لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۴۷

۲۲ خرداد ۸۹؛ سالگرد اعتراضات ایران از تورنتو تا توکیو


در سالگرد انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ در ایران و رخدادهای خونین پس از آن نه تنها شهرهای ایران -با وجود حضور چشمگیر نیروهای امنیتی- صحنه برخی اعتراضات بود، در گوشه و کنار جهان نیز راه‌پیمایی‌هایی در همبستگی با معترضان برگزار شد.

ایرانیان، ایرانی‌تبارها و شهروندان خارجی همبسته با معترضان در ایران از هفته‌های پیش خود را برای راه‌پیمایی در سالگرد انتخابات آماده می‌کردند. ستادها و گروه‌های مختلف شهروندی، با انتشار محل گردهمایی‌ها در شبکه‌های اجتماعی مجازی، اخبار راه‌پیمایی‌های خارج از ایران را، چه قبل و چه بعد از برگزاری، منتشر کردند. نتیجه، برخی از فیلم‌های کوتاهی است که می‌بینید. البته این فیلم‌ها تنها بخشی از آن چیزی است که تا همینک بر یوتیوب قرار گرفته است.

در برخی از شهرها نیز که محل اقامت تعداد کمی از ایرانیان است، شهروندان غیر ایرانی ترتیب‌دهنده برخی اعتراض‌ها یا نمایش‌های خیابانی بودند؛ در همین زمینه می‌توان به برخی ویدئوها و عکس‌های منتشر شده از شهرهایی مانند پراگ یا حتی در اوج جام جهانی در ژوهانسبورگ در آفریقای جنوبی اشاره کرد که بر شبکه‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک قرار گرفته‌اند.

در کشورهایی که تعداد ایرانیان ساکن در آنها بیشتر است، اعتراض‌ها و راه‌پیمایی‌ها در بیش از یک شهر برگزار شد، ایالات متحده، کانادا و کشورهای اروپایی مانند آلمان از این دست‌اند.

بخشی از فیلم‌های منتشر شده بر یوتیوب:

لندن، بریتانیا


ملبورن، استرالیا


آمستردام، هلند


تورنتو، کانادا


اتوبوس همبستگی، فرانکفورت، آلمان


واشینگتن، ایالات متحده


مادرید، اسپانیا


توکیو، ژاپن
XS
SM
MD
LG