لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۴۶

ناظر روس در انتخابات ایران: آزاد و دموکراتیک بود


هوادران محمود احمدی‌نژاد در جریان تبلیغات انتخاباتی
هوادران محمود احمدی‌نژاد در جریان تبلیغات انتخاباتی
پاول زاریفولین:
متولد سال ۱۹۷۷، مدیر، ناظر دولت و رئیس شعبه جوانان و بخش روسی نهضت اورآسیا. «پرشکوه باشی ای امپراطوری؛ به پا خیزید ای ملت روس» یکی از شعارهای اصلی رسته «مبارز» این نهضت است. این نهضت با گروه‌هایی مانند گارد اسلاو اوکرائین، حزب کارگران ترکیه، لژیون جوانان روس در مولداوی یا جبهه بلشویک-ناسیونالیست روسیه همکاری می‌کند. گفته می‌شود این نهضت عقاید هایدگری دارد. الکساندر دوگین، رهبر فکری نهضتی که پاول زاریفولین، یکی از روسای آن است، از مهم‌ترین هواداران تشکیل مجدد امپراطوری کبیر روسیه است.
پاول زاریفولین، سردبیر پایگاه اینترنتی گئوپولیتیکا و رئیس شعبه روسی نهضت بین‌المللی اوراسیا، می‌گوید: انتخابات ایران کاملا آزاد و دموکراتیک بود.

آقای زاریفولین این نظر خود را در نشستی خبری در مسکو -یک روز پس از دیدار محمود احمدی‌نژاد و دیمیتری مدودیف، رئیس جمهوری روسیه- ابراز کرد.

نظر این کارشناس را دربارۀ وقایع پس از انتخابات جویا شده‌ایم؛ نخست از او می‌پرسیم: تا چه اندازه با اوضاع سیاسی ایران آشنا هستید؟

پاول زاریفولین: من اکنون مشغول نوشتن پایانامه دکترای خود در زمینه قانون اساسی ایران هستم . بیش از ده سال است که پیرامون این کشور مطالعه می‌کنم و چندین بار هم به این کشور سفر کرده‌ام، که سفر آخرم با انتخابات دوره دهم ریاست جمهوری و مدتی پیش از آن مصادف شد.

در نشست خبری، شما بر چه اساس و سندی صحت انتخابات ایران را تایید کردید؟

به این دلیل که ایران یک کشور دموکراتیک است. هر کسی می‌تواند ناظر بر انتخابات باشد. ما ناظر رسمی نبودیم اما اطلاعاتی که بدست می‌آوردیم، به ما این اجازه را می‌داد تا از دموکراتیک بودن انتخابات کاملا مطمئن باشیم . من پیش از این بر روند انتخابات در کشورهای دیگر چه در کشورهای مشترک المنافع و چه بر روند انتخابات در کشورهای اروپایی حاضر بودم و طبعا برایم جالب بود که بدانم انتخابات در ایران چگونه برگزار می‌شود؟ بنابراین همراه با یک تیم چند نفره به عنوان نماینده پایگاه اینترنتیمان یعنی گئوپولتیکا و همچنین نماینده دوستانمان در نهضت اورآسیا به ایران رفتیم.

طی این سفر، مدتی را در تهران گذراندیم و شاهد تجمعات گروه‌های مختلف مردم بودیم که پیش از برگزاری انتخابات پایتخت ایران را فرا گرفته بود و به این نتیجه رسیدیم که در این دوره روح دموکراسی کاملا بر این کشور حاکم است. روز انتخابات به حوزه‌های مختلف رای گیری در تهران سر زدیم و سپس به اصفهان رفتیم تا ببینیم در آنجا چه اتفاقی در حال وقوع است. هر کجا که خواستیم با مردم ارتباط برقرار کنیم هیچ مانعی وجود نداشت. پس از این به تهران برگشتیم و شاهد بی نظمی‌ها بودیم . تصویر کاملی در ذهنمان ایجاد شده بود که چه اتفاقی در حال وقوع است.

