لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۸:۰۸

'مسی' و 'مارتا' بر قله فوتبال


در یک دوشنبه شب بلند و یخبندان در اروپا، تالار فیفا در شهر زوریخ با مراسم گزینش بهترین‌های زن و مرد فوتبال جهان گرمی ویژه‌ای داشت.

این نوزدهمین دوره چنین گزینشی بود که ستارگان آن مارتا و بی‌تردید لیونل مسی بودند. مارتای برزیلی برای چهارمین بار در بخش بانوان بهترین شناخته شد و به همان گونه که انتظار می‌رفت، لیونل مسی آرژانتینی، گوی رقابت را از کریستیانو رونالدو و دیگر بزرگان روز فوتبال برد و مرد سال فوتبال ۲۰۰۹ جهان شد.

در نمایش پرزرق و برق «کنگرس هاوس» زوریخ فرش قرمز برای بزرگانی پهن شد که نامشان در ورزشگاه ها، تماشاگران بسیاری را به خود جلب می‌کرد.

پس از اجرای موسیقی گروه هارلم گاسپل، که مهمان برنامه بودند، پدرو پینتو، مجری ورزشی شبکه بین المللی سی ان ان، و شارلوت جکسون از اسکای اسپورتس، به مهمانان به گرمی خوش آمد گفتند و سپس ویدئویی به نمایش در آمد که نمایشی از زیبایی‌های همه رقابت های فیفا را در طول یک سال داشت.

لیونل مسی
سپس ژوزف اس بلاتر، رئیس فیفا برای حاضران خلاصه‌ای از برنامه‌هایش را ارائه کرد. نخستین جایزه شب برنامه توسعه فیفا بود که توسط جرومه والکه، دبیر کل فیفا به فدراسیون فوتبال چین اهدا شد.

احساسی ترین لحظه این شب وقتی بود که جایزه بازی منصفانه اعلام شد؛ به دلیل نقش بزرگ در گسترش روح جوانمردی در فوتبال در همه دوران پربار زندگی‌اش این جایزه به مربی و بازیکن فقید و افسانه‌ای انگلیسی، سر بابی رابسن تعلق گرفت. رابسن در ماه ژوییه ۲۰۰۹ به دلیل بیماری سرطان درگذشت.

به هنگام معرفی بهترین بازیکن زن و مرد سال فوتبال، نمایشی از لحظه‌های اوج ده نامزد این عنوان به نمایش در آمد. این نمایش‌ها با لبخند گاه به گاه خود بازیکنان و کف زدن شدید حضار همراه بود.

مارتا
سپس زمان نمایش طرح تازه گزینش بهترین گل سال ۲۰۰۹ فرا رسید که عنوان جایزه فرانتس پوشکاش را داشت. آندرس اینی یستا و کریستیانو رونالدو با جایزه پوشکاش بار دیگر روی صحنه ظاهر شدند و خانم الیزابت پوشکاش ، همسر بازیکن فقید مجاری به همراه ژرژ وه‌آ، عضو پیشین تیم آس میلان جایزه را به بازیکن محبوب پرتغالی، کریستیانو رونالدو، به هنگام زدن گل به پورتو در زمان حضور در منچستر یونایتد اهدا کردند.

خانم جراردو مووی‌یا، رییس فیفپرو و فرانتز بکن باوئر، رییس انستیتوی فوتبال آلمان نام یازده بازیکن تیم منتخب جهان از سوی فیفا/فیفپرو را اعلام کردند.

سلطان و ملکه فوتبال

گزینش ملکه فوتبال سال باز هم نام مارتا را به همراه داشت.

مارتا به هنگام دریافت جایزه گفت: «بسیار شگفت زده شدم. می‌خواهم برای همه چیزی که در زندگی‌ام بدست آورده‌ام سپاسگزار خدا باشم. همچنین می‌خواهم از همبازیانم در تیمهای لس آنجلس، سانتوز و تیم ملی برزیل تشکر کنم. این یک جایزه فردی است، اما من بدون همبازیانم نمی‌توانستم به این موفقیت برسم.»

برای اهدای جایزه ملکه فوتبال، ملکه رانیا عبدالله از اردن به روی صحنه آمد.

هیجان همچنان حاکم بر تالار بود که بلاتر و میشل پلاتینی، رییس یوافا به صحنه آمدند و نام لیونل مسی را به عنوان برترین بازیکن سال اعلام کردند.

مسی پس از دریافت جایزه گفت: «اول از همه از همبازیانم سپاسگزارم که رای دادند، این پرافتخار‌ترین جایزه‌ای است که دریافت کردم. جالب است که همبازیان شما از تیم های ملی دیگر باشند و شما را انتخاب کنند. سال ۲۰۰۹ برای بارسلونا شگفت انگیز بود و این یک پایان تکمیل کننده برای افتخارات بارسلونا بود.»
XS
SM
MD
LG