لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۳۷

«نگرانی» از امنیت جانی موسوی و کروبی و به کار رفتن خشونت


در اطلاعيه ای که «کمپين بين المللی حقوق بشر درايران» صادر کرد، نسبت به حفظ امنيت جانی مهندس ميرحسين موسوی و حجت الاسلام مهدی کروبی اظهار نگرانی شده است.

همچنين اين کمپين نگرانی خود را از احتمال به کار بردن خشونت عليه معترضينی که به دولت در ملاء عام اعتراض خواهند کرد، ابراز داشته است.

راديو فردا با هادی قائمی، سخنگوی کمپين بين‌المللی حقوق بشر در ايران، گفت‌وگو کرده است.

رادیو فردا: آقای قائمی! شما در اطلاعيه کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران به نمايش قدرت شديد نيروهای نظامی در تهران اشاره کرده ايد و به ويژه واژه کودتا را به کار برده و نوشته‌ايد « به نظر می‌رسد يک کودتای شبانه برای اعمال نتيجه به نفع احمدی نژاد صورت گرفته باشد». در اين مورد بيشتر توضيح دهيد.


هادی قائمی:
بر اساس گزارش‌های گسترده‌ای که از تهران به ما رسيده است، از زمانی که رأی گيری تمام شده و اعلام نتايج آغاز می شود، نيروهای نظامی حضور وسيعی در تهران دارند که نشان دهنده وقوع وقايع ناگواری است که ميتوان آن را به کودتا تحليل کرد. آنها با نشان دادن قدرت نظامی و ارعاب کانديداهای ديگر، با اعلام اين آراء آقای احمدی نژاد را پيروز خوانده و ستادهای دو کانديدای اصلاح طلب را پلمب کرده‌اند و هم اکنون نگرانی‌هايی در مورد وضعيت آقای موسوی وجود دارد.

بر حسب تعاريف کودتا بايد عليه دولت و حکومت باشد، نه عليه کانديداهای رياست جمهوری. آيا شما فکر می‌کنيد اين حرکت که به کودتا تعبير کرديد، خلاف خواست آيت الله خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی است؟

ما هنوز مطمئن نيستيم، چون آقای خامنه‌ای تا کنون صحبتی نکرده و حتی در سخنان چند روز اخير خود بر انتخابات سالم و بدون تقلب تاکيد می‌کرد. اما اين که رهبر تا چه حد اين رفتارها را تاييد می کند، ظرف چند ساعت يا چند روز آينده مشخص خواهد شد.

ولی هيچ شکی نيست که قدرت‌نمايی نظامی انجام شده و استفاده از نيروهای نظامی و انتظامی در سطح وسيع، کودتايی عليه رأی مردم بوده است.

شما در اطلاعيه ای که صادر کرديد نسبت به امنيت جانی آقايان ميرحسين موسوی و مهدی کروبی ابراز نگرانی کرده‌ايد. چه خطری می‌تواند امنيت جانی اين کانديداها را تهديد کند؟


تحليل ما اين است که اکنون تمام سعی نيروهای نظامی اين است که اين دو نفر و افراد ستادهای آنها را به سکوت بکشند و اجازه ندهند در مورد نتايج اعلام شده هيچ گونه اظهار نظری کنند. اين دو کانديدا قرار است امروز کنفرانس مطبوعاتی تشکيل دهند و بايد ديد اين کنفرانس برگزار خواهد شد يا نه .

اين دو نفر به شدت تحت فشار هستند و دولت در اين زمينه از هيچ اقدامی فروگذار نخواهد کرد.
XS
SM
MD
LG