لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۵۷

دولت دهم؛ نگرانی‌های روحانیون سنتی و انتقاد به شیوه‌ای دیگر


گزارش خبرگزاری‌ها حاکی از انتقاد برخی از مراجع تقلید اصولگرا از سیاست‌های دولت محمود احمدی نژاد، به ویژه در زمینه اقتصادی از یک سو و نیز انتقاد از مواضع رهبران اصلاح طلب و مخالفان دولت از سوی دیگر است.

به گزارش خبرگزاری‌های « ایرنا» و « فارس»، این انتقادها از سوی آیت‌الله مکارم شیرازی، آیت‌الله صافی گلپایگانی، آیت‌الله نوری همدانی و آیت‌الله سبحانی در ديدار دبيركل و جمعی از اعضای شورای مركزی پيروان خط امام و رهبری با آنان در شهر قم ابراز شده است.

این اول بار نیست که سیاست‌های اقتصادی دولت در بوته نقد قرار می‌گیرد. اما اخیرا و به ويژه پس از آنکه دولت لایحه هدف‌مند کردن یارانه‌ها را به مجلس ارائه کرد، بار دیگر بر تعداد این انتقادها در میان گروه‌ها و چهره‌های اصول‌گرا افزوده شد. اصلاح‌طلبان و اقتصاددانان مستقل مدت‌ها است که با نگاهی انتقادی به سیاست‌های اقتصادی دولت می‌نگرند.

احمد قابل، پژوهشگر دینی و تحلیلگر سیاسی در ایران، در گفت‌وگو با رادیو فردا، ابتدا توضیح می‌دهد انتقاد این گروه از مراجع از سیاست‌های اقتصادی دولت از کجا ناشی می‌شود:

وضعيت اقتصادی اکنون به قدری خراب است که درگيری بين دولت و مجلس را رقم زده و حتی بعضی از وابستگان به جناح اقتدارگرا و يا به اصطلاح اصولگرا هم نسبت به وضعيت اقتصادی کشور به خصوص بحث نقدی کردن يارانه‌ها هشدارهای جدی به دولت داده‌اند.

اين بحث آن قدر واضح است که فکر نمی‌کنم حتی خود دولت هم بتواند آثار و عواقب منفی اوضاع اقتصادی را انکار کند، گرچه مجبور هستند برای اين که در برابر مخالفين از خود دفاع کنند، بعضی ارقام و آمار را بالا و پايين کنند و اين طور جلوه بدهند که وضع کشور خراب نيست و همه چيز يا به سامان است يا به زودی سامان خواهد يافت.

  • به گفته خبرگزاری فارس و ايرنا همين مراجع بر لزوم برخورد قاطع با آن چه اغتشاشگر يا فتنه‌گر ناميده‌اند، تاکيد کرده‌اند و سياست‌هايی را مورد حمايت قرار داده‌اند که طی ماه‌های اخير از سوی حاکميت به اجرا درمی‌آيد. شما اين بخش از گفته‌ها را چگونه ارزيابی می‌کنيد؟

آیت‌الله مکارم شیرازی (راست) و آیت‌الله صافی گلپایگانی از جمله کسانی هستند که از سیاست‌های اقتصادی دولت انتقادهایی کرده‌اند.
مراجع سنتی به لحاظ جايگاه فکری وابسته به جناح اقتدارگرا هستند، ولی شما نمی‌توانيد به هيچ عنوان به اين نقل‌ها اعتماد کنيد، حتی در جايی که ظاهراً موافقتی با بعضی از سياست‌های حاکميت دارند.

چون حرف‌هايی که بعضی از خبرگزاری‌های دولتی می‌زنند کاملاً حساب شده و با حذف بعضی از کنايه‌هايی است که به دولت مربوط می‌شود، يعنی مطلب را جوری نقل می‌کنند گويی اين روحانيون و مراجع از سياست‌های امنيتی و سياسی کشور دفاع می‌کنند و فقط انتقاداتی در زمينه‌های اقتصادی يا فرهنگی دارند، درحالی که اين طور نيست.

درست است که اينها پايگاه يگانه‌ای با حاکميت دارند، اما به شدت از سياست‌هايی که منجر می‌شود به نارضايتی و اعتراضات مردم [نگرانند]؛ نارضايتی‌ای که ممکن است اساس آن چه اسم آن را اسلام می‌گذارند از جامعه حذف کند، نسبت به اين قضيه و تصميمات دولت که منجر به اين امور شود به شدت نگران هستند.

آن‌ها به آقای احمدی نژاد و دولت او انتقاد سياسی و امنيتی هم دارند و نسبت به سرکوب مردم با اين گستردگی انتقاد دارند و اين اعتراضات را به صورت نامه‌های محرمانه يا در ديدارهای مختلف به دولت اعلام کرده اند و در ضمن اين صحبت‌ها هم گاهی به دولت کنايه می‌زنند.

  • اين گروه از مراجع تقليد تا چه اندازه از سياست‌های حاکميت در قبال معترضين حمايت می‌کنند؟

آن‌ها يک سوی اغتشاش را آقای احمدی نژاد و دولت او می‌دانند و همين آقايان بارها بعد از انتخابات اعتراضات خود را اعلام کرده اند، چه به صورت عمومی‌ و علنی و چه به صورت غير علنی.

در زمان انتخابات که آقای احمدی نژاد سياستی در پيش گرفت و به بعضی از روحانيون هجوم آورد، اينها نگران و ناراحت بودند و به شدت در مصداق يابی‌ها با دولت و حتی با آقای خامنه ای اختلاف دارند. اينها وقتی صحبت از اغتشاشات می‌کنند، در جريان کهريزک و جناياتی که در آنجا و يا در کوی دانشگاه رخ داد، يک سوی اغتشاش را دولت می‌دانند و اين مسايل را آقای مکارم هم تصريح کرده است.

ما هيچ گاه انتظار نداريم که اين آقايان از جايگاه فکری خودشان عدول کنند و ۱۰۰ درصد حامی‌معترضين به حاکميت باشند، بلکه اين‌ها بينابين هستند. يعنی از يک سو از رويکرد حاکميت حمايت می‌کنند و از يک سو به آنها انتقاد دارند و در اين انتقادات وجه مشترک پيدا می‌کنند با مردم.

اين‌ها در نهايت در طرف مردم قرار نمی‌گيرند و با جنبش سبز و جزييات آن کاری ندارند، بلکه اعتراضاتشان از نوع خودشان است.
  • 16x9 Image

    روزبه بوالهری

    روزبه بوالهری که فعالیت خود را به عنوان روزنامه‌نگار از سال ۱۳۶۸ آغاز کرده، از اسفند سال ۱۳۸۴ به تحریریه رادیو فردا پیوست.

    او که پیش از پیوستن به رادیوفردا، در شماری از روزنامه‌های ایران نیز به عنوان دبیر سرویس بین‌الملل فعالیت کرده، در کنار تهیه خبر و گزارش، برنامه هفتگی کارنامه را تهیه می‌کند که به مسائل کارگران، معلمان و فعالان صنفی در ایران می‌پردازد.

XS
SM
MD
LG