لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۴

روزنامه‌هاى شنبه ۲۷ شهريور ۱۳۸۹


اغلب روزنامه هاى نزديك به جناح حاكم در شماره شنبه خود همزمان با انتشار سخنان حمايت آميز آيت الله على خامنه اى از دولت، انتقاد شمارى از سران جناح حاكم از جمله احمد جنتى امام جمعه تهران و على امينى امام جمعه قم از دولت و محمود احمدى نژاد را منتشر كرده اند.

بازتاب موقعيت دوگانه جناح حاكم در قبال دولت احمدى نژاد در عناوين اصلى روزنامه هاى شنبه چنان علنى است كه روزنامه كيهان از رسانه هاى حامى احمدى نژاد، درحالى كه در تيتر نخست خود از قول رهبر جمهورى اسلامى نوشته كه همچنان « به حمايت از دولت طبق سيره آيت الله خمينى ادامه خواهم داد » و در تيتر دوم خود از قول احمد جنتى به احمدى نژاد انتقاد كرده كه به « عناصر پر مشكل مسئوليت ندهد.»

احمد جنتى كه دبير شوراى نگهبان و خود از حاميان احمدى نژاد به شمار مى آيد در نماز جمعه تهران خطاب به وى گفته « اى برادر و دوست عزيز كارى كن كه قابل توجيه باشد و مردم ناراضى نشوند. به عنوان مثال عنصرى كه پرمشكل است را بالا بردن و مسئوليت هاى مختلف به آن سپردن كار درستى نيست. »

روزنامه تهران امروز در اين خصوص نوشته « انتقادهاى آيت‌الله جنتى از دولت موضوعى است كه در ماه‌هاى اخير از سوى رسانه‌ها مورد توجه و تحليل قرار گرفته است، و چندى پيش نشريه نزديك به جمعيت ايثارگران انقلاب اسلامى نيز با جمع‌بندى اظهارات جنتى در ماه‌هاى اخير، اين رويه را هشدارى جدى به دولت » تحليل كرده است.

روزنامه دنياى اقتصاد نيز از قول احمد جنتى نوشته كه مردم بايد خود را براى يك دوره « شبه رياضت آماده كنند. »

اگر چه آيت الله خامنه اى در ديدار با اعضاى مجلس خبرگان بار ديگر بر حمايت خود از احمدى نژاد تاكيد كرد و مخالفان و معترضان پس از انتخابات را « تعدادى اندك » توصيف كرد و به نوشته روزنامه جام جم خطاب به روحانيان عضو اين مجلس گفت كه « نبايد دولت را در چشم مردم بى ‌اعتبار كرد » اما دامنه اعتراض و انتقاد از ناكارآمدى دولت علاوه بر نماز جمعه تهران حتى به نماز جمعه قم كشيده شده است.

شمارى از روزنامه ها نيز همزمان انتقاد آيت الله على امينى افزايش بيكارى در كشور را منتشر كرده و از قول وى نوشته اند كه « آمارى از بيكارى دارم كه بهتر است به آن ها اشاره نكنم، چرا كه ممكن است اسباب نگرانى مردم را به وجود آورد. »

آيت الله امينى در عين حال از عدم پاسخ گويى به شبهات دينى به زبان روز نيز انتقاد كرده و گفته « اگر دير گام برداريم به اسلام و دين ضربه وارد مى‌شود. »

« از كوروش ستيزى تا كوروش ستايى »

روزنامه ابتكار در يادداشتى با « از كوروش ستيزى تا كوروش ستايى » به بررسى رفتار متناقض حاكمان جمهورى اسلامى در قبال تاريخ و مظاهر تاريخ و تمدن ايران باستان پرداخته است.

