لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۳

نگاهی به ویدئوهای تبلیغاتی سازمان‌های مدافع حقوق بشر (۱)


سازمان‌های مدافع حقوق بشر از ابزارهای گوناگونی برای رساندن پیام خود به مخاطبان استفاده می‌کنند. ابزار‌هایی که گاه باید پیش از هر چیز بتواند پیام را از سد سانسور بگذراند، به مخاطب برسد، کوتاه و موجز باشد و شاید موفق شود بیننده، خواننده یا شنونده را به فکر بیاندازد.

در میان ابزارهایی که مدافعان حقوق بشر برای انتقال پیام خود استفاده می‌کنند، ویدئوهایی که در اینترنت منتشر می‌شوند از جایگاه ویژه‌ای برخوردارند. این پیام‌های کوتاه تصویری به راحتی پخش می‌شوند، دیدنشان راحت است، معمولا نیازی به حلاجی ندارند و تاثیرگذارند.

در این یادداشت تصویری نگاه به برخی از این ویدئوها می‌اندازیم.

سازمان‌های مختلفی از ویدئوهای تبلیغاتی کوتاه استفاده می‌کنند، ولی سازمان عفو بین‌الملل را شاید بتوان یکی از پیشروترین‌ها و بهترین‌ها در این زمینه دانست. ویدئوهای این سازمان غیردولتی کوتاه، تاثیرگذار، معمولا ساده ولی حرفه‌ای‌اند. برخی از آنها برنده جایزه‌های بین‌المللی از جشمواره‌های مشهوری مانند کن شده‌اند.

عفو بین‌الملل چندی است که هر سال یک یا چند ویدئوی عمومی زیر عنوان «حقوق بشر» و در کنار آن نیز ویدئوهای موضوعی تهیه و در اینترنت منتشر می‌کند.

در میان کسانی که برای عفو بین‌الملل ویدئو ساخته‌اند یا با آن همکاری کرده‌اند چهره‌های پرآوازه و مشهور نیز کم نیستند؛ ادوارد زویک، کارگردان آمریکایی فیلم‌هایی مانند «مقاومت» و «الماس خونین»؛ پاتریک استوارت، بازیگر بریتانیایی فیلم‌هایی مانند «استار ترک» و مجموعه «ایکس‌من» یا جرج کلونی، بازیگر آمریکایی از جمله این افرادند.



عفو بین‌الملل علاوه بر تبلیغات عمومی سازمان و فعالیت های خود، به شکل موضوعی نیز ویدئو می‌سازد. «اعدام» و «شکنجه» از جمله مواردی است که این سازمان غیردولتی به کرات به آنها می‌پردازد.

  • موضوع: «شکنجه» و تاثیر اعتراض‌های مردمی
  • گلوله؛ موضوع: «اعدام» و کارزار علیه آن. برنده جایزه شیر نقره‌ای حقوق بشر در کن ۲۰۰۷
البته این تنها سازمان عفو بین‌الملل نیست که از ویدئو برای تبلیغ اهداف خود و انتقال پیام به مخاطبان استفاده می‌کند. سازمان‌های بین‌المللی بزرگ و کوچک و سازمان‌های غیردولتی و خصوصی هم از تصویر و صدا برای ارتباط با مخاطب احتمالی بهره می‌برند.

  • ویدئوی سازمان غیردولتی برومند
برخی از سازمان‌های مدافع حقوق بشر در سال‌های اخیر به ساختن سری یا مجموعه‌ای از فیلم‌ها از یک موضوع خاص روی آورده‌اند. بیانیه حقوق بشر یا منشورهای تصویب شده در سازمان ملل متحد برای پاس‌داشتن حقوق انسانی، دستمایه چنین مجموعه‌هایی قرار می‌گیرند.

برخی از مدافعان حقوق بشر نیز نه تنها برای تبلیغات که برای آموزش نیز از ویدئو استفاده می‌کنند. سازمان «جوانان برای حقوق بشر» از جمله سازمان‌های غیردولتی است که با تهیه بسته‌های چندرسانه‌ای به آموزش اصول حقوق بشر به جوانان و نوجوانان می‌پردازد. ویدئوهای این سازمان که مخاطب آنان را بر خلاف ویدئو‌های عفو بین‌الملل، افراد کم سن و سال‌تری تشکیل می‌دهند، فضای متفاوتی نیز دارند.

  • بند سوم حقوق بشر: هرکسی حق زیستن دارد.
البته ویدئوها تنها به این دسته محدود نمی‌شوند و در برخی از آنها از پویایی‌نمایی و روش‌های دیگر نیز استفاده می‌شود که در گزارش‌های بعدی به آنها می‌پردازیم.
XS
SM
MD
LG