لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۴

روزنامه هاى شنبه ۲۶ تير ۱۳۸۹


اغلب روزنامه هاى شنبه ايران از جمله روزنامه هاى همشهرى ، تهران امروز ، كيهان ، رسالت ، آرمان ، خراسان و ابتكار انفجار انتحارى در زاهدان را مورد توجه قرار داده و گزارش ها و سرمقاله هاى خود را به همين موضوع اختصاص داده اند.

روزنامه همشهرى از قول رييس مركز مديريت حوادث و فوريت‌هاى پزشكى استان سيستان و بلوچستان خبر داده كه « اين انفجارهاى تروريستى مقابل مسجد جامع شهر زاهدان » ۲۷ نفر كشته و ۱۶۹ نفر زخمى برجا گذاشته و حال ۱۱ نفر از زخمى ها وخيم است.

روزنامه تهران امروز شمار كشته شدگان را ۲۷ نفر و شمار مجروحان دو انفجار پياپى در زاهدان را ۳۰۶ نفر اعلام كرده و در گزارشى از جزئيات آن نوشته « در انفجار اول مردى كه از پوشش زنانه استفاده كرده بود ، عمليات انتحارى را انجام داد اما در مورد انفجار دوم هنوز اطلاعاتى به دست نيامده است. »

اين روزنامه همچنين از استعفاى نماينده زاهدان در مجلس شوراى اسلامى خبر داده و نوشته « شهريارى، فروزش و نورا، نمايندگان استان سيستان و بلوچستان در مجلس شوراى اسلامى روز جمعه در گفت‌وگوهايشان با رسانه‌ها، از وضعيت امنيت در اين استان انتقاد كردند و در نهايت حسينعلى شهريارى، نماينده زاهدان در مجلس شوراى اسلامى استعفاى خود از اين سمت را اعلام كرد و دليل آن را هم عدم‌همراهى مسئولان براى ايجاد امنيت در سيستان و بلوچستان عنوان كرد. »

روزنامه تهران امروز در عين حال به مقايسه « عمليات انتحارى » زاهدان با سه انفجار مشابه پرداخته و نوشته « در سال‌هاى اخير، سه انفجار تروريستى مشابه در مشهد و شيراز و زاهدان رقم خورده است در انفجار مشهد كه در سال ۷۳ صورت گرفت ، ۲۶ نفر شهيد و بيش از ۳۰۰ نفر مجروح شدند. در انفجار ديگرى كه در حسينيه شيراز در سال ۸۷ به وقوع پيوست هم ۱۴ نفر شهيد و ده‌ها نفر مجروح شدند ، و انفجار ديگرى نيز در ۷ خرداد سال ۸۸ در زاهدان انجام شد كه در آن ۲۴ نفر شهيد و ۱۲۵ نفر زخمى شدند. »

روزنامه كيهان نيز از « عمليات انتحارى در زاهدان » با عنوان « پنج شنبه خونين » نام برده و آمريكا را به حمايت از گروه جندالله متهم كرده است.

روزنامه آرمان خبر داده مولوى عبدالحميد اسماعيل زهى، امام جمعه اهل سنت زاهدان، با انتشار بيانيه اى درباره‌ انفجارهاى زاهدان آن را به عنوان « جنايت » محكوم كرده و از سوى اهل سنت زاهدان و استان سيستان و بلوچستان با آسيب ديدگان اين بمبگذارى ابراز « همدردى » كرده است.

اين روزنامه همزمان نوشته كه محمدعلى آزاد استاندار سيستان و بلوچستان نيز گفته « محكوميت لفظى حوادث تروريستى كافى نيست و بايد تدبيرى جدى در اين زمينه اتخاذ شود.»

روزنامه ايران ، ارگان رسمى دولت برخلاف اغلب روزنامه ها انفجارهاى زاهدان را مورد توجه قرار نداده و تيتر اول خود را به حل اختلاف بازاريان با دولت و عكس صفحه نخست خود را نيز به بازگشت شهرام اميرى از آمريكا اختصاص داده و در صفحه نخست شماره شنبه خود تنها به « محكوميت گسترده عمليات تروريستى در مسجد جامع زاهدان » در يكى تيترهاى فرعى اشاره كرده است.

