لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۲۶

بسکتبال ایران؛ بی‌هیاهو و موفق‌تر از فوتبال


حامد سهراب‌نژاد یکی از بسکتبالیست‌های ایرانی از تیم مهرام
حامد سهراب‌نژاد یکی از بسکتبالیست‌های ایرانی از تیم مهرام
این روزها در حالی تب فوتبال ایران برای راهیابی به جام جهانی چون همیشه داغ و سرخط خبرهای ورزشی است، که ورزش بسکتبال بیش از فوتبال موفق و پرافتخار برای نام ایران نشان می‌دهد.

قهرمانی تیم ملی در قاره آسیا و نیز قهرمانی تیم مهرام در جام باشگاه‌های آسیا و جایگاه عالی بسکتبال ایران در قاره آسیا جلوه‌ای کمتر از غوغای فوتبال ناموفق ایران داشت.

در پی قهرمانی تیم مهرام در رقابت‌های بسکتبال باشگاه‌های آسیا، سایت فدراسیون بین‌المللی این رشته (فیبا) گفت‌وگویی را با «واسه‌لین ماتیچ» سرمربی صرب تیم ملی ایران منتشر کرد.

به نوشته این سایت ماتیچ، مربی جدید تیم ملی بسکتبال ایران می‌خواهد بسکتبال ایران را در صدر نگاه دارد.

از هنگامی که ایران قهرمان آسیا شد و به بازی‌های المپیک ۲۰۰۸ راه یافت، بسکتبال ایران مورد توجه قرار گرفت. بسکتبال ایران به رهبری «رایکو تورومن» نشان داد که می‌تواند برای مدتی طولانی پیشروی این ورزش در قاره آسیا باشد.

بعد از بازی‌های پکن، تورومن به فیلیپین رفت و در را برای ایران گشود تا واسه‌لین ماتیچ را به عنوان مربی جدید انتخاب کند. و اینک به نظر می‌آید که تیم ملی بسکتبال ایران با ماتیچ صرب در شرایطی خوب باشد.

جف تیلر از ماتیچ پرسیده است چرا برای ایران جالب است که یک مربی از اروپا برگزیند و به ویژه از منطقه بالکان؟

ماتیچ می‌گوید: «پیشتر نناد ترایکوویچ در سال ۲۰۰۲ مربی تیم ملی ایران بود و سپس ولادیمیر بوسنیاک جایگزین او شد. بعد از یک وقفه کوتاه تورومن بزرگترین موفقیت را نصیب بسکتبال ایران کرد. بنابراین طبیعی به نظر می‌رسد که این راه ادامه یابد و همین مکتب استراتژی دنبال شود. ایران یک کشور با آتیه در بسکتبال است و چیزی که من معمولا دوست دارم در این لحظه بگویم این است که اروپا در حال کم کردن فاصله با «ان بی ای» آمریکا است. اما البته این را هم باید بگویم که آسیا هم در همین موقعیت با اروپا قرار دارد. کشورهای خاورمیانه در بسکتبال سرمایه‌گذاری کرده‌اند و این نتیجه خواهد داد. ایران یکی از بهترین استعدادهای بسکتبال است.

ایران در بازی‌های المپیک هیچ مسابقه‌ای را نبرد. اما زمان درازی از این ناکامی نگذشت که برخی گفتند تیم ملی آرام آرام یک گام به پیش برداشته است و از آخرین باری که در قهرمانی بسکتبال فیبا در آسیا حضور داشت بهتر شده است.

ماتیچ در همین مورد به سایت فیبا می‌گوید: «وضع ایران بهتر شده است. آنان در سه ماه بیش از ۳۰ بازی کردند تا برای بازی‌های المپیک آماده شوند. برای بعضی از کشورها این تعداد بازی برای تمام یک فصل است. ایران در ایتالیا، اسلوونی، صربستان، کرواسی، لیگ تابستانی در دوره راکی مانتین بسکتبال آمریکا، استرالیا، پیکارهای دایاموند بال و بازیهای المپیک حضور داشت و چنین کارنامه‌ای بی‌تردید یک برگ برنده برای بسکتبال ایران است.»

سرمربی تیم بسکتبال ایران در مورد جوانان تیم بسکتبال و آینده تیم می‌گوید: «در پنج سال گذشته ایران در رده های سنی مختلف همواره یکی از سه رده نخست بیشتر مسابقه‌های قهرمانی فیبا در آسیا را به دست آورده است. هر نسلی یک بازیکن حدود ۲۱۰ سانتی متر دارد و تیم ملی برپایه بازیکنانی تکیه دارد که بیشتر متولد سال‌های ۱۹۸۴ تا ۱۹۸۶ هستند. این عوامل یک تیم ملی بسیار جوان و با آتیه را مجسم می‌کند.»

سایت فیبا از آقای ماتیچ می‌پرسد در چه بخشی از بازی، ایران نیاز به بهبود فراوان دارد تا گام بعدی را بتواند بردارد و قادر باشد با تیم‌هایی که در المپیک به آن‌ها باخت، مبارزه کند؟

ماتیچ می‌گوید: «مانند همه کشورهای دیگر تعادل بین بازیکنان خوب، کیفیت انفرادی و استراتژی تیمی. امروز بازی سریع‌تر وفیزیکی‌تر است و ما باید بین همه سه عامل یاد شده تعادل داشته باشیم.»

سرمربی تیم ایران به آینده و پیشرفت بسکتبالیست‌های ایرانی خوشبین‌ است.

آقای ماتیچ –هرچند به پیشرفت دیگر کشورهای آسیایی نیز اشاره می‌کند- اما در پایان گفت‌وگوی خود می‌گوید که او و تیمش بیشترین تلاش خود را خواهند کرد تا در صدر بمانند.
XS
SM
MD
LG