لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۱۵

روزنامه‌هاى دوشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۸۹


اظهارات تازه اكبر هاشمى رفسنجانى كه در آن رييس مجمع تشخيص مصلحت و رييس مجلس خبرگان براى نخستين بار از تمايلش به كناره گيرى سخن گفته در روزنامه هاى دوشنبه ۳۱ خرداد ماه بازتاب گسترده اى داشته است.

روزنامه آرمان در صفحه نخست خود با انتشار عكسى از آقاى هاشمى رفسنجانى از قول وى نوشته « مايلم كناره گيرى كنم. »

اين روزنامه در ادامه نوشته « اگر چه هاشمى رفسنجانى در گفت‌وگويى نخستين بار در عمر سياسى خود، براى كناره‌گيرى از قدرت اعلام آمادگى مى‌كند اما بلافاصله گفته : مى‌ترسم عوارض بد سياسى داشته باشد و به نوعى قهر تلقى شود. »

روزنامه تهران امروز تيتر « توضيحات هاشمى درباره نامه به رهبر انقلاب » را براى اظهارات تازه رييس مجلس خبرگان برگزيده و نوشته « هاشمى رفسنجانى در گفت‌وگويى با «ماهنامه مديريت ارتباطات» توضيحاتى را در خصوص نامه خود به رهبر انقلاب قبل از انتخابات داده و تاكيد كرده كه مايل است از مسئوليت هاى سياسى خود كناره‌گيرى كند، اما مى ترسد كه عوارض بد سياسى داشته باشد.»

اين روزنامه با اشاره به اختلاف هاشمى رفسنجانى با احمدى نژاد از قول رئيس مجمع تشخيص مصلحت درباره اتهامات وارده به وى و خانواده اش از سوى محمود احمدى نژاد در مناظره تلويزيونى انتخابات سال ۸۸ نوشته « متاسفانه در مناظره، آقاى احمدى‌نژاد حرف‌هايى را زده بود كه غيرواقعى بود، انتظار من و همه دلسوزان واقعى نظام اين بود كه رهبرى عكس‌العمل نشان دهند. چون من تنها نبودم. »

به نوشته روزنامه تهران امروز هاشمى رفسنجانى همچنين گفته « در آن مناظره شما نوعى ستيز با روحانيت را مشاهده كرديد كه به بهانه مخالفت با من، آقاى خاتمى، آقاى ناطق نورى و آقاى كروبى كه روساى جمهورى و روساى مجلس بوديم، همه دستاوردهاى انقلاب را حراج گذاشت و اينگونه القا كرد كه روحانيت در اداره جامعه كارايى ندارد. »

روزنامه كيهان اما به رغم اينكه طى يك سال اخير بارها حملات و اتهاماتى را به هاشمى رفسنجانى وارد كرده ضمتن انتشار بخش هايى از سخنان اخير وى به موضوع تمايل رييس مجلس خبرگان از سمت هاى سياسى توجهى نشان داده و در عوض بخشى از سخنان هاشمى رفسنجانى درباره اختلاف وى با محمود احمدى نژاد و توصيه آيت الله خامنه اى به وى را برجسته كرده است.

اين روزنامه نوشته كه آيت الله خامنه اى پس از انتشار نامه هاشمى رفسنجانى خطاب به خودش درباره فضاى تخريبى در انتخابات رياست جمهورى به رييس مجلس خبرگان گفته بود « اگر جاى شما بودم نامه را قبل از انتخابات منتشر نمى كردم. »

« اعدام ريگى نماد اقتدار نظام »

روزنامه هاى خراسان ، تهران امروز و رسالت خبر ضمن انتشار خبر اعدام عبدالمالك ريگى رهبر گروه جندالله در صفحه خود درباره حواشى اين اعدام اخبار و تحليل هايى منتشر كرده اند.

روزنامه تهران امروز با تيتر « پايان شيطان » خبر اعدام عبدالمالك ريگى در زندان اوين تهران را منتشر كرده و نوشته « اگر چه زمان دقيق اعدام عبدالمجيد ريگى معروف به عبدالمالك پيش از اين اعلام عمومى نشده بود، اما خانواده تعدادى از جانباختگان حوادث ريگى در اين مراسم حضور داشتند. »

اين روزنامه همچنين نوشته كه ماموران وزارت اطلاعات بعد از كشته شدن سرتيپ پاسدار نورعلى شوشترى و و برخى ديگر از همكارانش از سوى گروه جندالله حركت اطلاعاتى خود را براى دستگيرى عبدالمالك ريگى آغاز كرده و سوم اسفند ماه ۸۸ وى را دستگير كرده بودند.