« انفجار زاهدان قابل پيشبينى بود »

روزنامه جمهورى اسلامى در سرمقاله اى با عنوان « تلاش مذبوحانه » انفجار زاهدان را در روز پاسدار، نشانه طراحى عملياتى عليه سپاه پاسداران تحليل كرده و نوشته « طراحان اين جنايت از سپاه پاسداران انقلاب اسلامى به دليل اينكه در برابر شرارت‌ها و خيانت‌هاى آنان ايستاده و توطئه‌هاى آنها را خنثى مى‌كند خشمگين هستند. »

روزنامه جمهورى اسلامى همچنين به استناد آنچه « اعترافات عبدالمالك ريگى » خوانده ادعا كرده كه گروه ريگى از سوى آمريكا حمايت مى شود.

اين روزنامه در عين حال نوشته كه كارشناسان امنيتى در سيستان و بلوچستان به مقام هاى مسئول درباره اعدام زود هنگام عبدالمالك ريگى هشدار داده و گفته بودند كه نبايد وى را تا هنگام رشه كنى كامل گروه جندالله اعدام كرد.

روزنامه جمهورى اسلامى با تاكيد براينكه « اين كارشناسان درباره چگونگى محاكمه و زمان اعدام اين شرور نقطه نظرات كارشناسانه‌اى داشتند كه به آن ها توجه نشد » همچنين نوشته كه « انفجارهاى اخير زاهدان قابل پيش بينى بود و نيروهاى امنيتى قدرت و توان جلوگيرى از چنين وقايعى را دارند، كما اينكه از ورود فردى كه در پوشش زنانه قصد ورود به مسجد و اقدام جنايتكارانه داشت جلوگيرى كردند، اما اين هوشيارى بايد بيش از آنچه خود را نمايانده جلوه گر شود تا بتواند توطئه‌ها را در نطفه خفه كند. »

روزنامه تهران امروز نيز در سرمقاله اى با عنوان « شناخت حاميان ترور » تحليلى مشابه روزنامه جمهورى اسلامى منتشر كرده و نوشته « چنين حادثه‌اى از پيش قابل پيش‌بينى بود و به نظر مى‌رسد عدم برخى سهل‌انگارى‌ها و كاستى‌ها در تدارك يك حفاظت مطلوب مى‌توانست از چنين فاجعه‌اى جلوگيرى كند. »

اين روزنامه تاكيد كرده كه « اين جنايت هنگامى رخ مى‌دهد كه سركرده گروه جندالله، اعدام شده و بازماندگان اين گروه تهديد كرده بودند كه در برابر اعدام سركرده‌شان دست به مقابله‌به‌مثل خواهند زد. »

تهران امروز همچنين با تاكيد براينكه « دولت و به‌ويژه سازمان‌هاى اطلاعاتى و امنيتى، تكاپويى سخت را در پيش‌رو دارند » نوشته « به موازات شناسايى و دستگيرى عوامل تروريست و چه بسا بسيار بيش از آن ، بايد ارتباط و روابط انسانى در منطقه‌هاى مورد تهديد ميان مسئولان و مردم افزايش يابد ، و بر مفاهيم وطن ، كشور ، ملت ، دين اسلام ، وحدت برادرى تاكيد بيشتر ‌شود ، همچنين سطح خدمات رفاهى و عمرانى بايد افزايش يابد. »

اين روزنامه با ضرورى دانستن « تقويت عالمان دينى سنى كه ديدگاه مطلوبى به جمهورى اسلامى ايران دارند » نوشته كه « فتاواى آن ها عليه گروه هاى تروريستى مى‌تواند تا حد مطلوبى كارساز باشد. »

