترنتی از آمازون و گوگل گرفته تا فيس بوک و يا ای بی به اين سرعت رشد نکرده اند. طی ۱۷ ماهی که از فعاليت آن می گذرد ارزش مالی «گروپن» به ۳۵.۱ ميليارد دلار رسيده است. بزرگترين سرمايه گذار در اين شرکت مالی روسی به نام «ديجيتال اسکای» است که در فيس‌بوک نيز سهيم است.

اندرو ميسون مغز متفکر و بنيانگذار اين وب سای تجاری ميزان سرمايه گذاری يا سهام خود را برملا نکرده است اما می گويد سهم او کمتر از ۵۰ درصد است. تنها شرکت يا موسسه اينترنتی که با سرعت بيشتيری به ارزش يک ميليارد دلار رسيده بود يوتيوب است که اکنون گوگل صاحب آن است. يوتيوب پس از ۵ سال هنوز نتوانسته به حدی از سودآوری برسد که سرمايه اوليه خود را بدست آورد ولی« گروپن» طی هفت ماه توانست هزينه ها و سرمايه گذاری اوليه خود را جبران کند.

مدل فعاليت «گروپن» عرضه کالاها و خدمات شرکت هايی است که امکانات تبليغاتی محدودی دارند. عرضه اين محصولات به صورت حراج های ضربتی و چند ساعته روی شبکه اينترنت چنان موفقيت آميز بوده که بسياری از فروشندگان کالاها و خدمات توان پاسخگويی و تامين اين همه تقاضا و فروش را نداشتند. اين شرکت حتی در صورت ضرر مالی در هر يک از اين نوع معاملات در دراز مدت سود خواهند برد چون نام آنها در ابعاد گسترده ای مطرح خواهد شد. هم اکنون بيش از ۳۵ هزار موسسه توليدی و خدماتی مستقيما از وب سايت «گروپن» برای فروش محصولات خود استفاده می کنند.

مجله فوربز در ادامه می افزايد که وب سايت تجاری «گروپن» در همين مدت کوتاه بيش از ۱۳ ميليون مشترک مستقيم پيدا کرده و اکنون در ۸۸ شهر آمريکا و ۲۲ کشور جهان شاخه زده است. اما يکی از مشکلات بزرگ شيوه کار وب سايت«گروپن» اين است که مدل کار آن به سادگی قابل کپی کردن است. در همين مدت کوتاه ۲۰۰ وب سايت تجاری ديگر در آمريکا و بيش از ۵۰۰ وب سايت مشابه در کشورهای ديگر جهان به راه افتاده اند.

اندرو ميسون بنيانگذار و مدير وب سايت « گروپن» می گويد قصد ندارد عليه شرکت هايی که فعاليت موسسه او را کپی کرده اند شکايت کند. دو نمونه بزرگ از نسخه برداری از فعاليت «گروپن» در چين و روسيه است، که هريک از آنها با سرعت بسيار زيادی رشد کرده اند.

بنيانگذار «گروپن» معتقد است که به عنوان اولين وب سايت تجاری که اين نوع خدمات را ارائه کرده است کماکان در صف اول اين تجارت باقی خواهد ماند. علاوه بر اين « گروپن » در نظر دارد که در ماههای آينده تعداد و موارد حراج محصولات يا خدمات در وب سايت خود را از يک مورد در روز به تعداد بيشتری افزايش دهد. همچنين قرار است شرکت های توليد و خدماتی بيشتری را از طريق اين وب سايت معرفی و محصولات آنها را به فروش برساند.

اندرو ميسون مثل تمام خوش فکرها و بنيانگذاران وب سايتهای تجاری به مويفقيت طرح خود اطمينان دارد و می گويد: « هيچگاه در طول تاريخ هيچ وسيله ای ، نه راديو و نه تلويزيون نتوانسته است تا اين حد و به اين شکل فروش خدمات و کالاهای شرکت های کوچک را رونق دهد.»
XS
SM
MD
LG