لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۱۰

خبرنگار صدا و سیما در ایتالیا و پرونده‌ای که 'مطبوعاتی' نیست


برخی از سلاح‌های کشف شده توسط پلیس ایتالیا
برخی از سلاح‌های کشف شده توسط پلیس ایتالیا
بازداشت خبرنگار واحد مرکزی خبر در ایتالیا، مسئولان مختلف جمهوری اسلامی ایران را به واکنش واداشته تا این اقدام را محکوم کرده و خواستار آزادی فوری او شوند.

پس از آن سفیر ایتالیا در تهران به وزارت امور خارجه احضار شد تا درباره بازداشت خبرنگار واحد مرکزی خبر در رم توضیحاتی بدهد. محمد علی رامین، معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز به ایتالیا هشدار داد که جمهوری اسلامی ایران در مقابل بازداشت خبرنگار صدا و سیما، دست به اقدام تلافی جویانه خواهد زد.

او گفت که اگر ایتالیا بخواهد با همکاران رسانه‌ای ما چنین رفتار کند ممکن است شاهد رفتار مشابهی با خبرنگاران ایتالیایی از جانب دولت ایران باشد.

آرماندو اسپاتارو، دادستان ضد تروریسم ایتالیا، هفته گذشته از دستگیری دو ایرانی متهم به قاچاق اسحله و نقض تحریم‌های بین المللی خبر داد.

سرهنگ وینچنزو آندروئونه از بخش مالی پلیس ایتالیا گفته بود که این افراد از جمله حمید معصومی نژاد، خبرنگار ۵۱ ساله واحد مرکزی خبر درصدد بوده‌اند تا مقادیر زیادی موشک‌های ضد تانک و مواد منفجره را به ایران ارسال کنند.

روز یکشنبه علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی نیز همگام با دیگر مسئولان جمهوری اسلامی ایران در نطق پیش از دستور خود نسبت به بازداشت این خبرنگار در ایتالیا واکنش نشان داد و اقدام ایتالیا را در بازداشت یک خبرنگار ایرانی، بازی کردن این کشور با حیثیت «سیاسی و امنیتی» خود ارزیابی کرد.

علی لاریجانی طی سخنانی این اقدام را یک «طنز سیاسی» خواند و گفت: «در قیل و قال سیاسی و در صحنه بین المللی نقشه کودکانه دولت ایتالیا در دستگیری خبرنگار صدا و سیما، آن هم با چنین صحنه پردازی ساده لوحانه، اذهان همگان را به یک طنز سیاسی هفته متمرکز نمود. باید اذعان کرد که دولت ایتالیا با حیثیت سیاسی و امنیتی خود بازی کرد و هیچ کس را با این ترفند‌های بسیط نمی‌توانند متقاعد کنند».

از برنامه‌ها و حجم تبلیغات رسانه‌های دولتی و تصویری ایران چنین برمی‌آید که این رسانه‌ها این اقدام پلیس و دستگاه قضایی ایتالیا را اقدامی بر خلاف احترام به آزادی بیان و جریان آزاد اطلاع رسانی معروفی می‌کنند که --به گفته آنها- «مدعیان آزادی بیان اقدامی در مقابل آن انجام نداده‌اند».

از رضا معینی، مسئول بخش ایران در سازمان خبرنگاران بدون مرز در پاریس می‌پرسم این سازمان در واکنش به بازداشت خبرنگار واحد مرکزی خبر در رم چه اقداماتی انجام داده است؟

حمید معصومی نژاد
رضا معینی در پاسخ می‌گوید: «روز پنجشنبه هفته گذشته همکاران من در شعبه ایتالیایی گزارشگران بدون مرز از پلیس قضایی خواهان توضیحاتی پیرامون دستگیری روزنامه نگاران ایرانی شدند که عملا این پاسخگویی به شکل رسمی و مشخص هنوز به ما داده نشده است.

اما آنچه که پلیس گفته و قرار است رسما طی نامه ای به ما ابلاغ کند این است که این دستگیری هیچ گونه ربطی به مسئله آزادی بیان و فعالیت‌های حرفه ای این روزنامه نگار در عرصه مطبوعاتی نداشته و به شکل کلی این پرونده یک پرونده مطبوعاتی نیست.

آن گونه که ما می‌دانیم ایشان وکیل دارند و وکلیشان می‌تواند در پرونده دخالت کند و عملا در این رابطه هیچ گونه محدودیتی وجود ندارد.»

مقام‌های جمهوری اسلامی ایران اتهامات وارده برای بازداشت این خبرنگار ایرانی را غیر واقعی و بهانه ای برای توقف انجام فعالیت حرفه ای او عنوان می‌کنند. اما رضا معینی می‌گوید که سازمان گزارشگران بدون مرز از پلیس ایتالیا خواستار روشن شدن پرونده اتهامی این خبرنگار شده است؛ «البته نه اینکه در کشورهای غربی هم آزادی مطبوعات – متاسفانه – مورد تهدید قرار نگیرد. اما در بسیاری موارد آن گونه که جمهوری اسلامی می‌خواهد القا کند نیست. آنچه که به ما مربوط می‌شود این است که ما بدون قید و شرط از هر روزنامه نگاری که برای ابراز آزادانه نظرش مورد تهدید قرار بگیرد یا تهدیداتی راجع به چهارچوب کار حرفه ایش ایجاد شود، دفاع می‌کنیم. خیلی مشخص و معین در هفته گذشته وقتی آقای پیام فضلی نژاد، روزنامه نگار مشهور کیهان مورد ضرب و شتم قرار گرفت، سازمان گزارشگران بدون مرز بدون لحظه ای تردید با صدور اطلاعیه ای این اقدام را محکوم کرد. اما عملا آنجا که پرونده افراد ربطی به آزادی بیان و تبلیغات برای مطبوعات ندارد، بنابر اساسنامه سازمان گزارشگران بدون مرز، ما حق دخالت نداریم.»

مسئولان و مقام‌های رسمی ایران بازداشت خبرنگار واحد مرکزی خبر در ایتالیا را محکوم کرده و خواستار آزادی فوری و بی قید و شرط وی شده‌اند، اما این مسئولان در برابر بازداشت، حبس و محاکمه ده ها روزنامه نگار ایرانی در طول نه ماه گذشته سکوت کرده‌اند. تا آنجایی که بر اساس گزارش‌های سازمان گزارشگران بدون مرز، ایران لقب بزرگ‌ترین زندان روزنامه نگاران جهان را یدک می‌کشد.
XS
SM
MD
LG