روزنامه همشهرى در يادداشتى با عنوان « حادثه تروريستى زاهدان و چند نكته » به انتحارى بودن انفجارهاى زاهدان توجه نشان داده و نوشته « برابر اخبار رسيده ۲ فردى كه اقدام به اين عمليات تروريستى كرده‌اند، از كمترين آگاهى و شناخت برخوردار بوده‌اند و براثر تعصب كور و جاهلانه و بى‌خردى و بى‌دانشى به اين عمل اقدام كرده‌اند و بزرگ‌ترين نشانى كه مى‌توان به آنها داد آلت دست بيگانگان‌بودن آن هاست. »

اين روزنامه البته با ابراز نگرانى از بروز « تفرقه مذهبى » خواهان حفظ وحدت شيعه و سنى در سيستان و بلوچستان شده و همزمان ادعا كرده كه « پاكستان » محل آموزش عاملان عمليات انتحارى در زاهدان بوده و حتى نوشته است « قراين نشانگر آن است كه برخى دستگاه‌هاى امنيتى پاكستان كه قدرت فراوانى درون آن كشور دارند به اقداماتى اينچنينى دست مى‌يازند. »

روزنامه همشهرى در عين حال خواستار انجام عمليات نيروهاى جمهورى اسلامى در داخل خاك پاكستان شده و نوشته « دستگاه ديپلماسى كشور بايد ضمن برخورد قانونى با پاكستان كه مأمن تروريست‌ها شده است به آنها گوشزد كند حق اقدام عملى براى ايران جهت سركوب اشرار داخل خاك پاكستان مجاز است. »

روزنامه ابتكار نيز در سرمقاله روز شنبه خود نوشته « ترور و نا امنى به وصله ناجور لباس زيباى صداقت و سعه صدر و مداراى مردم آن خطه چسبيده است همه مى‌بايست براى پاك كردن اين وصله و نمايش لباس زيبايى وحدت و يكپارچگى تلاش كنند و البته مردم آن ديار از عهده اين خواست برخواهند آمد. »

اين روزنامه تاكيد كرده كه « فقر و توسعه نايافتگى و خشكسالى » از جمله عواملى است كه در خصوص درگيرى هاى استان سيستان و بلوچستان « مزيد بر علت شده است. »

وساطت موتلفه اسلامى براى پايان دادن اعتصاب بازار

روزنامه جام جم از ورود حزب موتلفه اسلامى و حبيب الله عسكراولادى به مناقشه بازاريان و دولت خبر داده و نوشته كه اين گروه سياسى با عنوان « معتمدين امام و رهبرى در بازار » علاوه بر صدور اطلاعيه در روزهاى اخير مذاكره با بازاريان معترض را نيز آغاز كرده است.

اين روزنامه كه دوشنبه هفته گذشته نيز از پايان اعتراض بازاريان خبر داده بود اما پس از آن اخبار ديگرى از تداوم اعتصاب بازاريان منتشر شد ، در شماره شنبه ۲۶ تيرماه خود بارديگر از « پايان اختلاف مالياتى اصناف و دولت » خبر داده است.

جام جم نوشته « همزمان با اعلام رسمى شوراى اصناف كشور مبنى بر اين كه حرف و حديث‌ها درباره ماليات اصناف به پايان رسيده ، از اقصى نقاط كشور خبر مى‌رسد صنوف مختلف عمل به توافق‌نامه مالياتى امضا شده را آغاز كرده‌اند و اظهارنامه‌ها در حال تحويل به سازمان امور مالياتى كشور است. »

روزنامه تهران امروز نيز در گزارشى با عنوان « وساطت مؤتلفه در‌ مناقشه دولت و بازار » نوشته « انتشار اطلاعيه‌اى با امضاى عضو ارشد شوراى مركزى حزب مؤتلفه اسلامى، روز گذشته ماجراى مناقشات ميان دولت و بازار بر سر ماليات اصناف را وارد فاز تازه‌اى كرد. »

به نوشته اين روزنامه حبيب‌الله عسگراولادى در اطلاعيه‌اى « از بازاريان خواسته است تا با پايبندى بر توافق انجام شده ميان سازمان امور مالياتى و اصناف ، اظهارنامه مالياتى خود را تا پايان تيرماه به وزارت اقتصاد تحويل دهند و دكان‌هاى خود را در بازار باز كنند. »

