لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۶:۱۳

روزنامه‌هاى يک‌شنبه ۱۳ تير ۱۳۸۹


روزنامه آرمان تيتر نخست شماره يك شنبه خود را به « انتقاد هاشمى رفسنجانى از اهانت به مجلس » اختصاص داده و نوشته « رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام خواستار جلوگيرى مسئولان از دعواهاى بى نتيجه سياسى و جناحى شد. »

به نوشته اين روزنامه اكبر هاشمى رفسنجانى در جلسه روز شنبه مجمع تشخيص مصلحت با اشاره به افزايش تحريم ها و فشار بين المللى به جمهورى اسلامى گفته « مسئولان در دولت ، قواى مقننه و قضائيه و ساير دستگاه‌ها ، مراكز و نهادها بايد تلاش كنند از حركات افراطى ، تندروى ‌ها و دعواهاى بى نتيجه و بى اثر سياسى و جناحى و باندى جلوگيرى كنند. »

وى همچنين با « محكوم كردن اهانت به ساحت مجلس شوراى اسلامى و رئيس آن » از اقدامات افراطى حاميان دولت محمود احمدى نژاد انتقاد كرده و گفته « انتظار مى رود مراقبت شود حركات نسنجيده و افراطى گروه خاصى موجب تضعيف قواى سه گانه ، نهادهاى رسمى و مسئولان در كشور نشود. »

روزنامه مردمسالارى نيز هشدار يكى از نمايندگان مجلس نسبت به تندروى را منعكس كرده و از قول وى خطاب به حاميان دولت نوشته « مراقب باشيد ابزار دست بيگانگان نشويد. »

به نوشته اين روزنامه غلامرضا مصباحى مقدم كه خود از روحانيان نزديك به جناح حاكم به شمار مى رود درباره تشديد انتقادات و برخى ابرازمخالفت ها نسبت به مجلس و رييس آن گفته « به برادرانى كه اين حركت ها را انجام مى دهند هشدار مى دهم كه توجه كنيد مبادا مسائل تسويه حساب هاى گروهى ، جناحى و خطى موجب شود كه نيروهاى انقلاب اسلامى را مخدوش كنيد و آن ها را حذف يا حداقل براى مديريت و مسووليت آن ها چالش ايجاد كنيد. »

روزنامه مردمسالارى نوشته كه آقاى مصباحى مقدم با تائيد اختلاف درونى در جناح حاكم گفته « در درون جريانات مختلف اصولگرا نيز اختلاف نظر وجود دارد » اما « اختلاف نظرها نبايد منجر به ايجاد شكاف، شقاق، دودستگى ها، ايستادن درمقابل يكديگر و حذف يكديگر شود. »

« اجراى احكام اسلامى جاى اعمال عاطفه نيست »

روزنامه كيهان سخنان جديد آيت الله مصباح يزدى در باره ضرورت اجراى احكام اسلامى و برخورد با مردم را منتشر كرده و نوشته « كارفرهنگى جاى خود دولت وظيفه جلوگيرى دارد. »

به نوشته اين روزنامه مصباح يزدى در ديدار با اعضاى بسيج دانشجويى درباره برخورد نيروهاى انتظامى با زنان و جوانان به اتهام بدحجابى گفته « هنگامى كه اين مساله مطرح مى شود عده اى مى گويند مگر مى شود با مردم مبارزه كرد و با استناد به آيه "لااكراه فى الدين" مى گويند دين براى فشار نيست » اما « قرآن كريم مى فرمايد اگر پسر و دخترى عمل منافى عفت انجام دادند بايد در حضور مردم به آن ها ۱۰۰ تازيانه زد ، و سپس سفارش مى كند كه مبادا تحت تاثير عاطفه قرار بگيرد و اين نشان مى دهد كه اجراى احكام جاى اعمال عاطفه نيست ، بلكه بايد قاطعانه برخورد كرد. »

روزنامه كيهان همچنين نوشته كه مصباح يزدى با تقدير از برخوردهاى تند نيروى انتظامى با زنان و جوانان در خيابان ها و شهرها گفته « حضرت على با تازيانه وارد بازار مى شد و اگر از كسى خلافى سرمى زد وى را تازيانه زده و تعزير مى كرد. »

