لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۰۸

روزنامه‌هاى شنبه ۲۲ خرداد ۱۳۸۹


روزنامه تهران امروز شنبه ۲۲ خرداد همزمان با سالگرد انتخابات و آغاز اعتراضات، از قول استاندار تهران خبر داده كه استاندارى تهران مجوزى براى راهپيمايى هواداران ميرحسين موسوى و مهدى كروبى صادر نكرده است.

اين روزنامه نوشته كه مرتضى تمدن از آقاى موسوى و كروبى و احزاب اصلاح طلبى كهدرخواست مجوز راهپيمايى كرده بودند را « جريان فتنه » توصيف كرده و گفته « آن ها درخواست راهپيمايى غير واقعى از استاندارى تهران » داشتند اما « هيچ گونه دليلى نبود كه ما در برابر فضاى عمومى جامعه كه فضاى آرامش و كار و كوشش است مجوز راهپيمايى بدهيم. »

استاندار تهران همچنين راهپيمايى اعتراض آميز را « بحث خنده‌آور راهپيمايى در ۲۲خرداد » خوانده و گفته چون اين راهپيمايى « موضوعيت نداشت لذا براى روز شنبه مجوز هيچگونه تجمعى داده نشده » و هر حركت و تجمعى « تحمل نخواهد شد و با آن برخورد مى شود. »

روزنامه تهران امروز همزمان از ديدار فرماندار شهر رى با دبير شوراى عالى امنيت ملى جمهورى اسلامى درباره مسايل امنيتى تهران و رى خبر داده است.

به نوشته اين روزنامه سعيد جليلى نماينده آيت الله خامنه اى و دبير شوراى عالى امنيت ملى به جعفر فرجى فرماندار شهر رى گفته « شهر رى يك فرصت ويژه براى مقابله با تهديدات امنيتى در پايتخت است. »

روزنامه رسالت نيز با اشاره به بيانيه ميرحسين موسوى و مهدى كروبى مبنى لغو راهپيمايى اعتراض آميز روز شنبه ۲۲ خرداد به دليل عدم صدور مجوز و به خاطر حفاظت از جان مردم از اين بيانيه به عنوان « اقدامى ديرهنگام و با ادبياتى مشابه گروه هاى منافق و سلطنت طلب » نام برده است.

رسالت همچنين ادعا كرده كه موسوى و كروبى مراسم راهپيمايى ۲۲ خرداد را لغو كرده اند « تا اگر چند عنصر افراطى دست به تحريك آشوب طلبانه زدند سران فتنه بهانه اى براى سلب مسئوليت از خود داشته باشند. »

پخش فيلم تخريبى عليه ميرحسين موسوى در شبكه ۳ تلويزيونى دولتى

روزنامه مردمسالارى نيز در سالگرد ۲۲ خرداد از پخش فيلمى براى تخريب ميرحسين موسوى در شبكه ۳ تليويزيون دولتى ايران خبر داده و نوشته « اين اقدام در آستانه سالگرد انتخابات و همچنين بايكوت كامل خبرى راجع به ميرحسين در يكسال گذشته، آن هم از سوى شبكه سوم سيما و در زمانى كه كشور شديدا به آرامش نياز دارد ، بحث برانگيز است. »

به نوشته اين روزنامه فيلم پخش شده به بازخوانى دوره نخست وزيرى ميرحسين موسوى به بهانه سالگرد رسيدن آيت الله خامنه اى به رهبرى حملات تندى به ميرحسين موسوى شده است.

مردمسالارى تاكيد كرده كه اين فيلم « با هدف تخريب عملكرد موسوى در سال هاى انتهايى دهه ۶۰ به واقع نوعى تهييج برخى طرفداران او و البته آغاز نوعى تنش در جامعه است تنشى كه گويا برخى مديران و رسانه اى هاى » حكومتى از وجود آن منتفع مى شوند.

ادعاى فرمانده نيروى انتظامى؛ حمله يگان هاى ويژه به كوى دانشگاه خودسرانه بود

روزنامه ابتكار در شماره شنبه ۲۲ خرداد خود بخشى مصاحبه فرمانده نيروى انتظامى با هفته نامه سروش وابسته به صدا و سيما را در سالگرد منتشر كرده و نوشته كه اسماعيل احمدى مقدم در ادعايى جديد گفته كه حمله يگان هاى ويژه نيروى انتظامى در شامگاه ۲۴ خرداد سال ۱۳۸۸ به كوى دانشگاه تهران « خودسرانه » بوده و خودش نيز به آن انتقاد دارد.

