لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۷

کرزی: بنیاد روابط آمریکا و افغانستان محکم است


حامد کرزی، رئیس جمهوری افغانستان
حامد کرزی، رئیس جمهوری افغانستان
سفر حامد کرزی، رئیس جمهوری افغانستان، به آمريکا که با حضور آصف علی زرداری، همتای پاکستانی او، در واشینگتن همزمان است با اهميت تلقی شده است.

گفت‌وگوهای روز چهارشنبه او با باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، در کاخ سفيد نیز بر محور استراتژی جديد ايالات متحده در رابطه با افغانستان و مبارزه با تروريسم و بنيادگرايان اسلامی در پاکستان بود.

پيش از اين گفت‌وگوها، آقای کرزی در يک سخنرانی در موسسه پژوهشی «بروکينگز» با اشاره به هفت سال جنگ در افغانستان، مبارزه با تروريسم و افراط گرايی را پيروزمندانه توصيف کرد و گفت با پيروزی بر تروريسم حرکت واقعی افغانستان به سوی آينده آغاز شده است.

او گفت: «پيکار با تروريسم هنگامی به پيروزی نهايی می‌انجامد که با اسلحه والای اخلاقی با آن روبه‌رو شويم.»

آقای کرزی همچنين روابط کشورش با آمريکا را به رغم دشواری‌های ناشی از اختلاف بر سر چگونگی مصرف کمک‌های مالی، فساد و انحراف در سازمان‌های دولتی افغانستان و نيز تلفات غير نظاميان افغان بسيار مستحکم توصيف کرد.

او افزود: « بنياد اين روابط بسيار محکم است و هر دولتی که در آينده در افغانستان بر سر کار آيد آن را در نظر خواهد داشت، چرا که مردم افغانستان خواستار اين رابطه هستند.»

« اگر هند و پاکستان از رقابت‌های خود دست بردارند، اين امر به سود تمامی کشورهای منطقه و از جمله افغانستان خواهد بود.»
رئیس دولت افغانستان از تصميم دولت اوباما در اعزام کارشناسان نظامی برای آموزش افغان‌ها جهت ايجاد نهادهای دموکراتيک در کشورش استقبال کرد و گفت: «اين سياست نقش کليدی در استراتژی جنگ در افغانستان و پاکستان خواهد داشت».

آقای کرزی ابراز اميدواری کرد که اختلاف‌های تهران واشینگتن، افغانستان را به ميدان رقابت اين دولت تبديل نکند. وی افزود « ايران به ثبات و صلح درافغانستان ياری رسانده و همواره گوش شنوا داشته است.»

آقای کرزای در سخنان خود اشاره کرد: « ايران در کنفرانس بن به ايجاد دولتی مسئول کمک کرده و در پيکار با تروريسم و قاچاق مواد مخدر نقش مثبتی ايفا کرده است. »

رئیس جمهوری افغانستان تصريح کرد که بهبود روابط ايران و آمريکا به سود افغانستان و به سود منطقه است و او از سياست دولت اوباما در رويکرد تازه با ايران استقبال می‌کند. کرزی در رابطه با همسايگان خاوری افغانستان عنوان کرد: « اگر هند و پاکستان از رقابت‌های خود دست بردارند، اين امر به سود تمامی کشورهای منطقه و از جمله افغانستان خواهد بود.»
XS
SM
MD
LG