لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۰

کروبی و دولت دهم؛ «دولت مشروع یا غیر مشروع، باید پاسخگو باشد»


مهدی کروبی
مهدی کروبی
مهدی کروبی، نامزد معترض به نتایج انتخابات ریاست جمهوری، گفته است که با وجود آنکه از نظر وی انتخابات اخیر شبهه‌دار و فضای تقلب بر آن حاکم بوده است، به خاطر تنفیذ رهبری، محمود احمدی‌نژاد را به عنوان رئیس دولت قبول می‌کند. [بیشتر بخوانید]

آقای کروبی طی هفت ماه گذشته و پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، همراه میرحسین موسوی از به رسمیت شناختن دولت محمود احمدی‌نژاد سر باز زده بود.

در مورد تازه‌ترین گفته‌های مهدی کروبی، سعید رضوی فقیه، از روزنامه‌نگاران اصلاح‌طلب و سخنگوی ستاد انتخاباتی مهدی کروبی در زمان انتخابات ریاست جمهوری به رادیو فردا می‌گوید: همان طور که آقای موسوی هم در بيانيه شماره ۱۷ خود گفته بود، رئيس دولت و همچنين هيئت دولت در برابر اموری که تحت اختيارات آنها است کاملاً مسئول هستند، چه مشروعيت داشته باشند و چه نداشته باشند، چه با رأی مردم روی کار آمده باشند و چه با تقلب آشکار وزارت کشور و شورای نگهبان.

همچنين نمايندگانی که اکنون در مجلس شورای اسلامی حضور دارند اگر چه با دسيسه‌های شورای نگهبان به ناحق بر اين کرسی‌ها تکيه زده‌اند، اما در برابر ملت مسئوليت دارند. کسانی که در هيئت دولت متصدی وزارت خانه های مختلف هستند و شخص آقای احمدی نژاد به عنوان رئيس جمهور انتصابی نيز در برابر اختياراتی که به آنها داده شده، مسئوليت کامل دارند.

اگر از اين جنبه آنها را مسئول بشناسيم که موظفند وظايف رسمی خود را انجام دهند، هيچ اشکالی ندارد. يعنی ما دولت، مجلس، قوه قضاييه و حتی رهبری را به صورت کسانی که متصدی بالفعل امور هستند و قدرت اجرايی دارند به رسميت می شناسيم و وارد تعامل با آنها می‌شويم. اما اين مسئله هرگز به معنای اين نيست که آنها مشروعيت مطلق و قانونی دارند يا اين که وظايف خود را به درستی انجام می‌دهند يا نمی‌توان آنها را در برابر اقداماتشان پاسخگو دانست.

شما با توجه به موضع گيری‌های آقايان کروبی، ميرحسين موسوی و يا محمد خاتمی در هفته های اخير، اين مسئله را به عنوان عقب نشينی آنها نمی‌دانيد؟

من گمان نمی‌کنم اين آقايان با حرف های خود قصد داشته باشند از خواست‌های ملت و مواضع گذشته خود کوتاه بيايند، اما به دنبال راه‌حل‌های خردمندانه و واقع‌بينانه برای حل مشکلات کشور هستند. چون کشور ما اکنون درگير مسايل داخلی، منطقه ای و بين‌المللی است و اينها می تواند منافع ملی، امنيت ملی و وحدت ملی را به خطر بيندازد.

بنابراين تا آنجايی که من در جريان امور قرار دارم و با روحيات و ديدگاه های آقايان موسوی، خاتمی، هاشمی و کروبی آشنايی دارم معتقدم آنها تمام تلاش خود را می‌کنند تا به يک راه حل واقع بينانه و خردمندانه برای حل بحران‌های ملی دست يابيم. شايد آنها خواسته‌اند به اين طريق به يک راه حل مشترک با بقيه جناح‌های کشور برسند.

با توجه به مواضع اخير مهدی کروبی و مواضعی که از سوی ميرحسين موسوی و محمد خاتمی مطرح شده، فکر می‌کنيد حاکميت چه راهکاری را در پيش بگيرد؟

جناح حاکم در ايران يا محافظه‌کارانی که ارکان مختلف را در دست دارند موضع هماهنگی در برابر اعتراضات مردمی هفت ماه گذشته ندارند، اما خوشبختانه بسياری از سران جناح راست طی ماه‌های گذشته نشان دادند که می‌خواهند اتفاقات رخ داده پس از انتخابات رياست جمهوری از طريق گفت‌وگو و با شيوه‌های مسالمت آميز حل شود. فقط يک جناح افراطی است که تلاش می‌کند از همه امکانات قهری خود برای سرکوب اعتراضات مردمی استفاده کند، حتی از طريق راه انداختن حمام خون در کشور.

متاسفانه آيت الله خامنه ای تمايل بيشتری به اين جناح دارد و نشان داده اگر چه بعضی اوقات تحت فشار سران سنتی جناح راست و طيف معتدل سعی می‌کند موضع ميانه رو و آشتی جويانه اتخاذ کند، اما قلباً تمايل به برخورد قاطع و خشن با معترضان دارد. ايشان که تصميم گيرنده اصلی مسايل است تمايل زيادی به رفع و رجوع امور از طرق مسالمت آميز ندارد، اما اميدورايم فشار سران جناح راست و پادرميانی اشخاصی چون آقای هاشمی و روحانيون سالخورده سنتی و معتدل ايشان را قانع کند که استفاده از ابزارهای قهرآميز برای سرکوب اعتراضات مردم، نتيجه مثبتی برای ايشان و برای کشور ندارد.
  • 16x9 Image

    روزبه بوالهری

    روزبه بوالهری که فعالیت خود را به عنوان روزنامه‌نگار از سال ۱۳۶۸ آغاز کرده، از اسفند سال ۱۳۸۴ به تحریریه رادیو فردا پیوست.

    او که پیش از پیوستن به رادیوفردا، در شماری از روزنامه‌های ایران نیز به عنوان دبیر سرویس بین‌الملل فعالیت کرده، در کنار تهیه خبر و گزارش، برنامه هفتگی کارنامه را تهیه می‌کند که به مسائل کارگران، معلمان و فعالان صنفی در ایران می‌پردازد.

XS
SM
MD
LG