اين روزنامه همچنين نوشته كه فرمانده نيروى انتظامى خواستار استقرار دائمى نيروى انتظامى تحت عنوان « حضور پيشگيرانه » در دانشگاه و محيط هاى دانشجويى شده و گفته كه چنين كارى « يكى از راه هاى جلوگيرى از وارد آمدن خسارت‌هاى بيشتر » است.

ادامه واكنش هاى مقامات حكومتى به قطعنامه ۱۹۲۹ شوراى امنيت سازمان ملل

روزنامه هاى همشهرى و جهان صنعت از ناهماهنگى ميان محمود احمدى نژاد و معاون وى على اكبر صالحى در واكنش به تصويب قطعنامه تحريم هاى تازه در شوراى امنيت سازمان ملل خبر داده اند.

روزنامه همشهرى در همين خصوص نوشته كه محمود احمدى نژاد كه به فاصله يك روز تصويب قطعنامه ۱۹۲۹ شوراى امنيت عليه جمهورى اسلامى به جاى شركت در اجلاس گروه شانگهاى در تاشكند به شهر شانگهاى چين سفر كرده تا از نمايشگاهى ديدن كند در پاسخ به پرسشى درباره اينكه با توجه به راى مثبت چين به تحريم ايران، آيا دولت ايران قصد دارد رابطه‌اش را با چين كاهش دهد؟ گفته « رابطه ما با چين رابطه خوبى است و دليلى براى كنترل و تضعيف اين رابطه وجود ندارد؛ همان‌طور كه در سخنان قبلى گفتم مشكل، آمريكاست. »

روزنامه همشهرى نوشته كه همزمان على اكبر صالحى معاون محمود احمدى نژاد و رئيس سازمان انرژى اتمى با انتقاد شديد از چين به خاطر راى مثبتش به قطعنامه جديد شوراى امنيت عليه حكومت ايران، گفته « از چين تعجب مى‌كنيم كه با وجود سابقه‌ تاريخى و فلسفى‌اش و به رغم عظمتش دچار سلطه‌پذيرى است و براى رفع مشكلات خودش، رفتارى را نشان مى‌دهد كه قطعا بر اذهان مسلمين اثرگذار است و چين روزى بيدار مى‌شود كه ديگر دير خواهد بود. »

روزنامه جمهورى اسلامى نيز در سرمقاله خود با عنوان « قطعنامه چهارم و شرايط جديد » نوشته « تركيب آراء در جلسه بررسى قطعنامه چهارم در شوراى امنيت سازمان ملل نشان داد واقعيت‌هاى موجود در صحنه بين الملل با آنچه در تحليل‌ها و ارزيابى‌هاى متوليان سياست خارجى ما وجود دارد متفاوت است. »

اين روزنامه با اشاره به اينكه « تعدادى از كشورهاى آفريقائى و آسيائى، كه دولتمردان آن ها با اظهارات خود در مقاطع مختلف خود را دوستان صميمى جمهورى اسلامى ايران وانمود مى‌كنند، عليرغم برخوردارى‌هائى كه كشورهايشان از رهگذر رابطه با كشورمان دارند »، به قطعنامه شوراى امنيت سازمان ملل رأى موافق دادند نوشته « اين واقعيت تلخ نشان مى‌دهد متوليان سياست خارجى كشورمان بايد در عملكرد خود تجديدنظرى اساسى بعمل آورند و روشى را در پيش بگيرند كه در تعامل با دولت‌هاى مختلف حداقل به اندازه آنچه سرمايه گذارى مى‌كنند دستاورد داشته باشند. »

نامه آيت الله طاهرى اصفهانى به حسن خمينى

روزنامه آرمان نامه آيت الله جلال الدين طاهرى اصفهانى امام جمعه سابق اصفهان به حسن خمينى را منتشر كرده و نوشته « امام جمعه پيشين اصفهان، در پيامى خطاب به حجت الاسلام سيد حسن خمينى، يادگار آيت الله خمينى حرمت شكنى گروهى اندك را در روز ۱۴ خرداد محكوم كرد. »

آقاى طاهرى اصفهانى در نامه خود برهم زدن سخنرانى حسن خمينى در مراسم سالگرد آيت الله خمينى از سوى هواداران دولت را « اهانت بى سابقه و گستاخانه » نام برده و آن را « در تاريخ انقلاب بى نظير و تامل برانگيز » خوانده است.

