لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۵۳

روزنامه‌های یکشنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۸۹


روزنامه خراسان از مهاجرت روزانه ۸ دانش آموخته دكترا و كارشناسى ارشد از ايران خبر داده است.

عليرضا سليمى عضو كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شوراى اسلامى با تاكيد بر « روند نگران كننده خروج نخبگان از كشور » به اين روزنامه گفته كه «بررسى ها نشان مى دهد از ابتداى سال ۸۸ در هر روز ۳ دانش آموخته دوره دكترا و ۵ دانش آموخته كارشناسى ارشد به خارج از كشور مهاجرت كرده اند كه اين وضعيت بسيار نگران كننده است.»

اين نماينده مجلس همچنين از تشكيل جلسه ويژه براى بررسى مهاجرت نخبگان با حضور نماينده ۱۲ دستگاه ها دولتى و حكومتى از جمله « وزارت خانه هاى علوم، اطلاعات، بهداشت، امور خارجه، بنياد ملى نخبگان و اعضاى كميسيون آموزش » خبر داده و گفته « در اين جلسه سياست هاى كلى در ارتباط با مقابله با خروج نخبگان بررسى شد و راهكارهايى از جمله افزايش حمايت هاى مالى، اجتماعى، حمايت هاى معنوى و سياسى براى برون رفت از اين وضعيت پيشنهاد شد. »

آقاى سليمى گفته است « به نظر مى رسد كوتاهى دستگاه هايى از جمله وزارت علوم و بنياد نخبگان در ارائه حمايت ها و ناهماهنگى بعضى وزارت خانه ها باعث تشديد معضل مهاجرت نخبگان از كشور شده است. »

روزنامه خراسان با نقل آمار صندوق بين المللى پول نوشته كه سالانه ۱۸۰ هزار تحصيل كرده از ايران خارج مى شوند.

احضار نماينده سنندج به دادگاه انقلاب با شكايت دولت

روزنامه تهران امروز از احضار يك نماينده مجلس به دادگاه انقلاب تهران خبر داده و نوشته « نماينده سنندج ، كامياران و ديواندره با شكايت دولت » به دادگاه احضار شده است.

به نوشته اين روزنامه « استاندارى كردستان و نهاد رياست جمهورى طى شكايتى از طريق دادستان انقلاب خواستار محاكمه عبدالجبار كرمى نماينده سنندج، كامياران و ديواندره به اتهام برخورد و توهين آشكار به دولت و مسئولين كشور و استان شده اند. »

اين روزنامه نوشته كه درعين حال آقاى كرمى نيز اعلام كرده كه به هيچكس توهين يا اهانت روا نداشته و فقط در راستاى ايفاى وظايف نمايندگى و نظارت مبتنى بر آن عمل و اقدامات و برخوردهاى خود را در چارچوب قانون و براى تلاش در جهت احقاق حقوق موكلين و رسالت سنگين وكالتى كه مردم بر دوش او نهاده‌اند انجام داده و خواهد داد.

معاون حقوقى دولت در روزهاى اخير از شكايت عليه الياس نادران يكى ديگر از نمايندگان مجلس شوراى اسلامى خبر داده بود.

آقاى نادران نماينده تهران در مجلس شوراى اسلامى دو هفته پيش الياس با ذكر نام محمدرضا رحيمى معاون اول محمود احمدى نژاد ، وى را به عنوان « سر دسته شبكه فساد اقتصادى فاطمى » معرفى كرده بود.

« تحزب در سى سى يو »

روزنامه جام جم در گزارشى با عنوان « تحزب در سى‌سى‌يو » از قول فعالان سياسى نوشته «جريانى درصدد حذف تحزب در كشور هستند. »

اين روزنامه با اشاره به اينكه « تحزب در ايران بعد از وقايعى كه پس از انتخابات رياست جمهورى دهم رخ داد، مبهم‌ترين دوران خود را سپرى مى‌كند » نوشته كه شايد نگرانى بابت حذف احزاب وقتى جدى شد كه مقام هاى دولتى اظهاراتى مبنى بر لغو پروانه فعاليت احزاب را بيان و بر ضرورت آن تاكيد كرده اند.