روزنامه تهران امروز با اشاره به اينكه عبدالمالك ريگى سنى و از قبايل بلوچ بوده نوشته « اقدامات اين گروه نبايد موجب شكل‌گيرى نگرشى منفى نسبت به قوم باسابقه و زحمتكش بلوچ شود. »

روزنامه خراسان نيز نوشته كه اتهام رهبر اعدام شده گروه جندالله كشتن « ۱۵۴ نفر از نيروهاى انتظامى و مردم » در فاصله سال ۸۲ تا ۸۸ بوده و از قول حسينعلى شهريارى نماينده زاهدان در مجلس شوراى اسلامى درباره وضعيت سيستان و بلوچستان پس از اعدام ريگى نوشته « بايد براى رفع معضلات اين چنينى ضمن مقابله جدى با معضل بيكارى در استان به توسعه و رونق و آبادانى اين منطقه توجه بيشتر و جدى تر كرد. »

روزنامه رسالت سرمقاله روز دوشنبه خود را به اعدام عبدالمالك ريگى اختصاص داده و از ان با عنوان « نمادى زيبا از اقتدار نظام » ياد كرده است.

اين روزنامه دستگيرى و اعدام عبدالمالك ريگى را « نشان ظرفيت بسيار بالاى نظام » توصيف كرده و نوشته « اعدام عبدالمجيد ريگى (عبدالمالك) در سحر گاه روز يك شنبه نشان داد كه نظام در برابر توطئه دشمنان خارجى و بازى خوردگان آنان در داخل كشور هيچ گاه مماشات نكرده و براى ايجاد امنيت مردم در مقابل ستمگران، حاضر به پرداخت هر هزينه اى است. »

اتهام روزنامه هاى حامى دولت به نمايندگان مجلس به خاطر تصويب وقف دانشگاه آزاد

روزنامه هاى مردمسالارى و خراسان از موافقت مجلس شوراى اسلامى با وقف دانشگاه آزاد و ابطال مصوبه شوراى عالى فرهنگى در باره اساسنامه جديد دانشگاه آزاد اسلامى خبر داده اند.

به نوشته اين روزنامه ها مجلس شوراى اسلامى روز دوشنبه به رغم مخالفت نمايندگان حامى دولت محمود احمدى نژاد با تصويب « طرح حمايت از تاسيس و تقويت موسسه ها و مراكز آموزش عالى غيردولتى » از جمله مقرر كردند كه « اساسنامه اوليه دانشگاه ها كه با آن آغاز به كار كرده اند، معتبر است » و « هرگونه تغيير در اساسنامه نيز بايد با پيشنهاد هيات موسس و تصويب شوراى انقلاب فرهنگى صورت گيرد.»

روزنامه خراسان با اشاره به اينكه « اگر چه ابتدا از سوى برخى از نمايندگان مطرح مى شد كه اين طرح به صورت كلى است و ربطى به دانشگاه آزاد ندارد » نوشته كه در حين تصويب اين طرح « عباسعلى نورا، نماينده زابل طى پيشنهادى با اشاره به اين كه طرح مذكور مرتبط با دانشگاه آزاد است، خواهان افزودن يك تبصره الحاقى به اين طرح شد كه به تصويب صحن علنى رسيد و وقف اموال آموزش عالى و غيردولتى، غيرانتفاعى و ديگر موسسه هاى غيردولتى غيرآموزشى كه هيئت موسس يا هيئت امناى آن ها حق تصرف مالكانه نسبت به آن را دارند و تا تاريخ تصويب اين قانون صيغه وقف آن جارى شده و در آينده جارى شود، معتبر است.»

روزنامه هاى كيهان و رسالت به شدت با تصويب اين طرح در مجلس مخالفت كرده اند و روزنامه كيهان در تيتر اصلى روز دوشنبه خود نمايندگان مجلس را مورد اتهام قرار داده و نوشته كه « موافقت ۱۳۴ نماينده باوقف دانشگاه آزاد سئوال برنگيز است. »

روزنامه رسالت نيز با انتشار بخش هايى از سخنان آيت الله خامنه اى در سال هاى گذشته درباره شوراى عالى انقلاب فرهنگى نوشته « مجلس نبايد تصميم شوراى عالى انقلاب فرهنگى را نقض كند. »

رونمايى از اسكناس ۱۰ هزار تومانى

روزنامه جام جم خبر داده كه روز سه شنبه اول تيرماه اسكناس ۱۰ هزار تومانى به عنوان درشت ترين اسكناس كشور در مراسمى با حضور مسئولان بانك مركزى رونمايى مى‌شود.
اين روزنامه نوشته كه مراسم رونمايى از اسكناس ۱۰ هزار تومانى با حضور محمود بهمنى رئيس كل بانك مركزى و مسئولان بانك مركزى و پس از بازديد از سازمان توليد اسكناس برگزار مى شود تا پس از آن در « فاز اول حداقل ۱۵۰ ميليون قطعه اسكناس ۱۰ هزار تومانی طى سه ماه وارد بازار شود. »
XS
SM
MD
LG