تهران امروز با اشاره به اينكه « پادرميانى اين عضو مؤتلفه اسلامى براى پايان‌بخشى به نزاع ميان دولت و بازار شايد به سبب اعتبار ريشه دار اين حزب قدرتمند در بازار صورت گرفته باشد » نوشته موتلفه اسلامى كه خود « حامى اصلى دولت به حساب مى‌آيد شايد بتواند از اين رابطه دوسويه خود براى تقويت ارتباط بازار با دولتى كه چندان در جلب نظر اين قشر تاثيرگذار كشور موفق نبوده ، سود ببرد. »

گزارش حمله به كوى دانشگاه به قوه قضائيه رفت

روزنامه ابتكار گزارشى از مراسم سالگرد محسن روح الامينى از كشته شدگان حوادث پس از انتخابات در بازداشتگاه كهريزك منتشر كرده و نوشته در اين مراسم كه روز پنجشنبه در مسجد ولى عصر خوزستانى‌ها در تهران برگزار شد جمع كثيرى از دوستان، آشنايان، اساتيد دانشگاه‌هاى تربيت مدرس، اميركبير، شهيدبهشتى و تهران برخى مسئولين و نمايندگان مجلس حضور داشته اند.

اين روزنامه نوشته كه محمد حسن ابوترابى‌فرد در حين سخنرانى در اين مراسم با اعتراض يكى از سرداران دوران جنگ مواجه شده و اين سردار جنگ خطاب به نايب رئيس اول مجلس شوراى اسلامى خواستار محاكمه سعيد مرتضوى دادستان وقت تهران شده و گفته « چگونه است كه با توجه به پيگيرى‌هاى موكد و موثر رهبر انقلاب و دستگاه‌هاى مسئول در اين ماجرا ، شخصى كه به واسطه مسئوليتش در آن زمان متهم اصلى اين پرونده است بلافاصله از جانب رئيس دولت مسئوليت مى‌گيرد و هنوز خبرى از بررسى اتهامات او نيست. »

روزنامه ابتكار همچنين نوشته كه آقاى ابوترابى فرد در اين مراسم گفته « گزارش جامع و دقيقى توسط شوراى عالى امنيت ملى و مجلس با همكارى دانشگاه تهران درخصوص حادثه كوى دانشگاه تهيه و به دستگاه قضايى ارسال شده است. »

وى همچنين گفته اميدوار است قوه قضائيه در دادگاهى « ابعاد آشكار و پنهان » حمله شامگاه ۲۴ خرداد ۸۸ يگان هاى ويژه نيروى انتظامى و ماموران لباس شخصى به كوى دانشگاه تهران را مورد بررسى قرار دهد.

مرگ مشكوك دو زندانى در زندان مشهد

روزنامه خراسان از مرگ مشكوك ۲ زندانى طى روزهاى پنج شنبه و جمعه در زندان مركزى مشهد خبر داده است.

به نوشته اين روزنامه زندانى اول در ساعت ۱۳ و ۳۰ دقيقه روز پنج شنبه و زندانى دوم درست ۲۴ ساعت بعد در ساعت ۱۳ و ۳۰ دقيقه روز جمعه در زندان مركزى مشهد به « مرگى مشكوك » جان باخته اند.

روزنامه خراسان اسامى اين دو زندانى را منتشر كرده اما نوشته كه بهدارى زندان علت مرگ مشكوك هر دو زندانى جوان را « ايست قلبى » عنوان كرده اما نوشته قاضى شاكر بازپرس جنايى مشهد در حال تحقيق قضايى خود « براى كشف زواياى پنهان » اين مرگ هاى مشكوك در زندان مشهد است.

اين خبر درحالى منتشر مى شود كه هفته پيش سازمان قضايى نيروهاى مسلح از صدور حكم براى ماموران و شمارى از فرماندهان نيروى انتظامى مجرم در ماجراى كشته شدن شمارى از بازداشت شدگان پس از انتخابات در بازداشتگاه كهريزك خبر داده بود.
XS
SM
MD
LG