لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۳۸

نیاز با «۹ سپهر» باز می‌گردد


نقش روی جلد آلبوم جدید نیاز «۹ سپهر»
نقش روی جلد آلبوم جدید نیاز «۹ سپهر»
گروه سه نفره «نیاز»، تازه ترین آلبوم خود به نام ۹ سپهر را این هفته در لس آنجلس عرضه می کند.

نیاز هم چنین با اجرای کنسرتی در تئاتر «ال ری» در این شهر تور تازه جهانی خود را برای معرفی این آلبوم آغاز می کند.

اعظم علی خواننده گروه این آلبوم می گوید این آلبوم برای ایجاد ارتباطی تازه با ایرانیانی است که به پخش ترانه و صدای او در فیلم ۳۰۰ ، اعتراض کرده اند.

گروه سه نفره نیاز که در سال ۲۰۰۵ با همکاری رامین ترکیان، نوازنده سازهای مختلف ایرانی و اعظم علی، خواننده ایرانی تبار و بزرگ شده هند پایه گذاری شده است.

«نیاز» در اندک زمانی توانست نوعی موسیقی تلفیقی شرقی و غربی را در بازار پرهیاهو و پر رقابت موسیقی جهانی عرضه کند و مورد توجه شنوندگان حرفه ای موسیقی نیز قرار گیرد.

همینک این گروه با تازه ترین آلبوم خود، ۹ سپهر، که برداشتی است از موسیقی فولکلور ایرانی، قدم به عرصه موسیقی قرن ۲۱ام گذاشته است.

لوگا رامین ترکیان، آهنگساز و نوازنده گروه که در دهه ۱۹۹۰ میلادی با گروه «اکسیوم آو چویس» نواها و موسیقی ایرانی را در قالب موسیقی جهانی ارائه داده است، درباره آلبوم تازه گروه نیاز به رادیو فردا می گوید: « موسیقی ما در اصل ریشه در فرهنگ ایران دارد و هم اعظم و هم من ایرانی هستیم و با موسیقی ایرانی بزرگ شده ایم. الان موسیقی جهانی یا موسیقی تلفیقی، به جایی رسیده است که با موسیقی فرهنگ های دیگر آمیخته می شود و ما بهخصوص تمرکزمان روی این است که موسیقی ترکی، هندی و ایرانی را با هم دیگر بیامیزیم و این کار را از طریق کلام و شعرهای زبان اردو، فارسی و ترکی نیز انجام می دهیم.»

لوگا رامین ترکیان، به نقش امیرخسرو دهلوی -شاعری که در پاکستان و هند معروف و محبوب است- اشاره می کند. این هنرمند ایرانی -که گفته می شود- طبل هندی معروف به (طابلا) را نیز او طراحی کرده است، در دربار هند زندگی می کرد.

معروفیت امیر خسرو دهلوی، به خاطر قدرت تطبیق کلام فارسی با ملودی های هندی بوده است.

رامین ترکیان می گوید: « دهلوی برای من شخصیت خیلی جالبی است چرا که حضور او ثابت می کند، افرادی مثل دهلوی این کاری که ما امروز انجام می دهیم، صدها سال پیش به اشکال دیگری انجام داده اند و کوشیده اند تا فرهنگ ها را به هم نزدیک کنند. به همین جهت هم در آلبوم تازه -۹ سپهر- ما گزیده ای از اشعار امیرخسرو دهلوی نیز آورده ایم. علاوه بر آن آهنگ های فولکلوریک ایرانی از ۳۰۰ سال پیش را نیز به کار گرفته ایم.»

از راست به چپ: لوگا رامین، اعظم علی و کارمن ریزو، اعضای گروه نیاز


اعظم علی، خواننده گروه نیاز، در ۴ سالگی به همراه خانواده خود از ایران به هندوستان و سپس به لس آنجلس مهاجرت کرد. برای نخستین بار در سال ۱۹۹۶ میلادی به همراه گروه دو نفره «واز» در مدت کوتاهی، مشهور شد. اعظم علی، بیش از ۱۵ سال است که به عنوان آوازه‌خوان، در پروژه های مختلف سینمایی نیز شرکت می کند. او با آهنگسازانی چون تایلر بیتس ، جف رونا، کونا و میکی هارت، همکاری های مستمر داشته است.

اعظم علی در سال ۲۰۰۷ میلادی، با حضور در موسیقی متن فیلم ۳۰۰ خشم گروهی از ایرانیان را برانگیخت. او همینک با گذشت سه سال از ساخت این فیلم به رادیو فردا می گوید: « خیلی متاسفم که مردم این قدر از این فیلم ناراحت شدند. می دانید در کار موسیقی متن فیلم معمولا شما فیلم را به طور کامل نمی بینید. من هم فیلم ۳۰۰ را خیلی دیر و تنها یک هفته پیش از اکران آن دیدم. من امروز قبول کرده ام که آدم ها در زندگی اشتباهاتی مرتکب می شوند و ۳۰۰ در زندگی من یکی از این اشتباهات بوده است. من همیشه در طول ۱۵ سال کار در صحنه موسیقی و ضبط ۱۰ آلبوم مختلف به این فکر کرده ام، که برای وطنم و هموطنانم یک نمونه باشم. به خصوص برای جوان هایی که در اینجا بزرگ شده اند. خیلی ها فکر می کنند این اولین کار سینمایی من بوده است اما اینطور نیست. »

اعظم علی و رامین ترکیان، طی سه سال گذشته مشغول آماده کردن آلبوم ۹ سپر بوده اند؛ کاری که هم زمان با تولد نخستین فرزند این زوج هنری، پسری به نام « ایمان » همراه بوده است.

اعظم علی می گوید: « شرکت در ساختن این آلبوم یکی از مهم ترین و زیباترین کارهایی است که تا به حال انجام داده ام. من امیدوارم که آلبوم ۹ سپهر بتواند آن دسته از ایرانیان نسل دومی که با موسیقی سنتی و پاپ ایرانی تا کنون ارتباطی برقرار نکرده اند را به خود جلب کند. »

XS
SM
MD
LG