وى همچنين عاملان اين وقايع را كسانى معرفى كرده كه « نعمت خوار سفره آيت الله خمينى » شده اند ، و به حسن خمينى نوشته « اينجانب با دلى اندوهبار بار ديگر خطر را يادآورى مى‌كنم و از خداوند مى‌خواهم هدايت سكان كشور و انقلاب را خود قبول فرمايد. »

آقاى طاهرى اصفهانى كه از سال هاى پيش از انقلاب نماينده آيت الله خمينى و امام جمعه اصفهان بود خود در سال ۱۳۸۱ با انتشار نامه اى اعتراض آميز خطاب به آيت الله خامنه اى از نمايندگى ولى فقيه و امات جمعه اصفهان استعفا داده است.

روزنامه آرمان همچنين خبر داده كه آيت الله راستى كاشانى ، آيت الله زرندى و همچنين آيت الله وحيد خراسانى از مراجع تقليد كه پدر همسر صادق لاريجانى رئيس فعلى قوه قضائيه نيز هست ، با انتشار بيانيه هايى بر هم زدن سخنرانى حسن خمينى در مراسم ۱۴ خرداد را محكوم كرده اند.

ويژه نامه هايى عليه جنبش سبز

در غياب روزنامه هاى مستقل و اصلاح طلب كه بسيارى از آن ها از جمله روزنامه هاى اعتماد ملى ، كلمه سبز ، سرمايه و اعتماد در ماه گذشته توقيف شده اند ، روزنامه هاى نزديك به جناح حاكم در شماره روز شنبه ۲۲ خرداد به انتشار مطالب و ويژه نامه هايى عليه جنبش اعتراضى پس از انتخابات و عليه ميرحسين موسوى و مهدى كروبى اقدام كرده اند.

روزنامه جام جم در همين خصوص مصاحبه اى با حائرى شيرازى امام جمعه سابق شيراز منتشر كرده و نوشته كه « انتخابات ۲۲ خرداد ۸۸ به پالايش انقلاب منجر شد. »

روزنامه تهران امروز مصاحبه اى از محمد باقر قاليباف در ارتباط با اعتراضات پس از انتخابات منتشر كرده و با انتشار تحليلى درباره نسبت فعلى ميرحسين موسوى با حكومت اسلامى نوشته ميرحسين موسوى « قائل به بهره‌گيرى از ظرفيت لايه‌هاى سنتى و ميانجى سياسى نيست، كار تشكيلاتى و رسانه‌اى را در فضايى متفاوت دنبال مى‌كند و به طور مستمر بر غلظت اپوزيسونى گفتمانش در برابر همه لايه‌هاى نظام مى‌افزايد. »

اين روزنامه همچنين با تاكيد بر « دقت و اهتمام در گسترده كردن سبد مخاطبان» به عنوان «يك ويژگى رفتارى شاخص ميرحسين موسوى در پيش انتخابات » تاكيد كرده كه موسوى توانست « لايه‌هايى از اصولگرايان » را نيز به خود جلب كند و البته به ادعاى روزنامه تهران امروز آقاى موسوى به دليل اعتراض به نتايج انتخابات و رويدادهاى يك سال اخير « اكنون در راهى بى‌بازگشت قرار گرفته است. »

روزنامه رسالت نيز مصاحبه اى با قاسم روانخبش از شاگردان محمدتقى مصباح يزدى و ازنزديكان به محمود احمدى نژاد درباره نتايج سركوب اعتراضات پس از انتخابات منتشر كرده و به نقل از وى نوشته « عبور از فتنه سبز، نظام اسلامى را قدرتمندتر ساخت. »

روزنامه كيهان نيز سرمقاله خود را به آنچه « فصل ۸ ماهه » اعتراضات پس از انتخابات ناميده اختصاص داده و آن را برابر با ۸ سال جنگ با عراق توصيف كرده است.
XS
SM
MD
LG