لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۲

ادامه رکود اقتصادی؛ کاهش میزان تولید اوپک


اعضای اوپک در الجزایر
اعضای اوپک در الجزایر
سازمان کشورهای صادر کننده نفت – اوپک – همزمان با ادامه رکود اقتصادی در کشورهای بزرگ مصرف کننده سوخت، برای هشتمین ماه پیاپی پيشبينی خود از ميزان تقاضا برای نفت را کاهش داده است.

اوپک اعلام کرد که پیش بینی خود از میزان تقاضا برای نفت را در سال ۲۰۰۹ میلادی ۴۳۰ هزار بشکه در روز کاهش داده که در نتیجه کل تولید اعضای این سازمان به حدود ۸۴ ملیون بشکه تنزل خواهد کرد. براساس این پیشبینی در طول سال جاری میزان تقاضا ۱.۳۷ میلیون بشکه در روز يعنی حدود یک و شش دهم درصد از تولید فعلی اوپک کاهش خواهد یافت.

این رقم معادل کل تولید الجزایر است.

سازمان اوپک در پیشبینی ماه گذشته خود حجم کاهش در خرید نفت را یک و دو دهم درصد اعلام کرده بود.

دبیرکل اوپک روز چهارشنبه گفت: «ادامه رکورد اقتصادی باعث کاهش تقاضا برای نفت شده است بخصوص در کشورهای آمریکا، ژاپن و چین. نیاز به انرژی در کشورهای بزرگ صنعتی همچنان رو به کاهش خواهد بود و در میان کشورهای در حال توسعه ممکن است شاهد افزایش ناچیزی در مصرف نفت باشیم.»

بهای نفت از تابستان سال گذشته -که در اوج خود به بشکه ای ۱۴۷ دلار رسیده بود- تحت تاثیر بحران اقتصادی جهانی به شدت کاهش یافته است.

براساس آمار مرکز اطلاعات انرژی آمریکا میزان درآمد کل اعضای اوپک در سال جاری حدود ۵۱ درصد یعنی رقمی‌معادل ۴۷۶ میلیارد دلار کاهش خواهد یافت.

قرار است اعضای اوپک روز ۲۸ ماه مه برای بررسی سهمیه‌بندی و سقف تولید اعضای سازمان تشکیل جلسه دهند. اوپک در جلسه ماه مارس خود تصمیم گرفت که میزان عرصه نفت را در حد آن زمان خود نگه دارد، چون اعضای این سازمان در سال گذشته برای مقابله با کاهش بهای نفت بیش از ۴ میلیون بشکه در روز از کل تولید خود کاسته بودند.

در روزهای اخیر بهای معاملات نفت خام بیش از یک و نیم دلار افزایش یافت و روز چهارشنبه در بازار نیویورک حدود ۵۰ دلار و ۵۰ سنت معامله شد.

قیمت معیار

قیمت معیار که توسط اوپک برای نرخ‌گذاری بر نفت استفاده می‌شود محصول میانگینی از بهای تولید این محصول توسط ۱۲ کشور عضو این سازمان است.

براساس گزارشی که اوپک روز چهارشنبه منتشر کرد این نرخ در ماه مارس ۴۵.۷۸ دلار بوده که نسبت به بهای ماه فوریه ۱۱ درصد افزایش را نشان می‌دهد و در ماه آوریل کمی بیش از ۵۱ دلار بوده است.

در بیانیه سازمان اوپک گفته می‌شود که در ماه آوریل تحت تاثیر بهبود نسبی در فضای اقتصاد جهانی و تصمیمات اجلاس گروه ۲۰ بهای نفت کمی ‌افزایش یافت، ولی در روزهای اخیر انتشار گزارش‌هایی در مورد حجم ذخیره نفت کشورهای بزرگ و در نتیجه کاهش تقاضا، تاثیرات منفی بر بهای نفت داشته است.

سه چهارم از کاهش تقاضای نفت محصول کندی فعالیت‌های اقتصادی در کشورهای بزرگ و توسعه یافته است.

بنابر ارزیابی اوپک میزان نقاضا در این کشورها طی سال جاری حدود یک و نیم میلیون بشکه در روز کاهش خواهد یافت که در مقایسه با سال ۲۰۰۸ بیش از سه درصد کاهش را نشان می‌دهد.

براساس این وضعیت میزان تقاضا برای خرید نفت از اعضای اوپک در سال جاری تقریبا دو میلیون بشکه در روز کاهش خواهد یافت و این کاهش ۳۳۰ هزار بشکه بیشتر از پیشبینی اوپک در ماه مارس سال جاری میلادی است.

آژانس بین‌المللی انرژی نیز هفته گذشته در پیشبینی خود برای هشتمین ماه پیاپی میزان مصرف و تقاضا برای نفت را «رو به کاهش» اعلام کرد.

براساس این پیشبینی علاوه بر اوپک سایر صادرکنندگان نفت نیز در سال جاری شاهد کاهش تقاضایی قریب به ۳۲۰ هزار بشکه در روز خواهند بود. این درحالی است که این آژانس در پیشبینی ماه گذشته خود اعلام کرده بود که میزان فروش کشورهای خارج از سازمان اوپک تغییر نخواهد کرد.
XS
SM
MD
LG