لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۱۶

موسوی: سرنوشت آذربايجان يعنی سرنوشت ايران


طرفداران میرحسین موسوی در تبریز
طرفداران میرحسین موسوی در تبریز
گردهمايی طرفداران مير حسين موسوی در ورزشگاه تختی تبريز در روز دوشنبه را می‌توان يکی از بزرگ‌ترين گردهمايی طرفداران يکی از نامزدهای انتخابات رياست جمهوری ۲۲ خرداد دانست؛ گردهمايی‌ که بين ۳۰ تا ۵۰ هزار نفر در آن شرکت کردند.

مسعود سفيری،‌ روزنامه نگار و تحليلگر سياسی، در اين مورد به راديو فردا‌ می‌گويد: « بخشی از آن چه در تبريز اتفاق افتاده به احساسات و روحيه آذربايجانی‌ها باز می‌گردد که آقای موسوی را از خودشان می‌دانند. من فکر می‌کنم گردهمايی تبريز يعنی رأی آذربايجان به آقای موسوی در انتخابات پيش رو.»

مير حسين موسوی به زبان آذری و با اشاره به مشکلات در استان‌های ترک‌ زبان ایران و نيز کل کشور ايران، به شرکت کنندگان در گردهمايی روز دوشنبه گفت: « سرنوشت آذربايجان يعنی سرنوشت ايران؛ هميشه همين بوده است و الان نيز چنين است. سرنوشت آذربايجان و سرنوشت کل ايران از هم جدا نيست.»

مير حسين موسوی همچنين قول داد که در صورت پيروزی در انتخابات ۲۲ خرداد اصول ۱۵ و ۱۹ قانون اساسی را رعايت خواهد کرد.

در ادامه اين سخنان، شماری از شرکت‌کنندگان در گردهمايی نيز شعارهايی در مورد لزوم تدريس زبان آذری در مدارس استان‌های ترک زبان سر دادند.

مير حسين موسوی قول داده است که در صورت پيروزی در انتخابات ۲۲ خرداد اصول ۱۵ و ۱۹ قانون اساسی را رعايت خواهد کرد. (در عکس: یکی از طرفداران میرحسین موسوی در تبریز)
اصل ۱۵ قانون اساسی، استفاده از زبان‌های محلی و قومی در مطبوعات و رسانه‌های گروهی و تدريس ادبيات آنها را در مدارس، در کنار زبان فارسی، آزاد می‌داند و اصل ۱۹ قانون اساسی نيز تاکيد می‌کند که مردم ايران از هر قوم و قبيله که باشند، از حقوق مساوی برخوردارند و رنگ، نژاد، زبان و مانند اين‌ها سبب امتياز نخواهد بود.

مير حسين موسوی و مهدی کروبی، دو نامزد اصلاح طلب انتخابات رياست جمهوری، چندین بار بر حقوق گروه‌های قومی و مذهبی در ايران تاکید کرده‌اند. هر دو در همين ارتباط بيانيه‌هايی را نيز منتشر کرده‌اند.

محمود يگانلی، نماينده ارومیه در مجلس ششم شورای اسلامی، در مورد اهميت و جايگاه اقوام در انتخابات پيش‌روی رياست جمهوری به راديو فردا ‌می‌گويد: « در دوره اصلاحات فرصتی پديد آمد که اقوام ايرانی وارد صحنه شوند و مطالبات خود را مطرح کنند. سياست‌های اقتصادی و اجتماعی که بعد از انقلاب و به ويژه در دوره اخير پی گرفته شد، نابسامانی‌ها و نابرابری‌هايی را در مناطق مختلف کشور به وجود آورد و باعث شد اين مطالبات روز به روز تشديد شود. در پنج شش سال اخير، اين مطالبات علنی و سازمان يافته شد و منجر به بروز حرکت‌هايی از سوی اقوام مختلف ايران گرديد. اکنون تاثير اين مطالبات را می‌توان در برنامه‌ها و اظهارات کانديداها به وضوح ديد.»

بر اساس گزارش‌ها، آقای موسوی همچنين روز سه شنبه در در دانشگاه تبريز، دانشگاه را فضایی برای گفت‌وگو دانست و گفت: « دانشگاه، محيط چند صدايی است. کسی که تلاش کند با قدرت فيزيکی، زور و فرياد صداها را سرکوب کند، يقينا مخالف چند صدايی در دانشگاه‌ها است.»
وی همچنين از ستاره‌دار کردن دانشجويان در دانشگاه‌‌ها به شدت انتقاد کرد.