اين روزنامه با اشاره به اينكه « ورود موقت منشور كوروش و رونمايى از آن فرصتى براى بازخوانى كوتاه و مجدد مقوله‌اى مهم در دوره معاصر است: تعامل دين و مليت، اسلاميت و ايرانيت » نوشته « مراسم ويژه رونمايى از منشور كوروش، حضور احمدى نژاد و حواشى آن » در كنار « سخنان اسفنديار رحيم مشايى در باره مكتب ايرانى » لزوم « شناخت چند جريان فكرى » در قبال رابطه اسلام و ايران بيشتر شده است.

روزنامه ابتكار از « ايران پرستان دين ستيز » به عنوان يك جريان فكرى موثر آورده و البته از « ميرزا فتحعلى آخوند زاده ،ميرزا آقاخان كرمانى، صادق هدايت و ابراهيم پورداود » به عنوان برخى از « ايران پرستان دين ستيز » در تاريخ معاصر نامبرده است.

اين روزنامه از « دين خواهان ايرانيت گريز » ، « ايران گرايان مسلمان » و « هويت گرايان اسلامى - ايرانى » به عنوان سه جريان مهم فكرى ديگر در ايران نام برده و درباره « دين خواهان ايران گريز » كه اغلب حاكمان پس از انقلاب در رديف آن قرار مى گيرند، نوشته كه « اين جريان عنصر اصلى هويت را، اسلام و ديانت مى‌داند و براى عناصر عينى - تاريخى ايرانيت ، جايگاه و حرمتى قائل نيستند. »

« حداقل ۵۰ درصد صنايع كشور تعطيل يا غير فعال است »

روزنامه مردمسالارى گفت و گويى مفصل با حسين نقوى حسينى از اعضای كميسيون امنيت ملى و سياست خارجى مجلس شوراى اسلامى منتشر كرده و از قول وى نوشته « حداقل ۵۰ درصد صنايع كشور تعطيل يا غير فعال است. »

آقاى نقوى كه نماينده ورامين در مجلس است با اشاره به « رشد منفى » اقتصاد ايران در چند سال اخير گفته در سال هاى اخير « نمودار توسعه كشور جهت عكس به خود گرفت به طورى كه امروز بر اساس آمارى كه در ذهن دارم مى توانم بگويم كه حدود ۹۰ درصد صنايع نساجى ما تعطيل است. »

وى همچنين ضمن تاكيد براينكه « امروزه حداقل به طور ميانگين ۵۰ درصد از صنايع كشور تعطيل يا غيرفعال است » گفته « با كمال تاسف اين روند رو به پايين صنعت ما شدت گرفته و به جايى رسيده كه امروز وقتى به شهرك هاى صنعتى ، كارخانه ها وكارگاه ها سرمى زنيم، كارگاه هايى را مشاهده مى كنيم كه زمانى ۴۰ يا ۵۰ كارگر آنجا مشغول بود و در اين كارخانه فعال، اقتصاد حيات داشت و چرخش سرمايه به خوبى صورت مى گرفت، هم بازار فروش براى توليدشان وجود داشت ، هم كارگر كار داشت و دستمزد مى گرفت و هم سرمايه گذار سود سرمايه اش را مى برد اما امروز اغلب اين كارخانه ها درشان بسته است و كارگرانشان اخراج شده اند. »

وى براى نمونه از « كارخانجات شهرك صنعتى عباس آباد يا شهرك صنعتى على آباد يا چرم شهر كه يكى از شهرك هاى مهم استان تهران است » نام برده و به روزنامه مردمسالارى گفته اين شهرك هاى صنعتى « امروز با ركود كارى زير ۵۰ درصد رو به رو شده است. »

اين عضو كميسيون امنيت ملى وسياست خارجى مجلس هشتم ضمن آنكه گفته « شاه كليد اين بحران ها در عرصه هاى صنعت، كشاورزى و ساير حوزه ها، در نتيجه واردات بى رويه است » تاكيد كرده كه « به اعتقاد مجلس كل دولت در برابر اين ميزان واردات مسئول هستند و اگر مورد سوالى از وزيرى مطرح مى شود اخطار به كل دولت وسياست هاى دولت است. »

دو رويداد مهم نفتى به روايت روزنامه جمهورى اسلامى

روزنامه جمهورى اسلامى در شماره ۲۷ شهريور خود مطالب مهمى درباره صنعت نفت و اقدامات دولت براى انحلال « مركز تصميم گيرى وزارت نفت » منتشر كرده است.

