لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۱

«افزایش مسافرت‌های نوروزی و کاهش تصادفات در هفته نخست»


عکسی از تصادفات سال گذشته در جاده های ایران
عکسی از تصادفات سال گذشته در جاده های ایران
مسافرت های نورورزی در کشوری که آمار بالایی در مرگ در پی تصادفات رانندگی دارد، همیشه با خوشحالی و طعم بهار و زندگی همراه نیست. هر ساله تعدادی از شهروندان در این تصادفات جان خود را از دست می دهند. به گزارش خبرگزاری های ایران از ۲۶ اسفند ۸۸ تا ششم فروردين ۸۹ بیش از ۱۲ هزار نفر در تصادفات رانندگی «مصدوم» شده اند. به گفته رئیس مرکز کنترل ترافیک پلیس راه نیروی انتظامی تنها در روز ششم فروردین ۲۸۲ تن از شهروندان در حوادث رانندگی در جاده های ایران کشته و زخمی شدند.

مسعود مهاجر، کارشناس حمل و نقل در ایران به رادیو فردا می گوید: مسافرت های نوروزی امسال بر اساس آنچه که مراکز مختلف کنترل ترافیک، هلال احمر، وزارت راه و ترابری و نیروی انتظامی تا الان جسته و گریخته و نه در مجموع اعلام کرده اند، حدود ۱۵ تا ۲۰ در صد نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرده است. در حالی که در حدود ۱۰ در صد مخاطرات و تصادف کمتر است. در تمام محورهای کشور ترافیک روانی داشتیم، البته تلاش زیادی شده که این حاصل شود. به خصوص باز شدن بزرگراه هایی در نقاط مختلف باعث شده که ترافیک درست تر توزیع شود. بنابراین مشکلات سال های گذشته تکرار نشد.



علت افزایش میزان مسافرت های نوروزی را به عنوان کارشناس حمل و نقل در چه می بینید؟

افزایش مسافرت های نوروزی ما همزمان با افزایش تعداد خودروهاست. به نظر من ترغیب سفر، توزیع کارت های سفر، که بین دو و نیم تا سه میلیون سفر کارت توزیع شده که تخفیف هایی در هتل ها و مراکز اقامتی فراهم می کند، از جمله استفاده از تاسیسات دولتی در مراکز استان ها و شهرستان ها مثل مدارس و ساختمان های عمومی دلایل اصلی افزایش سفر در نوروز هر سال است. امسال این تمهیدات بسیار وسیع تر بوده و همه ارگان ها هم ترغیب می کردند که مردم بیشتر سفر بروند.

به نظر شما این تشویق و ترغیب به چه قصدی انجام می شود؟

من فکر می کنم طولانی تر شدن تعطیلات نووزی یکی از دلایل این تشویق بوده و دوم اینکه دولت کاملاً متوجه است که سفرها رونق مراکز استان ها را به شهرستان های دورتر می برد. در نقاط محروم ایران مانند استان های ساحلی جنوب کشور و ایلام، کهکیلویه و بویر احمد و استان کرمان می بینید که این مسافرت های نوروزی اشتغال ایجاد می کند و رونق می دهد به بازارهای محلی. به نظر من اثرات اقتصادی آن برای دولت خیلی مهم است که یک جوری رکودی که با تعطیلات ایجاد می شود با توسعه سفر و هزینه هایی که مردم در طی سفر به امکانات خدماتی پرداخت می کنند، جبران شود.

گفتید میزان حوادث نسبت به سال گذشته کاهش بسیار نشان می دهد. ممکن است توضیح بدهید؟

آماری که ما داریم حدود ۸۰۰ نفر مجروح و کشته داشتیم. البته تعداد کشته ها بسیار محدود است و رقم واقعی اش را بعد از ۱۵ فروردین دریافت می کنیم. الان فقط نیمی از مسافران بر می گردند. بقیه مسافران می مانند تا آخر هفته آینده که روز سیزده به در یا یک روز پیش از آن اتفاق می افتد. بنابراین برای اعلام آمار تصادفات و تلفات جانی سفرهای نوروزی یک هفته دیگر هم باید صبر کنیم. ولی آماری که هلال احمر دارد می دهد، در حدود ۱۰ در صد کاهش نسبت به هفته اول سال ۸۸ است.
XS
SM
MD
LG