لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۳

«دولتی که خود مسئول انتخابات است، نمی‌تواند بگوید تقلبی نشده»


سازمان گزارشگران بدون مرز که مرکز آن در پاریس قرار دارد، با صدور یک اطلاعیه مطبوعاتی در نیم‌روز شنبه، موارد بی‌شمار تخلف‌ها و تقلب‌ها درانتخابات ریاست جمهوری اسلامی را برشمرده و محکوم کرد.

رضا معینی، مسئول بخش ایرانی سازمان گزارشگران بدون مرز در گفت‌وگویی با رادیو فردا درباره موضع‌گیری این سازمان هوادار آزادی مطبوعات در مورد نتایج انتخابات ایران می‌گوید:

بنا به اخباری که به دست ما رسيده، يعنی مجموع خبرنگاران ايرانی و خارجی که در ايران هستند، موارد تخلف و به ويژه تقلب وسيع در انتخابات وجود داشته و دارد.

ما در اطلاعيه خود اين موارد را محکوم کرديم. ما در دو اطلاعيه قبلی اعلام کرده بوديم يک کمپين دروغين با حقوق نابرابر برای برخی از کانديداهای مخالف دولت وجود داشته و به اين امر اعتراض کرده بوديم. نتيجه آن کمپين دروغين اين تقلب است، يعنی تقلب و تخلفی که صورت می‌گيرد، به طور واضح در ايران به شکل کودتا مردم را تهديد می‌کند.

از روز پنجشنبه اس ام اس ها قطع شده‌اند، چند سايت مسدود شده‌اند و امروز دسترسی به سايت‌های وابسته به کانديداهای معترض کمتر شده است.

دولتی که خود مسئول برگزاری انتخابات بوده، نمی‌تواند ادعا کند تقلبی صورت نگرفته است. اطلاع رسانی در اين مورد وظيفه کارشناسان و به ويژه گزارش دهی روزنامه نگاران و خبرنگاران خارجی و داخلی است که در ايران هستند.

البته برای کار روزنامه‌نگاران و خبرنگاران درايران ممانعت به عمل آمده است و ما خبردار شديم که امروز روزنامه‌نگاران و خبرنگاران مورد ضرب و شتم واقع شده‌اند. همچنين از خبرنگاران خارجی که درايران هستند و ويزايشان تمام شده، خواسته‌اند که بلافاصله ايران را ترک کنند و برای ديگران هم مجوز و تمديد ويزا صادر نشده است. اين‌ها روند خطرناکی است و ادامه آن می‌تواند به ماجراهای ديگر کشيده شود.

در باره آزادی بيان و مطبوعات، حقيقت بايد گفته شود و اين وظيفه روزنامه‌نگاران مستقل است.

شما در اين اطلاعيه به اعمال نفوذ سعيد مرتضوی (دادستان تهران) اشاره کرديد که سبب شده يکی از روزنامه‌های تهران تيتر خود را تغيير دهد. در مورد جزئيات اين مسئله توضيح دهيد.

روزنامه «کلمه سبز» که متعلق به آقای ميرحسين موسوی است، ديشب تدارک ديده بودند که با تيتری ديگر منتشر شود.

سعيد مرتضوی، دادستان انقلاب تهران، از اول انتخابات تا کنون با توقيف روزنامه «ياس نو» و تهديد رونامه‌نگاران و با پيامی که ديشب به برخی از روزنامه‌های اصلاح‌طلب ارسال کرده بود مبنی بر اين که تيترهای اول خود را به پيروزی کانديداهای اصلاح طلب اختصاص ندهند و تهديد کرده بود چاپخانه اين روزنامه‌ها را مورد مصادره قرار می‌دهد.

ما در همين اطلاعيه اعلام کرديم که از آغاز شمارش آرا، سايت خبرگزاری رسمی ايران (ايرنا) خبر پيروزی آقای احمدی نژاد را اعلام کرد حتی قبل از اين که خبرهای رسمی منتشر شود.

همچنين برخلاف قوانين ايران، بعضی سايت‌ها و روزنامه کيهان که مسئوليت آن به عهده مقام رهبری است، خبر پيروزی احمدی نژاد را داده و اخبار کذبی درباره ديگر کانديداها منتشر کردند.

درحقيقت پيش از اين که شمارش آرا به پايان برسد، اين خبر را منتشر کرده بودند؟

دقيقا همين طور است و حتی ساعتی پيش از آغاز شمارش آرا.

ساعت دقيق اعلام اين خبر را می‌دانيد؟

متاسفانه ساعت دقيق را نمی‌دانيم، ولی می‌دانيم زمانی که اعلام شده بود بيش از هفت ميليون رای به آقای احمدی نژاد داده‌اند.

آيا جزئيات بيشتر اين امر را پيگيری خواهيد کرد؟

اين اولين اطلاعيه‌ای بود که منتشر کرديم و بدون شک در اين رابطه و برای دفاع از آزادی بيان و مطبوعات مانند هميشه ساکت نخواهيم ماند.
XS
SM
MD
LG