روزنامه جام جم با اشاره به گسترش احزاب در دوره رياست جمهورى محمد خاتمى نوشته كه نگرانى احزاب سياسى پس از به قدرت رسيدن احمدى نژاد شدت گرفت، با قطع يارانه احزاب از سوى دولت نهم اوج گرفته و در ماه هاى اخير نيز با اظهارات مقام هاى دولتى بر بازنگرى در قانون احزاب و انحلال برخى از احزاب فعلى تشديد شده است.

به نوشته اين روزنامه از زمان تصويب قانون احزاب در اوايل دهه ۶۰ تاكنون بيش از ۲۵۰ حزب در قالب احزاب، كانون‌ها، جمعيت‌ها، مجامع،و تشكل‌ها از كميسيون ماده ۱۰ احزاب پروانه فعاليت گرفته‌اند؛ اما براساس اعلام دبيرخانه خانه احزاب ايران، « هم‌اكنون فقط ۶۰ درصد احزاب ثبت شده و داراى پروانه فعاليت، در ۳ جبهه و خط‌مشى سياسى‌‌ ـ اجتماعى عمده شامل اصولگرايان، اصلاح‌طلبان و اعتداليون » فعاليت مى كنند.

روزنامه جام جم در عين حال « احزاب را پيش برنده و ضربه گير نظام » توصيف كرده و با تاكيد براينكه « هيچ چيز جاى احزاب را در اداره كشور نمى‌تواند بگيرد » نوشته «نكته مهم آن است كه تمام فعالان سياسى و وابستگان احزاب مختلف معتقدند تعطيلى گروه‌هاى سياسى موجب از ميان رفتن نشاط سياسى مى‌شود. »

تشديد نظارت نيروى انتظامى بر سازمان هاى غير دولتى

روزنامه كيهان به نقل از جانشين فرمانده نيروى انتظامى تهران از آغاز طرح هاى امنيتى و عملياتى اين نيرو در تهران و از جمله طرحى براى نظارت بيشتر بر ان.جى.او ها خبر داده است.

به نوشته اين روزنامه محمدرضا عليپور كه روز شنبه به عنوان جانشين فرمانده نيروى انتظامى در تهران منصوب شد در جلسه معارفه خود با تاكيد براينكه « نظارت بر ان.جى.او ها متولى ندارد » از طرح نيروى انتظامى در اين خصوص سخن گفت و افزود كه « سازمان هاى غير دولتى مختلفى وجود دارند كه نيازمند ساماندهى به صورت متمركز هستيم. »
وى همچنين با اين ادعا كه « نظارت بر سايت هاى اينترنتى بايد تقويت شود » گفت كه « براى حل مشكلات سايت هاى اينترنتى فقط فيلترينگ كافى نيست و بايد نظارت ها در اين زمينه بيش از قبل شود. »

روزنامه كيهان نوشته كه حسين ساجدى نيا فرمانده انتظامى تهران بزرگ نيز اعلام كرد كه به منظور « برقرارى امنيت بيشتر » از جمعه گذشته نيروى انتظامى عملياتى را در تهران آغاز كرده است.

بازگشت مصطفى تاج زاده به زندان اوين با دستور مسئول بازدشتگاه ۲ الف

روزنامه مردم‌سالارى از پايان يافتن مرخصى مصطفى تاج زاده معاون سياسى وزارت كشور در دوره رياست جمهورى محمد خاتمی و عضو شوراى مركزى حزب مشاركت، و بازگشت وى به زندان اوين خبر داده است.

به نوشته اين روزنامه مسئول بند ۲ الف زندان اوين بندى كه تحت نظر سپاه پاسداران اداره مى شود روز شنبه طى تماسى با مصطفى تاج زاده خواستار بازگشت او به زندان اوين شده است.

مسئول بند ۲ الف زندان اوين به مصطفى تاج زاده گفته كه با توجه به اعلام دفتر قاضى صلواتى مبنى بر عدم تمديد مرخصى وى، بايد خود را به زندان معرفى كند.

مصطفى تاج زاده كه چند روز از هفته گذشته را به دليل بيمارى و عوارض ناشى از ماه ها بازداشت موقت در بخش مراقبت هاى ويژه يكى از بيمارستان هاى تهران بسترى شده بود.

روزنامه مردم‌سالارى در همين زمينه نوشته كه آقاى تاج زاده با تشريح روند بيمارى اش به اين مقام زندان اوين گفته با توجه به ضرورت ويزيتش توسط چند پزشك براى تصميم گيرى در مورد عمل جراحى صبح روز يكشنبه خود را به اوين معرفى مى كند.
XS
SM
MD
LG