لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۷

«تنوع ترکیب جمعیت در اطراف بیت آیت‌الله منتظری»


بیت آیت الله منتظری در قم
بیت آیت الله منتظری در قم
آيت‌الله حسينعلی منتظری، از مراجع تقليد شيعه در قم و از مهمترین روحانیون منتقد حکومت، شنبه شب، در سن ۸۷ سالگی، درگذشت.

بر اساس اعلام دفتر آیت‌الله منتظری، مراسم تشییع و خاکسپاری این مرجع شیعه، ساعت نه صبح روز دوشنبه از مقابل دفتر وی در قم، به سمت حرم فاطمه معصومه برگزار خواهد شد.

رشید اسماعیلی، از دانشجویان لیبرال، در قم درباره شخصیت‌هایی که برای گفتن تسلیت به خانواده آیت‌الله منتظری، به منزل این مرجع تقلید مراجعه کرده‌اند، به رادیو فردا می‌گوید: منزل آیت الله منتظری و کوچه‌های اطرافش مملو از مردمی است که از هواداران و مقلیدین ایشان بودند و از شهرهای مختلف و از شهر قم آمده‌اند و مدام هم به این جمعیت افزوده می‌شود.

از شخصیت‌هایی که تا کنون برای عرض تسلیت و ادای احترام در بیت ایشان حضور داشته‌اند می‌توانم از آیات اعظام و مراجع تقلیدی مثل آیت‌الله صافی گلپایگانی ، آیت‌الله صانعی، آیت‌الله موسوی اردبیلی و آیت‌الله شبیری زنجانی ، نام ببرم.

چهره‌های معروفی از روشنفکران دینی و روشنفکران سکولار در بین جمعیت دیده می‌شوند. من خودم شخصا آقای دولت احمدی را دیدم که در بین جمعیت حضور داشت. آقای عمادالدین باقی ، محمد جواد مظفر و هادی قابل و جمعی دیگر از چهره‌های سیاسی و فکری هم در اطراف بیت ایشان حاضر بودند.

چیزی که مورد توجه است تنوع ترکیب جمعیت حاضر در اطراف بیت ایشان است این جمعیت هم در نوع تنوع افراد، هم در چهره‌های حاضر، و طیف‌های مختلف از نیروهای سیاسی قابل توجه است.

بر اساس برخی گزارش‌ها که در رسانه‌های اصلاح طلب منتشر شده است گویا مقام‌های حکومتی خواهان این بوده‌اند که پیکر آیت الله منتظری همین امروز به خاک سپرده شود؟

بله. اینجا هم برخی از منابع نزدیک به بیت آیت‌الله منتظری فشارهای موجود را تایید کردند. گویا به هر حال هراس از این است که چون فردا قرار است تشیع جنازه انجام شود مردم بتوانند خودشان را برسانند. به هر حال گویا این مسئله صحت داشته است.

اما به هر حال بیت آیت‌الله منتظری رسما اعلام کرده است که تشیع جنازه ایشان فردا صبح ساعت نه از محل بیت ایشان به سمت محوطه آرمگاه حضرت معصومه برگزار خواهد شد و ایشان طبق وصیت خودشان در کنار فرزندش مرحوم محمد منتظری به خاک سپرده خواهند شد.

آیا پس از اعلام درگذشت آیت‌الله منتظری از سوی مقام‌های حکومتی و یا رهبر جمهوری اسلامی، نماینده‌ای هم برای عرض تسلیت به خانواده ایشان اعزام شده بود؟

از سوی مقامات دولتی و حکومتی هیچ مقامی برای عرض تسلیت حاضر نشد. البته این امر خلاف انتظار هم نبود و اطرافیان و دوستداران آیت الله منتظری هم چنین انتظاری را نداشتند. عملکرد ایشان و استقلالی که از حوزه قدرت داشتند، ایستادگی‌شان در برابر کج‌روی‌های حاکمیت، با توجه به شناختی که ما از حاکمیت داریم جای چنین انتظاری را هم باقی نمی‌گذاشت.

البته این مایه تاسف بیشتر است وقتی که بدانیم بسیاری از مقامات ارشد فعلی نظام جمموری اسلامی ایران از شاگردان آیت‌الله منتظری بوده‌اند. ولی گویا طعم قدرت و بازی قدرت، انسان‌ها را به جایی می‌کشاند که بسیاری از اصول انسانی را هم فراموش کنند و رعایت نکنند.

شما که الان در قم و در منزل آیت‌الله منتظری به سر می‌برید به طور کلی جو عمومی شهر قم را چطور ارزیابی می‌کنید؟

فضای شهر نسبتا آرام است. اگر چه حضور نیروهای امنیتی به خوبی حس می‌شود . اطراف بیت آیت‌الله منتظری هم نیروهای پلیس حضور دارند. انتهای کوچه بسته شده و یک طرفه شده است.

اما من امیدوارم حاکمیت بعد از این همه فشاری که بر آیت‌الله منتظری و بیت ایشان وارد شد، حداقل اجازه یک تشیع جنازه آرام را آن جور که شایسته شخصیت ایشان است و خواست همه هواداران ایشان است، بدهد.
  • 16x9 Image

    روزبه بوالهری

    روزبه بوالهری که فعالیت خود را به عنوان روزنامه‌نگار از سال ۱۳۶۸ آغاز کرده، از اسفند سال ۱۳۸۴ به تحریریه رادیو فردا پیوست.

    او که پیش از پیوستن به رادیوفردا، در شماری از روزنامه‌های ایران نیز به عنوان دبیر سرویس بین‌الملل فعالیت کرده، در کنار تهیه خبر و گزارش، برنامه هفتگی کارنامه را تهیه می‌کند که به مسائل کارگران، معلمان و فعالان صنفی در ایران می‌پردازد.

XS
SM
MD
LG