اين روزنامه طى يادداشتى با عنوان « حذف مهمترين سازمان ها از مركز تصميم گيرى در وزارت نفت، چرا؟ » خبر داده كه « در روزهاى گذشته توسط وزير نفت مهمترين سازمانهایى كه نقشى اساسى در سياستگذاری ها و اجراى موفق برنامه‌هاى توسعه‌اى اين صنعت حياتى كشوردارند، از هيئت مديره شركت ملى نفت ايران بركنار شدند. »

به نوشته اين روزنامه « هيئت مديره شركت ملى نفت ايران » كه عالى‌ترين مرجع سياست‌گذارى و تصميم گيرى امور كلان و جارى با ابعاد عظيم اقتصادى، ملى و بين‌المللى است در روزها اخير شاهد تغييرات، بركنارى و حذف شمارى از اعضاى خود بوده چنانكه در اين بركنارى‌ها « شركت ملى مناطق نفت خيز جنوب، مديريت اكتشاف، مديريت امور مالى و مديريت منابع انسانى حذف شده و مديريت برنامه ريزى تلفيقى با تنزل درجه عضويت فعلا بعنوان عضو على‌البدل نگه داشته شده است. »

اين روزنامه تاكيد كرده كه به ويژه « اخراج شركت مناطق نفت خيز بعنوان بزرگترين شركت توليد كننده تابعه شركت ملى نفت ايران از هيئت مديره شركت ملى نفت و دايره تصميم گيرى » بازتاب بسيار سريع و « بسيار منفى » در ميان مسئولين و كاركنان صنعت نفت داشته است.

روزنامه جمهورى اسلامى همچنين از قول « يك كارشناس نفتى در خوزستان » نوشته « در پى تغيير هيئت مديره شركت ملى نفت ايران و حذف مدير عامل مناطق نفت خيز جنوب از عضويت در هيئت مديره، نماينده ولى فقيه در خوزستان و امام جمعه اهواز و استاندار خوزستان در نامه‌اى به احمدى نژاد ضمن اعتراض به تصميم وزير نفت، خواستار تجديدنظر در اين تصميم غيركارشناسانه شده اند. »

سومين خبر روزنامه جمهورى اسلامى درباره صنعت نفت به « افزايش توليد نفت عراق و رسيدن آن به حدود ۲.۵ ميليون بشكه در روز » است.

اين روزنامه چنين افزايش توليدى را بيانگر تلاش عراق براى « كسب فرصت‌هاى از دست رفته خود به‌ويژه در حوزه‌ استراتژيك انرژى مك توصيف كرده و آن را تهديدى براى صادرات نفت ايران توصيف كرده است.

روزنامه جمهورى اسلامى با اشاره به اينكه « در نگاه بدبينانه افزايش توليد نفت عراق از يك سو و نيز وجود مازاد توليد نفت‌خام عربستان سعودى به مقدار حدود ۴.۵ ميليون بشكه در روز از سوى ديگر مى‌تواند زمينه مناسبى را براى حذف صادرات نفت ايران مهيا كند » نوشته « همواره يكى از مهم‌ترين چالش‌هاى تحريم صادرات نفت ايران، ترس و نگرانى از به هم خوردن ثبات در بازار نفت در نتيجه حذف ۲.۵ ميليون بشكه صادرات ايران بود » كه افزايش توليد نفت عراق « مى تواند اين نگرانى را برطرف كند. »
XS
SM
MD
LG