البته انتخابات ایران از امور داخلی این کشور است. اما به نظر من با توجه به قانون اساسی ایران، کلیه اقداماتی که مامورین امنیتی این کشور انجام دادند صحیح و به جا است. سیاست مقام‌های ایران هم کاملا صحیح است. آنها دارند کاری می‌کنند که جلوی فروپاشی کشور و حاکمیت آنارشیسم را بگیرند.

با توجه به تظاهرات گسترده مردم پس از انتخابات، آیا نظرتان هنوز هم تغییر نکرده است؟ شما هنوز هم بر این اعتقادید که نتایج اعلام شده منعکس کننده آرای واقعی مردم بوده‌ است؟

بر اساس نتایج رسمی، نزدیک به یک سوم افراد واجد شرایط رای خود را به رقبای رئیس جمهور فعلی ایران داده‌اند که اکثرا از اهالی تهران و جوانانی هستند که طرفدار اصلاحات‌اند. با توجه به اتفاقات کنونی و وضعیت بغرنجی که در ایران به وجود آمده، هدف از اقداماتی که مقام‌های رسمی و آقای احمدی نژاد انجام می‌دهند و نیز اطلاعیه آقای خامنه ای برای برقراری آرامش در کشور و بازگرداندن ثبات است. هر چند که ممکن است شنیدن این حرفها سخت باشد.

ما سال ۱۹۹۱ را در روسیه از یاد نمی‌بریم، که عملا با وعده آزادی و اصلاحات لیبرال کشور خود را از دست دادیم.

شما که کارشناس قانون اساسی ایران هستید حتما می‌دانید که بر اساس همین قانون، تشکیل اجتماعات و راهپیمایی بدون حمل سلاح وبه شرط آنکه مخل مبانی اسلام نباشد آزاد است، پس چرا حکومت ایران این تجمعات را سرکوب می‌کند؟

کارل اشمیت، حقوقدان آلمانی، صاحب نظریه ای است که بر اساس آن در وضعیت بحرانی باید تصیمی گرفت که این تصمیم برتر از قوانینی است که در شرایط عادی به یک جامعه نظم می‌دهد. حتی بالاتر از قانون اساسی است. توجیه این تصمیم دنبال کردن همان هدف قانون اساسی یعنی حفظ نظام و وضع موجود است.

شما را به عنوان محافظه کار افراطی و مبارز با لیبرالیسم می‌شناسند. آیا نظرتان راجع به انتخابات ایران بی‌طرفانه است؟

نه، باید بگویم که این نظریه شخصی من است و من از صمیم قلب از اصول محافظه کارانه نظام جمهوری اسلامی ایران حمایت می‌کنم. اما در عین حال سعی داشتم که بی‌طرف باشم و حتی به ایران رفتم تا مشاهدات عینی خود را از وضعیت روند انتخابات از نزدیک داشته باشم و بی‌اساس حرفی نزنم . تا پس از بازگشتم تحلیل مستقلی از خودم ارائه دهم.

شما گفته‌اید که رسانه‌های غربی، موضوع تخلفات انتخاباتی و تظاهرات پس از آن در ایران را بزرگ‌نمایی کرده‌اند، این در حالی است که روسیه اصلا به جز چند خبر مختصر، چیز دیگری در این زمینه منتشر نکرد. دلیل آن چیست ؟

فکر می‌کنم رسانه‌ها و مقام‌های روسیه طرف احمدی نژاد را گرفته‌اند. اولین دلیل ما برای این امر همان تجربیاتی است که در کشور خودمان داشتیم و برای ما هم اتفاقات مشابهی رخ داده بود و ما به شدت به انقلاب‌های مخملی آلرژی داریم.
  • 16x9 Image

    آنا رایسکایا

    آنا رایسکایا گزارشگر رادیوفرداست که ضمن پوشش گزارش‌های روسیه، و اوکراین، خبرها و موضوعات مرتبط با ایران در این کشورها را گزارش می‌دهد.

XS
SM
MD
LG