لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۱۳

بازی‌های کامپیوتری ایرانی در نمایشگاه کلن آلمان


تصویری از وب‌سایت بازی سوشیانت
تصویری از وب‌سایت بازی سوشیانت
نمایشگاه جهانی بازی‌های رایانه‌ای، پس از هفت سال برپایی در شهر لایپزیگ، از امسال به شهر کلن آلمان نقل مکان کرده. در این نمایشگاه بزرگ و دیدنی بیش از ۴۵۰ غرفه از حدود ۱۰۰ کشور جهان از جمله ایران کالای خود را که بازی‌های سرگرم کننده تصویری است، ارائه داشتند.

پنج شرکت تولید کننده بازی‌های کامپیوتری از ایران به سرپرستی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، ۱۰ بازی تولیدی خود از جمله «شمشیر نادر»، «عصر پهلوانان» و «گرشاسب، راز گرز» را در این نمایشگاه عرضه کردند.

مهندس آرش جعفری از شرکت فن افزار شریف در تهران هم یکی از مسئولان تولید بازی‌های رایانه‌ای است که در گفت‌وگو با رادیو فردا در محل نمایشگاه ضمن اشاره به گرایش طراحان و سازندگان بازی‌های تصویری به داستان‌های کهن ایران، از جمله شاهنامه فردوسی، به درون‌مایه بازی سرگرم کننده و آموزنده «گرشاسب، راز گرز» هم پرداخته است.

آرش جعفری می‌گوید: «داستان گرشاسب عبارت می شود از مرحله اولی که ما ساختیم، اطلاع گرشاسب از اینکه برادر او را دیوان و اشموغان، که در حقیقت نماد پلیدی هستند [کشته اند] و این دیوها دارند شهرها را می‌گیرند و مردم را اذیت می کنند. ما یک سری مردمان داریم که اینها از جنس اهورایان هستند، افراد نورانی مثل «وهومن» که حکیم بوده. بعد از اینکه گرشاسب متوجه می‌شود برادرش را کشته‌اند، شمشیر می‌سازد و شروع می کند به گرفتن انتقام برادرش. گرشاسب پهلوان، همانطورکه از گرشاسبنامه حس می‌کنیم و همین طور از اوستا و شاهنامه، ابتدا آن انگیزه‌ای که داشته، خیلی انگیزه متعالی نبوده. فقط در پی انتقام بوده. شروع به مبارزه می‌کند و بعد که پیش می‌رود متوجه می شود که ظلم زیادی دارد صورت می گیرد از سوی دیوان و پلیدان برعلیه اهورایی ها. راجع به خیلی از ارزش‌ها مطلع می‌شود. امیدوارتر می‌شود برای مبارزه تا وضع موجود را عوض کند. در این داستان در مراحلی اهورایان او را نصیحت می‌کند، پند می‌دهد که او باید گرزی پیدا کند اگر می‌خواهد با بزرگ‌ترین و مخوف‌ترین دیوان و اشموغان که سرکرده آنها «هیتاسپ» است، تا بتواند با او مبارزه کند. که در مرحله آخر مواجه می‌شود.»

آرش جعفری در ادامه گفت‌وگو از اینکه ایرانی‌ها هم برای نخستین بار در این نمایشگاه در آلمان شرکت کرده‌اند، ابراز خوشنودی فراوان می‌کند و می گوید از این بازی رایانه ای چند کارشناس برجسته جهانی هم دیدن کرده‌اند.

به گفته آرش جعفری، هشت واسطه از کمپانی‌هایی مثل دیسنی، مایکروسافت، کپکام و همچنین اکونومی که دارای بیشترین استودیوها و بازی‌ها هستند، از غرفه فن افزار شریف دیدن کرده‌اند.

آقای جعفری می‌افزاید: «مدیر تولید شرکت کپکام و «زک کارلسون»، مدیر توسعه تجاری این شرکت، بازی گرشاسب را دیدند. پیشنهاد آن‌ها این بود که یک مسیر توصیه‌ها، راهنمایی‌ها و ارتباطی برای ما باشند. ما اولین ایمیل را که فرستادیم، انتظار نداشتیم به این زودی جواب بدهند، ولی هم جواب دادند و هم دوباره فردای آن روز آمدند پیش ما. اینها همه‌اش برای ما روحیه ایجاد می‌کند. جوان‌ترهای ما بیایند کنار ما این لحظات را که می‌بینند، خیلی اثر می‌پذیرند. یک هنرمند که می بیند زک کارلسون دارد کارش را می‌بیند، شما نمی‌دانید که در کارهای بعدی با چه ایمانی کار خواهد کرد. ما فکر می کنیم که واقعاً آنقدر خوب نیستیم که فعلاً بتوانیم این‌ افراد را از تولیداتمان راضی کنیم، ولی در مجموع با معرفی فرهنگمان به وسیله این بازی‌ها از کار خودمان خیلی راضی هستیم.»

در چند سال گذشته ساخت بازی‌های رایانه‌ای در ایران یا با حضور طراحان ایرانی رونق زیادی گرفته است.

شرکت‌های ایرانی جتی تلاش می‌کنند تا به بازار پرروزنق و البته پررقابت غرب نیز دسترسی پیدا کنند.

از جمله بازی‌های ایرانی می‌توان به اخراجی‌ها، لطفعلی‌خان زند، نجات بندر، سوشیانت یا عصر پهلوانان اشاره کرد.
XS
SM
MD
LG