اين روحانى تندور همچنين با تاكيد براينكه « كسى كه در مقابل قانون ايستادگى مى كند بايد پليس با وى مقابله كند مساله چه امنيتى باشد و چه غيرامنيتى » گفته « انقلاب اسلامى براى اجراى احكام الهى در جامعه بود و اگر هدف ما اجراى دينى بود كه در كليساها و معابد برقرار است، پس براى چه انقلاب كرديم. »

ديدار خامنه اى با مسئولان صدا و سيما

روزنامه تهران امروز گزارشى از ديدار روز شنبه آيت الله خامنه اى با مسئولان صدا و سيماى جمهورى اسلامى منتشر كرده و نوشته كه رهبر جمهورى اسلامى با تاكيد براينكه « عبور از خط قرمزهاى اخلاقى ، دينى و فرهنگى را داراى ضررهاى فراوان است » گفته « مسائلى كه شرع مقدس لازم دانسته ، در توليدات هنرى كاملا رعايت شود. »

به نوشته اين روزنامه آيت الله خامنه اى با تاكيد براينكه « ترويج ارتباط غلط زن و مرد را از جمله مسائل كاملا غيرلازم است » به مسئولان صدا و سيما تاكيد كرده كه در انتقاد از دولت و ساير نهادهاى حكومتى « به موازات طرح نقاط منفى و تاريك جامعه ، بايد با طرح نقاط مثبت و ترسيم مبارزه شخصيت‌ها و قهرمان‌هاى سريال با زشتى‌ها و پليدى‌ها، به گونه‌اى عمل كنند كه در نهايت آن نقاط منفى طرد و مغلوب شوند. »

وى همچنين گفته كه « در غير اين صورت، طرح نقاط منفى ، عملا به نق‌زدن‌هاى مكرر و سياه نمايى تبديل مى شود و در جامعه ياس و نوميدى ترويج مى كند. »

رهبر جمهورى اسلامى در عين حال با وارد دانستن برخى انتقادها به صدا و سيما آن را « دانشگاه » خوانده اما گفته كه در شرايط فعلى « هر كار نمايشى سياسى، بايد با هوشيارى كامل صورت گيرد تا در جهت اهداف دشمن نباشد. »

روزنامه تهران امروز همزمان در سرمقاله خود با عنوان « صدا و سيماى صداوسيما شنيده و ديده مى‌شود؟ » نسبت به كاهش مخاطبان صدا و سيما هشدار داده و نوشته « در اينكه شمار برنامه‌هاى توليدى در صداوسيما براساس آمارها و روى كاغذ ، قابل توجه به نظر مى‌رسد ترديدى نيست اما ‌بايد اين پرسش را نيز مطرح كرد كه چرا هنگامى كه برخى از شبكه‌هاى تلويزيونى ماهواره‌اى ، سريال‌هاى آنچنانى را براى بينندگان ايرانى‌شان پخش مى‌كنند شمار بينندگان صداوسيما كاهش چشمگيرى مى‌يابد؟ »

اين روزنامه با اشاره به اينكه « به جز شمارى از سريال ها چندان در مركز توجه مديران سيما نيستند، در راديو نيز وضع چندان بهتر از اين نيست » نوشته « حقيقت اين است كه فقر توليدات فرهنگى و هنرى ، خبرى و اطلاع‌رسانى نه تنها در صداوسيما مشهود است بلكه به نظر مى‌رسد كه صدا و سيماى صداوسيما ، زير بار سنگين گيرنده‌هاى ماهواره‌اى، كمر خم كرده است. »

تهران امروز در پايان با انتقاد « نوسان‌ها در خبررسانى، اطلاع‌رسانى و توليد برنامه‌هاى سرگرم‌كننده از جمله سريال‌ها، فيلم‌ها » در صدا و سيما نوشته « در شرايط كنونى به نظر نمى‌رسد كه صداوسيما را مردم همچون دانشگاهى تلقى كنند كه امام و رهبرى مى‌خواستند و اين ضعف هر چه زودتر برطرف شود ، بهتر است. »

روزنامه جام جم روزنامه وابسته به سازمان صدا و سيماى جمهوى اسلامى اما ضمن انتشار گزارشى از ديدار مديران اين سازمان با آيت الله خامنه اى در ياداشتى آن را « ديدارى متفاوت » ارزيابى كرده و نوشته « واقعيت آن است كه ديدار با رهبرى بار ديگر اين نكته مهم را به مسوولان ارشد كشور از جمله رسانه ملى يادآورى نمود كه جنگ كنونى جنگ نرم است. »

اين روزنامه نوشته توجه و اولويت به ساختارهاى نمايشى، فيلم و سريال بايد حرف اول را در تلويزيون بزند ، و افزون بر اين « لزوم بالا رفتن آستانه تحمل مسوولان از انتقادها ، اختصاص بودجه و اعتبارات لازم براى رسانه ، تسريع در ساخت و احداث شهرك تلويزيونى جديد و حمايت‌هاى بيشتر از اين سازمان » بايد در دستور كار قرار گيرد.