اين نامزد انتخابات رياست جمهوری سپس با تاکيد بر لزوم وجود فضای آزاد و گفت‌وگو در جامعه، به مناظره تلويزيونی ساليان نخست پس از انقلاب ميان مقام‌های جمهوری اسلامی ايران و احزاب و سازمان‌های چپ گرا اشاره کرد.

ميرحسين موسوی در بخش ديگری از سخنان خود اشاره کرد که آذربايجان همواره محل شعارهايی بوده که منجر به عظمت ايران شده و گفت: « صحبت‌های محمد خيابانی، ستارخان و افرادی نظير اين‌ها را مطالعه کنيد و ببينيد آنان چه می‌خواستند. آنان ايران و عظمت ايران را می‌خواستند.»

در اين حال، مهدی کروبی، ديگر نامزد اصلاح طلب انتخابات رياست جمهوری و دبيرکل حزب اعتماد ملی، روز سه شنبه در شهرستان لردگان از راضيان و ناراضيان خواست که در پای صندوق‌های رأی حضور يابند.

آقای کروبی با اشاره به اينکه امروز همه امکانات کشور در دست دولت و حاميان رييس‌جمهور است، افزود: « آن‌هايی که خواستار تغيير وضع موجود هستند، بايد تلاش مضاعفی انجام دهند، زيرا انتخابات اين دور بسيار مشکل است و مثل اين است که رقيب درقله کوه است و ما در دشت، اما می‌توان آن‌ها را نيز از قله کوه پايين کشيد. »

اين نامزد انتخابات رياست جمهوری اضافه کرد: « گروهی در پی اين هستند که مردم حضور کم‌تری در انتخابات داشته باشند تا درصد احتمال پيروزی خود را بالا ببرند، اما هرچه ميزان مشارکت در انتخابات بالاتر باشد، احتمال پيروزی ما نيز به همان ميزان افزايش می‌يابد.»

از سويی، محمود احمدی نژاد، رئيس جمهور و يکی از نامزدهای اصولگرای انتخابات رياست جمهوری، دوشنبه شب در سخنرانی تلويزيونی خود به دفاع از عملکرد دولت خود در زمينه‌های گوناگون پرداخت. وی از جمله به نرخ بيکاری اشاره کرد و گفت که نرخ بيکاری به ۱۰ درصد رسيده است.
پیشتر محمد جهرمی، وزير کار و امور اجتماعی، قبل از آغاز رقابت‌های انتخابات رياست جمهوری، نرخ بيکاری را بيش از ۱۳ درصد اعلام کرده بود.

حسن منصور، اقتصاددان و استاد دانشگاه در بريتانيا، در مورد اين گونه تفاوت‌های آماری با اشاره به اينکه نرخ بيکاری، بيش از آماری است که توسط دولت محمود احمدی نژاد ارائه می‌شود، به راديو فردا می‌گويد: « بر اساس سرشماری سه سال پيش در ايران، جمعيت کار حدود ۲۳/۵ ميليون نفر برآورد شد که از آنها ۱۹ ميليون و۴۰۰ هزار نفر شاغل بودند. هر سال بين يک ميليون و ۲۰۰ تا يک ميليون و ۵۰۰ هزار نفر جوان جويای کار تازه وارد بازار کار می‌شوند. بنابراين در حال حاضر بعد از سه سال، جمعيت جويای کار و شاغل روی هم به ۲۷ ميليون می‌رسد. طبق همين داده‌ها امروز رقم بيکاری بين ۲۲ تا ۲۴ درصد برآورد می‌شود.»

در همين حال، شورای فعالان ملی – مذهبی با انتشار بيانيه‌ای اعلام کرد که در انتخابات رياست جمهوری از مير حسين موسوی و مهدی کروبی پشتيبانی می‌کند.

«زندگی سخت روزمره شهروندان و نياز به فضای تنفسی برای فعالان سياسی و مدنی» از دلايل اين تشکل سياسی برای شرکت در انتخابات رياست جمهوری اعلام شده است.
  • 16x9 Image

    روزبه بوالهری

    روزبه بوالهری که فعالیت خود را به عنوان روزنامه‌نگار از سال ۱۳۶۸ آغاز کرده، از اسفند سال ۱۳۸۴ به تحریریه رادیو فردا پیوست.

    او که پیش از پیوستن به رادیوفردا، در شماری از روزنامه‌های ایران نیز به عنوان دبیر سرویس بین‌الملل فعالیت کرده، در کنار تهیه خبر و گزارش، برنامه هفتگی کارنامه را تهیه می‌کند که به مسائل کارگران، معلمان و فعالان صنفی در ایران می‌پردازد.

XS
SM
MD
LG