لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۴۱

گواهینامه تخصصی ازدواج؛ «طرحی کودکانه، ورود به حریم خصوصی»


در ایران برای اولین بار ساز و کاری به نام «سامانه آموزش مسائل ازدواج به جوانان»، از روز شنبه ۲۲ اسفند گشایش آغاز به کار کرده است. به گزارش خبرگزاری‌های ایران به جوانانی كه اين دوره‌ها را با موفقيت طی كنند، گواهينامه تخصصی «ازدواج» اعطا‌ می‌شود.

محسن زنگنه مدیر سازمان جوانان استان تهران به خبرگزاری‌ها گفته است که از ۲۴ میلیون جوان در کشور ، حدود ۱۳ ميليون در سن ازدواج هستند که همگی آنها می‌توانند در اين سامانه، «كه شبيه به یک دانشگاه مجازی است»، ثبت‌نام كنند.

به گفته او اين سامانه دارای سه دوره مختلف آموزشی قبل از ازدواج، مهارت‌های حين ازدواج و پس از ازدواج خواهد بود.

آسیه امینی ، فعال حقوق زن که مقیم نروژ است، «آموزش ازدواج به جوانان» و دریافت « گواهينامه تخصصی ازدواج» را طرحی کودکانه می‌نامد که ناشی از ساده‌اندیشی است.

به عقیده خانم امینی این طرح ورود به زندگی خصوصی افراد است.

آسیه امینی می‌گوید: جوان ایرانی در تمام مراحل زندگی خود با سرکوب و محدودیت روبه‌رو است ولی بسیاری از مسائل را تجربه می‌کند و گاه این تجربه بدی است. با این همه مسئولان فکر می‌کنند که او هیچ نمی‌داند و در این طرح نیز در همین راستا است. برای پایین آوردن طلاق باید در جست‌وجوی عامل اصلی آن بود.

در نهایت آسیه امینی معتقد است که در هیچ یک از موارد عنوان شده توسط مسئولین نامی از حقوق برابر زن و مرد نیامده است و چنین طرحی حتی مروج جوانان برای ازدواج هم نیست.
گفت‌وگو با آسیه امینی را بشنوید:
XS
SM
MD
LG