مشكلات هزاران كودك پناهجوى افغانى در ايران

روزنامه جهان صنعت گزارشى از وضعيت بحرانى كودكان افغانى در ايران منتشر كرده و خبر داده كه « ۴۰۰ هزار كودك پناهنده افغانى در حالى در ايران روزگار سپرى مى كنند كه اغلب اين كودكان دچار بيمارى بوده و مورد سوء استفاده هاى شديدى قرار مى گيرند كه هرگز فاش نمى شود. »

روزنامه جهان صنعت با اشاره به اينكه نهادهاى رسمى در كشور هيچ گونه آمارى از آسيب هاى وارده به كودكان پناهندگان افغانى در ايران منتشر نمى گنند ، نوشته كه اغلب اين كودكان افغانى « از هرگونه امكانات تحصيلى و بهداشتى محروم هستند و نهايت خاموشى عمر و آينده شان تلف مى شود. »

روزنامه جهان صنعت شمار خانواده هاى افغانى در ايران را كه به طور رسمى مدارك پناهندگى دارند نزديك به يك ميليون نفر اعلام كرده اما نوشته كه اغلب كودكان افغانى در طى روز در سطح شهرها و محلات شهرهاى ايران به مشاغل سخت در كارگاه ها و مشاغلى چون فال فروشى و ديگر مشاغل مشابه گمارده مى شوند و برخى از ان ها از كودك آزارى رنج مى برند.

نصب ۶ مجسمه به جاى مجسمه هاى مفقود شده در تهران

روزنامه همشهرى از جايگزينى مجسمه‌هاى جديد با مجسمه‌هاى مفقود شده در ميادين و پارك هاى مختلف تهران خبر داده است.

اين روزنامه از قول مدير‌عامل سازمان زيباسازى شهردارى تهران نوشته كه نمونه هاى تازه ساخته شده ۶ مجسمه از جمله « مجسمه‌هاى صنيع‌ خاتم، دادمان ، استاد معين ، ستارخان ، باقرخان و اثر انتزاعى محمدعلى مددى هفته گذشته بر روى پايه هاى مجسمه هاى به سرقت رفته در تهران نصب شده اند.

به گفته جواد شوشترى مجسمه‌هاى فوق به جز اثر محمد على مددى مجسمه ساز فقيد در پارك ايرانشهر ، توسط همان هنرمندان قبلى دوباره ساخته شده‌اند، اما « مجسمه‌هاى جديد از جنس فايبرگلاس است كه در همان ابعاد ساخته و در محل قبلى نصب شده‌اند. »

اين مقام شهردارى تهران تاكيد كرده كه نصب اين مجسمه ها « براى حفظ جايگاه آثار به سرقت رفته در نگاه مردم » صورت گرفته و « اگر مجسمه‌هاى به سرقت رفته كشف شوند حتما جايگزين مجسمه‌هاى جديد خواهند شد. »

روزنامه همشهرى از قول محمدباقر قاليباف شهردار تهران سرقت مجسمه ها از ميادين پايتخت را « سازمان يافته » توصيف كرده و با يادآورى اينكه سرقت مجسمه‌هاى شهر تهران اسفندماه سال گذشته شروع شد ، نوشته به رغم وعده هاى مكرر فرماندهان نيروى انتظامى و دادستان تهران درباره پيگيرى پرونده سرقت اين مجسمه ها از ميادين تهران با گذشت بيش از ۳ ماه تا‌كنون عاملان اين سرقت‌ها مشخص نشده‌اند.

اين روزنامه از قول احمد مسجد جامعى وزير فرهنگ و ارشاد اسلامى ر دوره رياست جمهورى محمد خاتمى و عضو فعلى شوراى شهر تهران نوشته « اين سرقت‌ها نوعى لجبازى و بى‌اعتنايى به افكار عمومى، هنر، هنرمندان و مشاهير ملى است و به اعتماد اجتماعى لطمه مى‌زند. »
XS
SM
MD
LG