لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۳۶

گاز اروپا هنوز وصل نشده است


عقربه دستگاه نشان‌دهنده فشار گاز در روستای بویارکا در اوکراین، روی عدد صفر باقی مانده است (عکس از AFP)
عقربه دستگاه نشان‌دهنده فشار گاز در روستای بویارکا در اوکراین، روی عدد صفر باقی مانده است (عکس از AFP)

در حالی که مقام‌های روسیه و اوکراین یکدیگر را به کارشکنی در مورد ارسال گاز به کشورهای اروپایی متهم می‌کنند، صدها هزار نفر در اروپا با مشکل قطع گاز روبه‌رو هستند.


بازرسان بین‌المللی حاضر در اوکراین و روسیه نیز همچنان از فراهم نشدن امکان انتقال گاز به اروپا خبر می‌دهند.



روز چهارشنبه، ۱۴ ژانویه، شرکت گازپروم روسیه مجددا از شرکت نفت و گاز (نفت وهاز) اوکراین خواست تا ۷۶.۶ میلیون متر مکعب گاز را از سودژا (در جنوب غرب روسیه) به اورلوفکا (در جنوب غرب اوکراین) انتقال دهد.


الگ دوبینا، رئیس شرکت نفت وهاز، در پاسخ به درخواست روسیه در جمع خبرنگاران گفت که از سرگیری صدور گاز به اروپا از مسیر یادشده به معنی قطع گاز در چهار استان بزرگ و پرجمعیت جنوب شرقی اوکراین خواهد بود.

مقام‌های روسیه می‌گویند که اوکراین توانایی انتقال گاز را به اروپا ندارد. آن‌ها برای اولین بار از آغاز اختلافات اخیر بر سر انتقال گاز -که از نخستین روز سال جاری میلادی آغاز شد- به کشورهای اروپایی پیشنهاد کرده اند تا موضوع احداث دو خط ترانزیت که اوکراین را دور می‌زنند بررسی کنند. این پیشنهاد برای احداث خط لوله ای است که از زیر دریای بالتیک در شمال و از زیر دریای سیاه در جنوب اروپا بگذرد.

قبل از آن اروپا اجرای این دو طرح را با توجه به شدت گرفتن بحران اقتصادی، غیر ضروری خواند و از مشارکت خود در آن سرباز زد.


در عین حال اوکراین همچنان بر قابلیت انتقال سالانه ۱۷۰ میلیارد متر مکعب گاز به اروپا پافشاری می‌کند و نقایص فنی کنونی را به روسیه نسبت می‌دهد.


از سوی دیگر گفت و گوهای مقام‌های سیاسی برای پایان دادن به بحران انتقال گاز روسیه به اوکراین و کشورهای اروپایی نیز ادامه دارد.


ویکتور یوشچنکو، رئیس جمهوری اوکراین، صبح روز چهارشنبه عازم لهستان شد تا با لخ کاچینسکی، رئیس جمهوری لهستان، درباره بحران گاز گفت و گو کند. روبرت فیتسو، نخست وزیر اسلواکی، و سرگئی استانیشف، نخست وزیر بلغارستان، نیز امروز به کی‌یف می‌روند تا با یولیا تیموشنکو، نخست وزیر اوکراین، در همین خصوص گفت‌وگو کنند.


  • 16x9 Image

    آنا رایسکایا

    آنا رایسکایا گزارشگر رادیوفرداست که ضمن پوشش گزارش‌های روسیه، و اوکراین، خبرها و موضوعات مرتبط با ایران در این کشورها را گزارش می‌دهد.

XS
SM
MD
LG