لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۵۷

«باطری برای شنیدن انقلاب»


لادن:

من قبل از انقلاب، غروب‌ها راديو بی بی سی گوش می دادم.

بين سالهای ۵۵ و ۵۶ بود كه آقای كارتر به شاه پيشنهاد فضای باز سياسي داد وشاه كه تصور می كرد ملت کنار اوست، مقداری فضای سياسی را بدون روشن گری و توسعه توده های مردمي كه اغلب روستا نشين بودند باز کرد؛ مردمی که به جز كار در مزرعه اگر وقت آزاد پيدا می كردند طبعا به مسجد می رفتند و بلاخره روحانيت دست باز ِ باز داشت تا هر كالايی نظير "پپسی كولا" را حرام كند و يا ...

واگر روستا نشين پولی داشت با آن [برای رادیوی خود؟] باطری می خرید و كم كم در جريان موج انقلاب قرار می گرفت.

بلاخره افكار وی با ايده روحانيت مبارز شكل‌ می گرفت. من هم راديو بی بی سی را گوش می دادم تا ببينم امام برای فردا چه ديكته كرده است.

البته بدمان نمی آمد كه اداره را تعطيل كنيم ولای قرآن را باز كنيم و متحير بشويم كه يك تار مو در وسط قرآن است و آن را به معجزه تشبيه كنيم. ولي نه حزبي وجود داشت و نه هماهنگی، آنكه گرسنه بود برای شكم انقلاب كرد و آنكه دارا بود تصور می كرد كه نكند پول نفت را طلب دارد وبهش نمی دهند ؟

ولی دو نكته قابل تأمل است: اول اينكه آقای كارتر پيشنهاد بدی نداده بود ولی در مقابسه با ساير همسايگان جای بسی تامل است. دوم اينكه راديو بی بی سی كه مرتبا بعنوان سخنگوی جنبش در اقصی نقاط كشور محسوب می شد الان كه اسناد وی فاش شده می توان پی برد به دنبال چه منافعي بوده است.
XS
SM
MD
LG